رانش زمین 32 هزار روستایی بجنورد را تهدید می نماید

به گزارش راه ساری، بجنورد- خبرنگاران - بخشدار مرکزی بجنورد گفت: بر اساس مطالعات انجام گرفته 32 هزار نفر از ساکنان روستاهای این شهرستان در معرض خطر رانش زمین هستند که وضعیت بعضی از این روستاها بحرانی است.

رانش زمین 32 هزار روستایی بجنورد را تهدید می نماید

محمدعلی نودهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: هم اینک 35 روستای شهرستان که عمدتا در دهستان بدرانلو در غرب بجنورد قرار دارند، با رانش زمین تهدید می شوند.

وی اضافه نمود: این روستاها خاک رسی دارند که بر اثر بارندگی های زیاد اشباع شده و حالت خمیری به خود گرفته و به نوعی متورم شده است.

نودهی گفت: با چنین وضعیتی اگر این روستاها در شیب قرار داشته باشند و یا وزنی روی آنها قرار گیرد بر اثر بارش های بعدی لغزیده و دچار رانش می شوند.

وی یادآور شد: تا کنون تعدادی از روستاهای این دهستان در بارندگی های گذشته رانش داشته اند و تعدادی نیز مستعد رانش هستند.

بخشدار مرکزی بجنورد این روستاها را شامل گلی، تیمورتاش، توت، بدرانلو، نرگسلوی بالا و پایین، دهگاه، اوترآباد، بوربور، چریک، ینگه قلعه، دراغانلو، قری کانلو، قصر قجر، فخرالدین، ممو و شعبان اظهار داشت.

وی اضافه نمود: همچنین قره جنگل، تاتار، کلاب، قراجه، خندقلو، پسرکانلو، مملچه، لنگر، علی آباد، کلاغ آشیان، قاپاق، علیگل، نیستانه، مهنان، قره باشلو، فیروزه، رختیان و حصار حسینی از دیگر روستاهای در معرض خطر هستند.

نودهی گفت: از بین این روستاها خندقلو، بوربور، دراغانلو، شعبان، نرگسلوی بالا و پایین، دهگاه، قاپاق، علیگل، نیستانه، کلاغ آشیان، مهنان و لنگر بیشتر در معرض رانش هستند.

وی اضافه نمود: هم اینک تنها در روستای گُلِی 164 واحد در معرض خطر رانش شدید است به طوری که چهار واحد آن در بارندگی های فروردین به طور کامل بلعیده شده و مابقی واحدها نیز اکثرا تخلیه و ساکنان آن به منازل اقوام خود منتقل شده اند.

نودهی یادآور شد: در بعضی از این روستاها قابلیت تثبیت زمین وجود ندارد ولی در شماری دیگر در صورت مقاوم سازی بنا و زمین، امکان تحمل رانش زمین وجود دارد.

وی با اشاره به لزوم جابه جایی بعضی از این روستاها به نقاط نزدیک که خطر رانش نداشته باشد، اضافه نمود: هم اینک تیمی از دانشگاه تهران در حال مطالعه وضعیت این روستاها است تا وضعیت رانش و جابه جایی آنها را معین سازد.

به گزارش خبرنگاران، وقوع رانش زمین در منطقه بدرانلوی بجنورد، دیروز (آدینه) منجر به شکستگی خط انتقال آب سد شیرین دره به بجنورد شد که شرکت آب و فاضلاب استان به ناچار آنرا از مدار مصرف بجنورد خارج کرد.

ط/5132

tafatton.ir: مجله مطالب خواندنی سفر و گردشگری

aradbld.ir: گفتگوی آزاد و اخبار روز

منبع: ایرنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 2493

به "رانش زمین 32 هزار روستایی بجنورد را تهدید می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رانش زمین 32 هزار روستایی بجنورد را تهدید می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید