سه گام تا احیای گردشگری گیلان

به گزارش راه ساری، تهران (پانا) - در حالی که خسارت های ناشی از ویروس کرونا بازار گردشگری را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، گیلان به عنوان یکی از برترین مقاصد توریسم کشور سه گام مهم برای جبران خسارت ها و احیای گردشگری برداشته است. این بازار نیازمند خلق استراتژی های مناسبی از سوی دولت و بخش خصوصی فعال در این حوزه است، تا با استفاده از آن بتواند سیستم های نوین مدیریتی را در دوران کرونا ایجاد کند و بازار گردشگری کشور را از رکود نجات دهد. این استراتژی ها می تواند شامل توزیع عادلانه سفر در طول سال، استفاده از تجربه گردشگری کرونایی سایر کشورها و اعتمادسازی برای سفر شود.

سه گام تا احیای گردشگری گیلان

از سفر با ارزان ترین تور پاتایا لذت ببرید و سواحل شگفت انگیز تایلند و مراکز خرید بسیار ارزان پاتایا را از دست ندهید.

به گزارش دنیا اقتصاد، مسعود حلاج پور، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و دنیاگردی استان گیلان گفت: استان گیلان جزو شش استان برتر دنیاگردپذیر کشور محسوب می شود و همه ساله به ویژه در ایام تعطیلات نوروز و فصل گرم تابستان به دلیل وجود آب و هوای معتدل خزری و سواحل زیبا و مناطق سرسبز جنگلی و بخش های ییلاقی میزبان میلیون ها دنیاگرد از سایر استان های کشور است. تا به امروز بر این اساس تاسیسات صنعت دنیاگردی استان و سایر مشاغل مرتبط با صنعت دنیاگردی با رونق اقتصادی قابل توجهی روبرو بوده و علاوه بر آن تا به امروز مشاغل وابسته به بازار توریسم از ایجاد اشتغال پایدار برخوردار بوده است. برآوردهای آماری نشان می دهد میانگین درصد اشغال تخت در واحدهای اقامتی اعم از بوم گردی، هتل، هتل آپارتمان و ویلا در دوران قبل از شیوع ویروس کووید-19 تقریبا 60 درصد و ظرفیت صندلی در رستوران ها و سفره خانه های سنتی که دنیاگردان به خود اختصاص داده بودند نیز 50 درصد بوده است.

اما با شیوع ویروس کرونا متاسفانه از اسفند ماه سال 98 فرصت فروش محصولات و خدمات دنیاگردی برای ارائه کنندگان خدمات دنیاگردی از دست رفت. به طوری که منجر به افت 90 درصدی اشغال واحدهای اقامتی و تعطیلی کامل برخی از تاسیسات دنیاگردی شد. فعالیت 5 درصدی واحدهای اقامتی و پذیرایی که از تعطیلات مناسبتی کوتاه مدت خرداد ماه سال جاری شروع شده هم نتوانسته گوشه ای از زیانی را که به فعالان این حوزه وارد شده است جبران کند. با توجه به ویژگی های منحصربه فرد استان گیلان همچون آب و هوای معتدل، جاذبه های طبیعی، وجود دریا، رودخانه ها و چشمه ها در میان 31 استان کشور، این استان به یکی از مناطق ویژه برای جذب دنیاگردان از سایر استان ها که با مشکل کم آبی، سرسبزی و ریزگردها روبرو هستند تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: پیش بینی وزارت بهداشت خبر از اتمام کرونا در سال 1400 می دهد و امیدواریم با بروز سونامی ورود دنیاگردان دو سال پس از کرونا پیکر نیمه جان تاسیسات صنعت دنیاگردی احیا شود و به حالت طبیعی خود (دوران قبل از کرونا) بازشود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و دنیاگردی استان گیلان درخصوص میزان خسارت تاسیسات دنیاگردی این استان بیان نمود: فعالیت های اقتصادی مربوط به اصناف مواد غذایی ازجمله رستوران ها، تالارها، طباخی ها، باغ تالارها، سفره خانه ها، کافی شاپ ها، هتل ها، اقامتگاه های بوم گردی، راهنمایان دنیاگردی، دفاتر خدمات مسافرتی و سایر تاسیسات دنیاگردی با کاهش فروش محصولات به میزان 50 تا 90 درصدی روبرو شده است. میزان خسارتی که شیوع ویروس کرونا وارد کرده است به اندازه ای بوده که حتی برخی از صاحبان این تاسیسات کسب وکار خود را تعطیل کرده اند. در واقع به علت وجود ویروس کووید-19 مشاغلی که فعالیت های مرتبط با حوزه دنیاگردی دارند بیشترین آسیب را دیده اند. زیرا با هدف پیشگیری از شیوع این ویروس اغلب هتل ها، تالارها و سایر مراکز اقامتی و فعالیت های زیرمجموعه آنها تعطیل شده بودند.

وی اضافه کرد: حوزه حمل ونقل استان گیلان براساس اعلام مسوولان مربوطه با کاهش حداقل 50 درصدی در عرضه انواع خدمات روبرو شده اند. همچنین کسب وکارهای آنلاین و استارت آپ ها به ویژه استارت آپ های حمل ونقلی، دنیاگردی و خدماتی تامین غذا از شیوع همه گیر ویروس کرونا آسیب دیده اند. در این زمینه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گزارشی به 50 کسب وکاری پرداخته که بیشترین آسیب را از شرایط موجود دیده اند. این کسب وکارها در 10 رسته قابل طبقه بندی هستند. طبق داده های ارائه شده از سوی وزارت کار کسب وکارهای آنلاین در مجموع چهار میلیون و 841 هزار و 285 نفر شاغل دارد. بر این اساس با در نظر دریافت تعداد کل شاغلان کشور که در پایان زمستان سال 1398 حدود 23 میلیون و 435 هزار نفر بوده، 50 عنوان شغلی که وزارت کار ارائه کرده، در واقع معادل 6/ 20 درصد از کل شاغلان کشور را در برمی گیرد. بنابراین کاهش فعالیت این کسب وکارها می تواند منجر به بحران بیکاری شده و رفاه خانوارهای زیادی را تحت تاثیر قرار دهد.

حلاج پور شرح داد: با توجه به اینکه احتمالا مدت طولانی ویروس کرونا در کشور وجود دارد نیازمند انجام اقداماتی از سوی دولت برای بازار دنیاگردی هستیم. ایجاد اعتمادسازی عمومی به منظور رونق بخشیدن به سفر در کشور، پرهیز از تزریق راهکارهای کوتاه مدت بدون در نظر دریافت اثرات منفی این تصمیمات در بلندمدت و بازنگری و خلق استراتژی هایی برای ایجاد سیستم های نوین مدیریتی در دوران کرونا و مدیریت سیستم ها با بهره گیری از تجارب پیروز سایر کشورها درخصوص بازار توریسم در کرونا از جمله مهم ترین اقدامات در شرایط فعلی محسوب می شود.

به طور مثال با توجه به تعطیلات ایام تاسوعا و عاشورا مسوولان مکررا دنیاگردان داخلی را به سفر نکردن تشویق می کردند در صورتی که باید سفر با رعایت پروتکل های بهداشتی را به دنیاگرد داخلی توصیه کنند. در این تعطیلات با وجود اینکه استان گیلان درخصوص میزان شیوع ویروس کرونا در شرایط قرمز و زرد بود؛ بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای و پلیس راه استان با افزایش تردد و ورودی مسافر به این استان روبرو بوده ایم. در نتیجه اماکن اقامتی و رستوران ها و سفره خانه های سنتی با رعایت پروتکل های بهداشتی با 50 درصد ظرفیت به پذیرش مسافران پرداختند. به علت همین تعطیلات در یک ماه شهریور با افزایش 30 درصدی اشتغال در استان گیلان روبرو بوده ایم.

دنیاگردی روستایی و بوم گردی در بازار توریسم به ویژه پس از بحران کرونا از اهمیت ویژه ای برخوردار شده و برای محیط زیست روستا اعم از طبیعی و انسانی بسیار ارزشمند است که با جذب دنیاگرد به این مناطق منجر به ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و توسعه روستایی و دنیاگردی خواهد شد. به همین دلیل مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و دنیاگردی استان گیلان بیان نمود: اقامتگاه های بوم گردی باعث ایجاد اشتغال در روستاهای این استان شده و توسعه پایدار را در جامعه روستایی گیلان ایجاد کرده است. استقبال و رونق واحدهای بوم گردی در سال های اخیر بسیار چشمگیر بوده و موجب افزایش حجم سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی در این زمینه نیز شده است. به طوری که در سال های 98 و 99 با صدور 90درصدی پروانه های بهره برداری و رونق اقامتگاه های بو م گردی روبرو بوده ایم که اغلب آنها توسط بخش خصوصی شکل گرفته است. اما در سه ماهه شیوع ویروس کرونا با معضلات و مسائل مختلفی روبرو بودیم. ولی اکنون با توجه به شروع سفرها مجددا بوم گردی رونق یافته است و در شرایط نامساعد شیوع ویروس کرونا در استان گیلان تا به امروز تنها یک اقامتگاه بوم گردی در روستای صدا پشته لاهیجان تعطیل شده است.

تفطن: مجله مطالب خواندنی سفر و گردشگری

مجله آراد: گفتگوی آزاد و اخبار روز

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 11847

به "سه گام تا احیای گردشگری گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه گام تا احیای گردشگری گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید