در پاییز چه بخوریم تا افسردگی سراغمان نیاید؟

به گزارش راه ساری، ایرنا/ افسردگی و کم حوصلگی فصلی با آغاز فصل پاییز بسیار شایع است، برای جلوگیری از این عارضه مصرف مواد غذایی سرشار از مواد معدنی آهن و سلنیوم بسیار مفید است.

در پاییز چه بخوریم تا افسردگی سراغمان نیاید؟

سید ضیاءالدین مظهری عضو انجمن تغذیه ایران روز دوشنبه افزود: کمبود ماده معدنی سلنیوم نه تنها موجب افسردگی می گردد، بلکه بروز ترس و خستگی را نیز به بدن اضافه می نماید، رفع احتیاج بدن به وسیله منابع غذایی حاوی سلنیوم که منجر به رفع کمبود این ماده معدنی گردد، به سرحال شدن و رفع شدن افسردگی نیز منجر می گردد.

وی گفت: سلنیوم به علت خاصیت ضدزنگ زدگی و یا آنتی اکسیدانی، رادیکال های آزاد و مهاجم را خنثی می نماید و از سرطانی شدن سلول ها جلوگیری و مانند سایر آنتی اکسیدان ها بر روی ساز و کار مغز و در هم تنیده اعصاب، تاثیر مثبت می گذارد و احتمالا از بروز آلزایمر زودرس پیشگیری می نماید.

مظهری ادامه داد: ماهی، دانه ها و غلات کامل پرک شده و جگر مرغ از منابع غذایی سلنیوم هستند و از استفاده خودسرانه مکمل های حاوی سلنیوم باید خودداری گردد زیرا دریافت زیاد آن به وسیله مکمل ها و غذاها مسمومیت های خطرناکی را ایجاد می نماید، اما استفاده از منابع غذایی آن و ماهی های مختلف که علاوه بر دارا بودن این ماده معدنی، غنی از اسیدهای چرب امگا3 و پروتئین های حیوانی با ارزش بیولوژیکی بالاتر بوده و بدون وارد آمدن صدمه ای به سلامتی، نشاط می آورد.

وی افزود: آهن از جمله مواد معدنی بسیار پراهمیت و دارای وظایف و خواص متعدد بوده و کمبود آن باعث افسردگی و بی حوصلگی، خستگی، بی قراری، بی اشتهایی و سردرد می گردد، کمبود و افت ذخایر آهن بدن قبل از ایجاد کم خونی، موجب بروز عوارض رفتاری خاصی می گردد و از دیگر نشانه های کمبود آهن بدن به خصوص در بچه ها، اختلالات ایجاد شده در تکامل روانی - حرکتی، کاهش توجه و یادگیری و بیش فعالی است.

این متخصص تغذیه توضیح داد: آهن به وسیله مصرف گوشت های قرمز، جگر، مرغ و ماهی تامین می گردد و میوه، سبزیجات، غلات، حبوبات و تخم مرغ نیز سرشار از این ماده معدنی است و توصیه می گردد به طور همزمان یا بلافاصله بعد از سرانجام صرف غذا از نوشیدن چای و بعضی نوشابه های گازدار و کردن ماست و لبنیات و یا سایر مواد غذایی حاوی کلسیم خودداری گردد.

مظهری تاکید نمود: نان هایی که با استفاده از جوش شیرین تهیه می شوند و همچنین سایر فرآورده های غلات که در تهیه و فرآوری آنها جوش شیرین به کار برده می گردد، نباید همزمان و بلافاصله بعد از میل کردن مواد غذایی حاوی آهن غیرهم مصرف گردد و زیاده روی در مصرف شیر به خصوص در بچه ها، یکی از عوامل ایجاد کننده زمینه کم خونی است.

به گفته وی، لوبیا، سیب زمینی تنوری و آبپز، جوانه گندم، گوشت گوساله، مرغ و ماهی، برگه زردآلو و غذاهایی مانند سوپ و آش و پلو حاوی گوشت و عدس و یا خورش های سبزیجات نیز حاوی آهن هستند و تلفیق مواد غذایی گیاهی و حیوانی حاوی آهن نیز سطح جذب آهن را افزایش می دهد.

آسمان تو: با ما سفر را تجربه کنید

مهسان بلاگ: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: همگردی
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 12209

به "در پاییز چه بخوریم تا افسردگی سراغمان نیاید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در پاییز چه بخوریم تا افسردگی سراغمان نیاید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید