فلسفه طراحی لوگو های خودروسازان نامدار دنیا
به گزارش راه ساری، داشتن یک نشان، آرم یا لوگوی مشخص و متمایز، از مهم ترین مراحل برای مشخص هویت یک برند است. در ادامه خواهید دید پشت نشان تجاری خودروسازان مشهور جهان چه فلسفه ای نهفته است.
به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، داشتن یک نشان، آرم یا لوگوی معین و متمایز، از مهم ترین مراحل برای معین هویت یک برند است. این لوگو یا نشانه باید براساس عناصری برگرفته از کارخانه طراحی گردد و ضروری است روی محصول به چشم بخورد تا افراد متوجه هویت شرکت سازنده و برند محصول شوند. در ادامه خواهید دید پشت نشان تجاری خودروسازان مشهور دنیا چه فلسفه ای نهفته است.
بی ام و
بی راه نیست اگر نشان ب ام و را از مشهورترین و محبوب ترین ها در صنعت خودرو یا حتی به طور کلی در سراسر دنیا بدانیم. این دایره تقسیم شده به چهار ربع دایره که به رنگ آبی آسمان و سفید مزین و با یک حلقه مشکی رنگ احاطه شده را می توان با دو فلسفه تفسیر کرد. نخست، از آنجا که ب ام و در دوران جنگ دنیای اول و دوم به ساخت موتور های هواپیما های جنگی مشغول بود، این دایره چهار قسمتی چیزی شبیه چرخش ملخ های هواپیما های آن دوران است. فلسفه دوم، شباهت ترکیب رنگ این نشان به پرچم ایالت باواریا در آلمان، یعنی زادگاه ب ام و است.
فراری
لوگوی فراری با آن اسب سرکش نقش بسته روی سپر زرد رنگ، یکی دیگر از نشان های بسیار مشهور و محبوب در صنعت خودروسازی است که فلسفه خلق آن داستانی نسبتا طولانی دارد. اما اگر بخواهیم مختصر بگوییم؛ انزو فراری پس از قهرمانی در مسابقات منطقه ای ساویوو با مادر فرانچسکو باراکا که معروف ترین خلبان جنگی ایتالیا بود و در جنگ دنیای اول کشته شد، دیدار کرد. مادر باراکا از او خواست انزو هم همچون فرزندش، تصویر اسبی که روی هواپیماهایش ترسیم می کرد، روی خودرو های مسابقه ای خود اجرا کند تا موجب خوش اقبالی او گردد. در نهایت این رخ داد؛ با این تفاوت که فرم اسبی که روی هواپیما های باراکا ترسیم می شد با اسبِ فراری متفاوت بود و به غیر از این، باراکا اسبی قرمز در زمینه سفید ترسیم نموده بود و این در حالی است که اسب فراری مشکی رنگ (برای نمایش اندوه درگذشت باراکا) در زمینه زرد که رنگ منتخب شهر مودنا که زادگاه فراری محسوب می گردد، طراحی شده بود. در ضمن در بیشتر مواقع، دو حرف اس و اف در دو طرف پای این اسب به چشم می خورد که حروف اول کلمات اسکودریا به معنای مزرعه و فراری است.
بوگاتی
بوگاتی یک خودروسازی فرانسوی است که توسط اتوره بوگاتی که شخصی ایتالیایی بود پایه گذاری شد و در حال حاضر تحت مالکیت فولکس واگن آلمان نهاده شده است. این برند که از ابتدا تاکنون دست نیافتنی ترین و خاص ترین خودرو های دنیا را فراوری می نماید و بیش از نیم قرن پیش تبحر زیادی در مسابقات اتومبیلرانی نیز داشت، دو لوگوی بسیار ساده دارد که در بخش های متفاوت محصولات فعلی اش می توان دید. لوگوی بیضی قرمزرنگی که در جلوی ویرون، شیرون و... دیده می گردد، شامل یک حلقه طوسی رنگ دور با 60 نقطه قرمزرنگ است؛ در وسط آن نوشته بوگاتی به زبان انگلیسی با رنگ سفید و سایه مشکی دیده می گردد و در بالای آن نیز نشان اتوره بوگاتی به چشم می خورد. این نشان که به خودی خود و بدون هیچ قابی در بخش های مختلف محصولات این برند (مثل روی فرمان، پشت خودرو و...) دیده می گردد به نظر می رسد که یک حرف بی انگلیسی بزرگ است، در واقع ترکیبی از ای و بی است که به صورت پشت در پشت به هم چسبیده اند و نام اتوره بوگاتی فقید را یادآور می گردد.
مرسدس بنز
ستاره سه پر مرسدس بنز به عنوان یکی از پیشروترین خودروسازان را نیز می توان از محبوب ترین نشان های دنیای برند ها دانست. این لوگو از سال 1288، 1909 توسط گوتلیب دایملر فقید برای محصولات مرسدس طراحی شد و تاکنون در چند دوره مختلف دستخوش تغییرات شده است. نکته جالب این که آقای دایملر در سال 1251، 1872 میلادی این لوگو را پشت یک کارت پستال کشید و برای همسرش فرستاد، با این عهد که روزی این لوگو به یکی از غول های صنعت خودرو تبدیل خواهد شد و همین طور هم شد! ستاره ای که به تسلط بر زمین، آسمان و دریا اشاره دارد.
شورولت
این خودروساز آمریکایی که در حال حاضر بزرگ ترین زیرمجموعه جنرال موتورز محسوب می گردد، 108 سال پیش یعنی در سال 1290، 1911 توسط لوئیس شورولت و ویلیام دورانت در شهر دیترویت ایالت میشیگان پایه گذاری شد. مستندات حکایت از آن دارد که این نشان نخستین بار در سال 1292، 1913 برای محصولات این کمپانی مورد استفاده نهاده شد. در خصوص فلسفه این نشان صحبت ها و نظرات گوناگونی وجود دارد؛ اما گفته می گردد به احتمال فراوان دورانت نخستین بار طرحی شبیه این را در سال 1287، 1908 روی کاغذی مربوط به یک هتل (پاریسین) در پاریس دیده بود. با این حال بسیاری از افراد، ماجرا را پیچیده تر تفسیر می نمایند.
میتسوبیشی
میتسوبیشی یک گروه صنعتی بسیار وسیع ژاپنی است که خودروسازی تنها یک بخش از فعالیت های این برند 149 ساله محسوب می گردد. نام این برند از ترکیب دو کلمه میتسو به معنای سه و هیشی به معنای شاه بلوط آبی که در نهایت به میتسوبیشی تبدیل می گردد، خلق شده است و نشان این برند که سه لوزی (الماس) را به صورت یک ستاره نشان می دهد، نیز ترکیبی از دو نشان مختلف محسوب می گردد. نشان نخست که مربوط به خانواده یامائوچی است، سه برگ بلوط را نمایش می دهد که با ترتیبی شبیه لوگوی فعلی میتسوبیشی در کنار هم نهاده شده اند. نشان دوم نیز به صورت سه لوزی نهاده شده روی یکدیگر که نشان دهنده سه شاه بلوط آبی مرتب است، مربوط به خانواده ایواساکی (موسس میتسوبیشی) است.
جگوار
این شرکت بریتانیایی که از سال 1314، 1935 به دنیای خودروسازی پا گذاشت، لوگویی کاملا متناسب با نام خود دارد و از این رو فلسفه تحلیل پذیر خاصی پشت طراحی نشان این خودروساز نهفته نیست.
درواقع جگوار، پلنگ خالدار آمریکایی است که بزرگ ترین جانور از تیره گربه سانان در قاره آمریکا محسوب می گردد و نامی است که در آن دوران برای این خودروساز در نظر گفته شد. نشانی که از سال 1324، 1945 تاکنون برای محصولات جگوار استفاده می گردد هم یک جگوار در حال جهش را نشان می دهد که به نوعی سمبل سرعت، استقامت و قدرت محسوب می گردد. البته لوگوی دوم جگوار نیز یک تصویر روبه رو از صورت این جانور است که با دهانی باز و دندان هایی نمایان، در برابر رقبا قدرت نمایی می نماید.
پورشه
این خودروساز آلمانی که این روز ها 88 سالگی خود را سپری می نماید، در حال حاضر از مشهورترین و محبوب ترین خودروسازان دنیا است که عمدتا در زمینه ساخت خودرو های اسپرت، لوکس و سریع فعالیت دارد. لوگوی این برند در دهه 1330، 1950 در یک استودیوی طراحی در آلمان شکل گرفت و سه شاخص بسیار مهم در خلق آن مد نظر بود. نخست نقش بستن نام خانواده پورشه، زیرا دکتر فردیناند پورشه، پایه گذار این برند بود. دوم استفاده از اسب مشکی رنگ در وسط لوگو که نمادی از منطقه اشتوتگارت محسوب می گردد و سوم بهره گیری از ترکیب رنگ مشکی و زرد که به عنوان نمادی از ایالت وورتمبرگ آلمان است. پورشه 356 نخستین محصولی بود که با این لوگو روانه بازار شد و پیش از این محصولات این خودروساز فقط با نوشته پورشه فراوری می شد.
هیوندای
هیوندای را می توان از جوان ترین برند های خودروساز در دنیا دانست که در حال حاضر محصولات متنوع خود را در رده های متفاوت به سراسر دنیا عرضه می نماید و در آمار های فروش صندلی تحسین برانگیزی دارد. این خودروساز که کار خود را در دهه 1340، 1960 (بعد از خودروسازان ایرانی!) با مونتاژ فورد کورتینا آغاز کرد و سپس با استخدام مهندسان و طراحان بریتانیایی روی پلتفرم های میتسوبیشی کار کرد، در حال حاضر بزرگ ترین خودروساز کره جنوبی است و لوگوی آن که در حرف اول کلمه هیوندای یعنی H را نشان می دهد، طبق اذعان این خودروساز، در واقع شمایلی از دو نفر یعنی مصرف نماینده و نماینده هیوندای را نشان می دهد که بعد از عقد قراداد خرید، دست های یکدیگر را می فشارند.
آئودی
لوگوی این خودروساز آلمانی الاصل که به صورت چهار حلقه در هم تنیده طراحی شده، در واقع نشانگر ادغام چهار نشان تجاری خودروسازی هورچ، دی کی دابلیو، وَندِرِر و در نهایت آئودی است. نکته جالب این که در ابتدا این شرکت خودروسازی تحت عنوان آتو یونیون که به معنای اتحادیه اتومبیل است، شناخته می شد. اما بعد ها نام آئودی که به معنای شنیدن در زبان لاتین است، جایگزین آن شد. شعار این خودروساز محبوب پیشرفت به وسیله فناوری است و می توان از آن به عنوان یکی از محبوب ترین خودروسازان دنیا نام برد.
تویوتا
این روز ها تویوتا را به عنوان یکی از بزرگ ترین خودروسازان دنیا و باارزش ترین برند خودروسازی در دنیا (از نظر سرمایه) می شناسیم. خودروسازی ژاپنی که 81 سال عمر دارد و محصولات پرفروشی را به بازار های دنیای عرضه نموده است. لوگوی این خودروساز را می توان ترکیبی از سه بیضی دانست که در مجموع به صورت گرافیکی حرف تی که اول کلمه تویوتا است را نشان می دهد. به گفته بعضی منابع دو بیضی نهاده شده در یکدیگر که در بطن بیضی اصلی لوگوی تویوتا قرا دارند، نشانگر رابطه نزدیک تویوتا و مشتریانش است و به بیان دیگر، به زعم این لوگو قلب خریداران تویوتا با قلب این برند گره خورده است. ضمن این که بیضی سوم نیز بعضا به معنای پیشرفت های تویوتا معنی می گردد.
منبع: خبرگزاری تسنیم