علت کمبود پزشک در مناطق محروم، وضعیت مهاجرت پزشکان

به گزارش راه ساری، به گزارش خبرنگاران، محمدرضا ظفرقندی، صبح سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، به مهم ترین مسائل مبتلا به جامعه پزشکی در هفته های اخیر پرداخت.

علت کمبود پزشک در مناطق محروم، وضعیت مهاجرت پزشکان

وی در ابتدا با اشاره به شیوع بیماری های غیر واگیر، اطلاع رسانی و افزایش آگاهی خانواده ها را از طریق رسانه ها مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: ما باید بتوانیم با همکاری یکدیگر، از وقوع این بیماری ها پیشگیری کنیم.

ظفرقندی ادامه داد: میزان تصادفات جاده ای در کشور طی دو سال اخیر افزایش یافته است، در حالی که تا قبل از آن شاهد سیر نزولی آمار تصادفات جاده ای در کشور بودیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی، گفت: برای کمک به رفع دغدغه های سلامت، نیاز داریم که اطلاع رسانی و افزایش آگاهی در سطح جامعه از طریق رسانه ها صورت بگیرد.

ظفرقندی در ادامه به مهم ترین مسائل حوزه سلامت کشور اشاره کرد و اضافه کرد: تصمیم گیری ها در حوزه سلامت بدون کار کارشناسی، عواقب خوبی برای مردم و جامعه ندارد.

وی با انتقاد از فضاسازی پیرامون ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی، گفت: نگرانی اصلی ما، افت کیفیت خدماتی است که جامعه پزشکی ارائه می دهد. در حالی که ما باید برای ارتقا خدمات با کیفیت تلاش کنیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی، ادامه داد: اگر این قبیل تصمیم گیری ها بدون توجه به کیفیت خدمات باشد، می تواند سلامت مردم را تهدید کند.

ظفرقندی با اشاره به افزایش دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی از سال 88 تا امروز، گفت: ما باید بدانیم که محصولات این دانشکده ها، حداقل هفت سال بعد نمایان می شود.

وی با اشاره به رشد 117 درصدی دانشجوی پزشکی در سال های 88 تا 97، اضافه کرد: آنچه مسلم است اینکه رشد در این بخش اتفاق افتاده است.

ظفرقندی به آمار فارغ التحصیلان مامایی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شاهد رشد 15 درصدی فارغ التحصیلان مامایی هستیم.

وی به رشد پزشکان متخصص در رشته های مختلف پزشکی اشاره کرد و اضافه کرد: فضایی برای جذب و استخدام در برخی رشته ها وجود ندارد و در نتیجه ورودی ندارند.

ظفرقندی به تخصص قلب و عروق اشاره کرد و گفت: ما هر سال متقاضی پذیرش 16 دستیار تخصصی هستیم اما فقط دو نفر می آیند.

وی اضافه کرد: در سال 98 بیش از 80 درصد صندلی های طب اورژانس خالی ماند، چون امکان جذب بیش از نیروهای فعلی میسر نیست.

ظفرقندی با اشاره به پیشنهاد برخی افراد برای دو برابر شدن ظرفیت پزشکی، گفت: هزینه این کار، 80 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که در این شرایط به نظر می رسد عقلانی نباشد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی، در پاسخ به این سوال که کمبود پزشک متخصص در مناطق محروم و کم برخوردار، گفت: مشکل ما توزیع نامناسب پزشک است، اما کمبود پزشک نداریم.

وی ادامه داد: باید برای مناطق محروم، تسهیلات و امکانات جذب نیروی پزشک متخصص فراهم شود. ضمن اینکه باید از نیروهای بومی استفاده کنیم که این کار شروع شده است.

ظفرقندی اضافه کرد: پیش بینی کرده ایم تا سال 1404 این کمبودها مرتفع شده و در برخی رشته ها، پزشک مازاد خواهیم داشت.

وی با عنوان این مطلب که در حال حاضر 139 هزار پزشک داریم، گفت: در حال حاضر به ازای هر 1000 نفر جمعیت، 1.74 صدم پزشک داریم. در حالی در مقایسه با دیگر کشورها، وضعیت خوبی داریم.

ظفرقندی اضافه کرد: این عدد در کشوری مثل کانادا، 1.9 است و در ترکیه نیز 1.9، چین 1.4، عربستان 1.4، پاکستان 8 دهم و...، است.

وی در ارتباط با وضعیت مهاجرت پزشکان به خارج از کشور، گفت: به طور میانگین آمار مهاجرت پزشکان عمومی بین 300 تا 350 نفر و حدود 300 پزشک متخصص است.

واحدی: واحدی: وبسایت خبری، تفریحی و سرگرمی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 6467

به "علت کمبود پزشک در مناطق محروم، وضعیت مهاجرت پزشکان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت کمبود پزشک در مناطق محروم، وضعیت مهاجرت پزشکان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید