رد پایی از آنفلوانزای مرغی در استان زنجان دیده نشد

به گزارش راه ساری، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: بیماری یابی صورت گرفته و تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفولانزای مرغی در استان زنجان یافت نشده است.

رد پایی از آنفلوانزای مرغی در استان زنجان دیده نشد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، محمدباقر حاج کاظمی با اشاره به اینکه مراقبت ها و پایش درخصوص بیماری آنفلوآنزای مرغی از جمله برنامه های معمول دامپزشکی است، اظهار کرد: در پی هماهنگی هایی که با اداره کل محیط زیست استان زنجان جهت بیماری یابی در ارتباط با آبگیری سدها صورت گرفته، تاکنون موردی در استان یافت نشده است.

این مسئول با بیان اینکه مراجعاتی به مرغداری ها برای نمونه گیری صورت گرفته است، اضافه نمود: در حال حاضر تعداد 3728 مورد نمونه گیری و آزمایش در زمینه بیماری صورت گرفته است.

وی اضافه نمود: 370 مورد مشکوک از این نمونه گیری ها به آزمایشگاه سازمان مرکزی جهت تایید نهایی ارسال شده، اما موردی از بیماری یافت نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در ارتباط با سایر اقدامات صورت گرفته جهت مقابله با این بیماری، اعلام نمود: پیش از این کلاس های آموزشی برای مرغداران و روستاییان استان برگزار و هشدارهای لازم در این خصوص به آنها داده شده است.

این مسئول بیان نمود: به علت آسیب پذیر بودن صنعت مرغداری، شرایط این صنعت همیشه در حالت آماده باش قرار گرفته است.

وی درخصوص اقدامات لازم در صورت مشاهده لاشه بی جان پرنده، ابراز کرد: در صورت مشاهده لاشه پرندگان، در ابتدای امر از تماس دست با آن خودداری نموده و موضوع را بلافاصله به دامپزشکی اطلاع دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه مهم ترین مشخصه بیماری فوق، مشاهده سیاه یا قرمز پرنگ شدن ساق پای پرنده است، مطرح نمود: در صورت مشاهده این علائم، با احتمال 80 درصد بیماری حادث شده است.

حاج کاظمی در ارتباط با انواع راه های انتقال بیماری بیان نمود: تماس با پرنده، مصرف کبابی آن و تنفس بین کارگران مرغداری از راه های انتقال است.

وی پیرامون توصیه هایی به مرغداری ها در راستای پیشگیری و کنترل بیماری مطرح نمود: مرغداری ها، قرنطینه خارجی و داخلی و اقدامات مرتبط با امنیت زیستی و ضدعفونی را مدنظر قرار دهند.

این مسئول اضافه نمود: مرغداران از طیور خریداری شده و خودروهای حمل طیور اطمینان حاصل نمایند و نیز از ورود گنجشک و کلاغ به انباردان جلوگیری به عمل آورند.

حاج کاظمی در انتها در ارتباط با نحوه مصرف پرندگان و دام ها مطرح نمود: مصرف این اقلام به صورت کاملا آب پز باشد و هیچ گونه گوشت کبابی مصرف نشود.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

kheimehnews.ir: با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 اسفند 1401 بروزرسانی: 3 اسفند 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 6849

به "رد پایی از آنفلوانزای مرغی در استان زنجان دیده نشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رد پایی از آنفلوانزای مرغی در استان زنجان دیده نشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید