دوست دارید عضو باشگاه خنده شوید؟

به گزارش راه ساری، باشگاه خنده. هیچ وقت این کلمه به گوش تان خورده؟ به فکرتان رسیده که شاید شما هم یک روز عضو چنین باشگاهی شوید؟ عصبانی نشوید، سرکاری نیست. کمی صبر کنید تا با هم درباره این باشگاه عجیب و غریب صحبت کنیم.

دوست دارید عضو باشگاه خنده شوید؟

به گزارش خبرنگاران، شاید فکر کنید، عضویت در چنین باشگاه هایی مخصوص آدم های بی کار و یا کسانی است که هیچ غم و غصه ای در این جهان ندارند، ولی اصلا این طور نیست. تعداد باشگاه های خنده و کارگاه های یک روزه خنده، در سراسر جهان روز به روز دارد زیاد می گردد. تحقیقات مختلف نشان می دهند، خنده و شادی طول عمر آدم را زیاد می نمایند، چون می توانند بدن را در مقابل بیماری ها و استرس ها مقاوم نمایند.

زندگی هر روزه ما پر است از گرفتاری و نگرانی و تنش. هر لحظه یک مشکل و نگرانی جدی پیدا می گردد تا حلقه محاصره شادی های واقعی زندگی ما تنگ تر و تنگ تر گردد. این طوری می گردد که بیشتر ما خود را مستحق شادی و لذت بردن از زندگی نمی دانیم. حتی برخی از ما تصور می کنیم خیلی زشت است که این همه گرفتاری و مشکل داشته باشیم و آن وقت بنشینیم دور هم و از ته دل بخندیم. یادمان می رود که عمر این سختی ها کوتاه است و همه آن ها روزی می گذرند. همین لحظه هم اگر به روزها و سال های سخت گذشته نگاه کنیم، می بینیم که همه آن ها گذشته اند و رفته اند. این است که گذراندن حتی یک لحظه به غصه و غم و ناراحتی، یعنی باختن بازی زندگی. یعنی به دست آوردن هیچ.

راه و رسم خندیدن

شما هم می توانید بخندید. اصلا کار مسئله ای نیست. فقط کافی است راهش را پیدا کنید. قلق خودتان را پیدا کنید. برخی ها با شنیدن و گفتن جوک و لطیفه می خندند و برخی دیگر با تماشای فیلم های کمدی لذت خندیدن از ته دل را تجربه می نمایند. شرکت در سمینارهای خنده، مطالعه کتاب های خودآموز شوخ طبعی، گوش دادن به سی دی ها و نوارهای شادی بخش و تمرین خندیدن، همه و همه گزینه های خوبی هستند. خندیدن اصلا سخت نیست. شاید شروعش کمی سخت به نظر بیاید، اما اگر به این کار عادت کنید، کم کم خودتان را مستحق از ته دل خندیدن و شاد بودن می دانید و حق خودتان را از زندگی طلب می کنید. برای این کار باید فقط و فقط یک قدم بردارید و آن هم این است که خودتان را رها کنید.

دو نوع خنده وجود دارد؛ یکی خنده ای که از روی شوخ طبعی است که شما باید مهارت های ویژه فکری و ارتباطی را بیاموزید و بتوانید در وقت و موقع خودش از آن ها بهره ببرید و بخندید. اما دیگری خنده درونی که ماهیت عاطفی و بی آلایش دارد. نوع دوم، همان خنده ای است که احتیاج به موقعیت خاص بیرونی ندارد و شما می توانید هر لحظه آن را تجربه کنید. این نوع خنده را در بچه ها زیاد می بینیم. آن ها اصلا شوخ طبعی را نمی شناسند، ولی از ته دل می خندند.

آخرین مهمانی ای را به یاد بیاورید که در آن، همه فامیل و دوستان دور هم جمع بودید و یکی از افراد، اتفاقا فرد شوخ طبعی بوده. می بینید که فکر و زبان همان یک نفر، می تواند کاری کند که فرد مقابل به خنده دربیاید و همین خنده و شادی به دیگران منتقل می گردد، چون خنده پدیده ای کاملا مسری است و این همان کاری است که در باشگاه ها و سمینارهای خنده انجام می گیرد؛ خنده می تواند به وسیله چشم و نگاه به دیگران منتقل گردد.

خنده های کاغذی

تا حالا شده وقتی خیلی ناراحت و عصبانی یا نگران و مضطرب بوده اید، کوشش کنید بی علت بخندید و ادای خندیدن را درآورید؟ شاید به نظرتان کار بی فایده ای بیاید، ولی حقیقت این است که حتی ادای خندیدن را درآوردن، دست زدن و بالا و پایین پریدن هم، می تواند احساس شادی را در شما القا کند. کافی است یک بار امتحان کنید. مطمئن باشید ضرر نمی کنید.

شادی و شوخی، در وجود تمام انسان ها نهفته است، ولی زندگی خشک و بی رحم امروزی، اجازه بیرون ریختن احساسات این چنینی را به ما نمی دهند. پس اگر در لحظاتی که زیر فشار یک استرس شغلی قرار دارید، یک لحظه به خودتان فرصت رهایی بدهید، خواهید دید که با همین روش ساده خنده روی لبان تان می آید و احساس آرامش بیشتری می کنید.

کافی است برای یک لحظه هم شده، تصور این را که دیگران درباره شما چه فکر خواهند کرد، کنار بگذارید و به خودتان، فقط به خودتان فکر کنید. تصور نکنید برای خندیدن احتیاج به بهانه ها و دلایل آن چنانی است. برای خندیدن و شادی، می توانید حتی با کاغذهای خیال تان، خنده های مصنوعی بسازید و به آن شاد باشید، کافی است کمی هنرمندانه به زندگی نگاه کنید. محققان می گویند، مغز انسان فرق میان خنده واقعی و تصنعی را درک نمی نماید. بنابراین، خنده مصنوعی و ادای شادی را درآوردن، می تواند تاثیری مانند خنده واقعی داشته باشد.

یک نسخه خنده درمانی

حالا می خواهیم به شما یک نسخه برای خندیدن بدهیم. گرفتن این نسخه احتیاج به هیچ داروخانه ای ندارد. فقط باید در همین لحظه آن را اجرا کنید. یکی از راه های آسان برای خندیدن، بازی کردن با بچه ها است. آن ها بدون بهانه می خندند و تمام حرف ها و حرکات شان شادی برانگیز است. اگر کودک خردسالی دارید، در همین لحظه با او قایم موشک بازی کنید. با گرگم به هوا و تاب بازی چه طورید؟

اگر در محل زندگی شما برف باریده است سور و سات ساختن یک آدم برفی را فراهم کنید. با صدای بلند بخندید. اصلا اشکالی ندارد دیگران هم صدای خنده شما را بشنوند. این قدر خسیس نباشید. شما با این کار یک انرژی مثبت فوق العاده در فضا پراکنده می کنید. پس آن را از اطرافیان تان دریغ نکنید.

یکی دیگر از راه های شادی این است که هر روز برای خودتان اهداف کوچکی در نظر بگیرید که بتوانید به راحتی به آن ها برسید. مثلا اراده کنید، پنج دقیقه نرمش کنید یا یک ترانه شاد را با صدای بلند بخوانید. همین کارهای کوچک روحیه شادی و نشاط را در شما تقویت می نماید. آموختن یک ساز ساده، پیشنهاد بعدی است. شما می توانید نواختن آهنگ های شاد را تمرین کنید و آن ها را برای خودتان بنوازید. نواختن و شنیدن آهنگ هایی با ریتم تند می توانند احساس خوبی را در شما القا نمایند.

لبخند بزنید، لبخند زدن، احساس شادی را درون شما و در محیطی که در آن زندگی و کار می کنید، پراکنده می نماید. چه اشکالی دارد؟ به جای قیافه ای عبوس و گرفته، عضلات صورت خود را آزاد کنید و آن ها را از حالت انقباض بیرون آورید. می توانید هنگامی که به یکی از اهداف کوچک روزانه تان رسیدید، مثلا یک امتحان را با موفقیت پشت سر گذاشتید، به خودتان هدیه دهید و خوب است که این هدیه یک خنده باشد.

برای این کار کافی است به یک مغازه که در آن عروسک های فانتزی عرضه می گردد، بروید و مضحک ترین و مسخره ترین عروسک را از آن میان جدا کنید. هر بار که به قیافه خنده دار آن عروسک روی میز کارتان نگاه می کنید، برای لحظاتی از ته دل خواهید خندید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 خرداد 1402 بروزرسانی: 5 خرداد 1402 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14772

به "دوست دارید عضو باشگاه خنده شوید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوست دارید عضو باشگاه خنده شوید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید