علت بی حوصلگی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

به گزارش راه ساری، انگیزه - روانشناسی - احساساتی وجود دارد که در طول زندگی بنا بر دلایلی، عواقب جبران ناپذیری برایمان خواهد داشت. این احساسات در برخی موارد زودگذر است اما در برخی موارد این احساسات منجر به بی حوصلگی دامن گیرمانی می شود که نتیجه آن تنهایی، خستگی، کسالت، ناامیدی، درماندگی، اضطراب و افسردگی است. بی حوصلگی وقتی طولانی مدت شود می تواند جلوی پیشرفت، موفقیت و خوشبختی شما را بگیرد. برخی افراد به علت ابتلا به بیماری مزمن خستگی، ممکن است دچار اضطراب شوند و اضطراب و نگرانی موجب شدت یافتن درد و ناراحتی این بیماران می شود و به همین علت بیماران در چرخه معیوبی قرار می گیرند که هر عارضه دیگری را تشدید می کند.

علت بی حوصلگی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

بی حوصلگی یا CFS چیست؟

بی حوصلگی یا CFS یک اختلال روانی است که فرد مبتلا به آن دچار بی حوصلگی ناتوان کننده است و چند نشانه عصبی، روانی و جسمی در وی وجود دارد. یکی از نشانه ها و شایع ترین آنها سندرم است.

آدم های بی حوصله جسم خسته ای دارند، دائم می خوابند، از حضور در جمع دوری می کنند، هیچ چیزی آن ها را خوشحال نمی کند و انگیزه ای برای خوشحال کردن دیگران و حتی خودشان ندارند.

علت بی حوصلگی معمولا بیکاری و نداشتن انگیزه در زندگی است. در واقع آدم های بیکار و آدم هایی که هدف های بزرگ و مهمی در زندگی ندارند، زودتر از بقیه احساس کسالت خواهند کرد. در ادمه شما را با سایر علت های بی حوصلگی آشنا خواهیم کرد.

علت بی حوصلگی چیست؟

1. یکنواختی ذهن

یکنواختی ذهنی از خستگی ذهنی نشات می گیرد. هر فعالیتی که قابل پیش بینی و تکراری باشد یا عملکردی است که هر روز باید به آن بپردازید، می تواند خسته کننده شود.

2. چیدمان خانه

چیدمان تکرایی و یکنواخت خانه می تواند در طولانی مدت علت بی حوصلگی در برخی از افراد باشد. برای اینکه از یکنواختی و کسالت خارج شوید و تنوعی ایجاد کنید، بهتر است چیدمان خانه خود را تغییر دهید.

3. بی توجهی

عاملی که بیشتر بیماران را آزرده می کند، عدم توجه کافی دیگران است. سخت است که بدون توجه دیگران به کاری مشغول شده و روی آن تمرکز کرد. این بیماران مانند افرادی با اختلال بیش فعالی با کمبود توجه دیگران، تمایل زیادی به حس بی حوصلگی دارند.

4. فاقد قدرت اختیار

افراد ضعیف و با اعتماد به نفس پایین معمولا بیشتر دچار بی حوصلگی می شوند. زیرا ضعف در شخصیت فردی، معمولا فرد را به سمت سرخوردگی های دیگر می کشاند. به این ترتیب، آن ها در یک نقطه ثابت گیر کرده یا محدود می شوند.

5. خواب ناکافی

زمانی که خواب کافی نداشته باشیم، در طی روز کاملا بی حوصله خواهیم بود زیرا بدن ما به اندازه کافی استراحت نکرده و قوای کافی برای انجام فعالیت در روز را ندارد. بنابراین اگر به هر علتی از جمله اختلال خواب شبانه رنج می برید، بهتر است نسبت به حل آن مشکل اقدام کنید؛ چرا که خواب ناکافی خود به تنهایی می تواند علت بی حوصلگی در شما باشد.

راه های مقابله با بی حوصلگی

در بخش قبلی با علت بی حوصلگی آشنا شدید؛ حال در ادامه شما را با راه های مقابله با این عارضه آشنا خواهیم کرد.

1. دمای خانه را تنظیم نگه دارید

مطالعات نشان داده است که درجه حرارت مطلوب برای خواب، در واقع عددی مابین 15 تا 20 درجه سلسیوس است. بنابراین اگر این دما را در طول روز برای فضای دکوراسیون خود درنظر بگیرید باعث ایجاد خواب آلودگی و کسلی در شما می شود.

2. دوری از تلفن همراه در شب

برای درمان بی حوصلگی، مقدار خواب کافی در طول شب نیاز شما است. بنابراین اگر در هنگام شب با زنگ تلفن و یا صدای یک پیام از خواب بیدار می شوید، بهتر است تلفن خود را در طول شب در حال سکوت قرار دهید تا روز بعد پر انرژی باشید.

3. اصلاح عادات غذایی

خوردن میزان زیادی از مواد غذایی کربوهیدرات دار و یا مواد قندی احساس خستگی بیشتری در افراد به وجود می آورند.

4. نورپردازی مناسب

روشنایی و نور مناسب از عوامل ایجاد انرژی در شماست. نور مستقیم مصنوعی سبب ایجاد گرما و احساس خواب آلودگی در شما می شود. بنابراین برای درمان بی حوصلگی در خانه به نورپردازی و زاویه قرار گیری لامپ ها توجه داشته باشید.

5. استفاده از اینترنت

امروزه همه اشخاص برای پیشبرد هرچه سریع تر کار ها از اینترنت استفاده می کنند. پرداخت قبوض، خرید مواد غذایی و یا خرید بلیط های مختلف، خواه ناخواه ما را تحریک به بی تحرکی می کند. در نتیجه نشستن در خانه را به انجام امور در بیرون از خانه ترجیح می دهیم. از این رو برای رفع بی حوصلگی استفاده محدود از اینترنت را در نظر داشته باشید و سعی کنید برای انجام کارهای در دسترس، از خانه خود بیرون بزنید.

6. شمع و عطر اسطوخودوس

روانشناسان بر این باورند که بو کردن اسطوخودوس قبل از خواب و نور شمع کمک شایانی به فرایند خواب افراد می کند، بنابراین برای درمان بی حوصلگی در در طول روز خواب شب را برای خودتان آرامش بخش تر کنید.

7. کمتر تلویزیون ببینیم

تماشای بی اندازه تلویزیون از دیگر موارد علت بی حوصلگی است که باعث عقب ماندن از کارهای روزمره شما می شود، بنابراین برای درمان بی حوصلگی بهتر است زمان تماشای برنامه های تلویزیونی خودتان را تنظیم کنید تا از فعالیت های روزانتان عقب نمانید.

8. قهوه بنوشید

قهوه به دلیل میزان بالای کافئین خود در ایجاد انرژی و نشاط شما موثر است و دارویی برای درمان بی حوصلگی شما محسوب می شود. اما ساعات نزدیک به خواب شبانه، از مصرف آن خودداری کند؛ زیرا منجر به اختلال در خواب می شود.

بیشتر بخوانید: هر آنچه لازم است در مورد اختلال خواب ناشی از کافئین بدانید!

سایر مواردی که به درمان این عارضه کمک خواهد کرد، عبارتند از:

  • نظم بخشیدن به زندگی
  • حذف رنگ آبی در خانه زیرا رنگ آبی رنگ سردی است
  • کاهش سرعت ضربان قلب
  • کاهش فشار خون
  • ایجاد احساس خواب آلودگی

تور کیش: سفری هیجان انگیز به مروارید خلیج فارس

مجله سایه: گلچینی از بهترین های وب

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 11490

به "علت بی حوصلگی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت بی حوصلگی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید