دفتر دوم کتاب گره گشای خلق منتشر شد

به گزارش راه ساری، به گزارش خبرنگاران، کتاب گره گشای خلق مجموعه کتاب هایی است که مباحث اخلاق معاشرت در زیست طلبگی را با بیانی رسا و کوتاه در اختیار خواننده قرار می دهد. این مجموعه به همت میز اخلاق از قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی در راستای نهادینه سازی اخلاق معاشرت به سامان رسیده است.

دفتر دوم کتاب گره گشای خلق منتشر شد

از ویژگی های اخلاقی و اجتماعی یک روحانی در معاشرت اجتماعی، دستگیری و گره گشایی از دیگران است. گاه گره گشایی در قالب یاری معیشتی به افراد مستمند بروز می کند و گاه به صورت حل مسائل روحی، معنوی، اخلاقی، اختلافات خانوادگی، همسایگی و چالش های ارتباطی بین مردم رخ می کند.

در دفتر دوم از مجموعه گره گشای خلق به موضوعات هدیه، همسایه داری، مزاح و شوخ طبعی، و انتظارات و توقعات متقابل مردم و روحانیت پرداخته می گردد. در موضوع بذر محبت (نوشتاری درباره راه و رسم هدیه دادن)، پس از بیان اهمیت و آثار هدیه، به اثر تربیتی هدیه و سوغات اشاره شده و انواع هدیه(مادی و معنوی) تبیین شده است و مباحثی در مورد هدیه دادن به همسر، بچه ها، دوستان و اطرافیان و بیماران مورد بحث و آنالیز قرار گرفته است؛ در ادامه این موضوع، زمان هدیه و آداب هدیه دادن و بعلاوه آداب هدیه گرفتن تشریح شده است.

همسایه(آداب همسایه داری) موضوع دیگری است که در این مجموعه بدان پرداخته شده است؛ در این راستا، به آثار تعامل مناسب با همسایه تبیین و شیوه تعامل با همسایه در روایات مطرح شده و مقدار ارتباط با همسایه تشریح شده و تکنیک های کاربردی در ارتباط با همسایه آنالیز شده و بعلاوه اخلاق آپارتمان نشینی مورد تأکید قرار گرفته است.

موضوع بعدی این اثر، با عنوان ابرو گگردده(مزاح و شوخ طبعی) به رشته تحریر درآمده و ضمن بیان ضرورت مزاح در روایات و آثار زیان بار مزاح نامطلوب، چگونگی مزاح و شوخی تشریح شده و نمونه هایی از طنز مطلوب تبیین شده و در سرانجام راهکارهای رسیدن به شوخی و مزاح مطلوب مورد بحث و آنالیز قرار گرفته است.

چهارمین و آخرین موضوع دفتر دوم گره گشای خلق با عنوان روحانی ما(انتظارات متقابل مردم و روحانیت) است که در ابتدای این مبحث، پس از بیان معنا، انواع و آثار توقع، منشأ توقعات نابجا مطرح شده و نمونه های توقع بجا و ناجا برررسی و در سرانجام راه کارهای روبرو با توقع(بجا و ناجبا) تشریح شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 13 تیر 1402 بروزرسانی: 13 تیر 1402 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14790

به "دفتر دوم کتاب گره گشای خلق منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دفتر دوم کتاب گره گشای خلق منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید