مدیریت سبز چیست و چگونه به کسب و کار یاری می نماید؟

به گزارش راه ساری، مدیریت سبز چیست و به چه کار می آید؟ چه کسانی باید به این موضوع اهمیت دهند؟ آیا این شیوه مدیریتی تنها برای شرکت های عظیم تدوین شده یا سازمان های کوچک و حتی افراد عادی هم ملزم به استفاده از آن هستند؟

مدیریت سبز چیست و چگونه به کسب و کار یاری می نماید؟

برای رسیدن به پاسخ این سؤال ها و کسب اطلاعات بیشتر درباره این شیوه مدیریتی، با انگیزه همراه باشید. در این مطلب مفهوم و اهمیت مدیریت سبز و روش بکارگیری آن در کسب و کار را توضیح خواهیم داد.

مدیریت سبز

مدیریت سبز بکارگیری موثر و کارامد تمامی منابع مادی و انسانی برای راهنمایی و کنترل سازمان جهت نیل به اهداف زیست محیطی با سازماندهی و برنامه ریزی می باشد. مهم ترین چیزی که ما انسان ها داریم، سیاره ای است که روی آن زندگی می کنیم؛ پس باید تمام و کمال مراقب منابعی که روی زمین در اختیار داریم باشیم. همه انسان ها مسئول هستند که در راستای حفاظت از منابع روی زمین مانند آب، هوا، جنگل ها و … ابتکار به خرج دهند و فراوری آلاینده های زیست محیطی را به حداقل برسانند. این همان چیزی است که تحت عنوان مدیریت سبز شناخته می گردد.

به همان اندازه که فراوری محصولات باکیفیت و قیمت مناسب برای شرکت ها مهم است، باید طبیعت و محیط زیست هم مهم باشد. این موضوع در گذشته اهمیت کمی داشت، اما این روزها که نرخ آلاینده های هوا سر به فلک کشیده و ضایعات فراوری شده خطر جدی برای حیات زمین به حساب می آید، مدیریت سبز یک ضرورت است نه یک انتخاب!

اهمیت مدیریت سبز

چرا مدیریت سبز مهم است؟ بدون جنگل های سبز و حیوانات وحشی و اهلی، زمین به سیاره ای بی آب و علف تبدیل می گردد که حیات روی آن رو به نابودی است. بدون وجود هوای پاک، نفس کشیدن سخت می گردد و سلامتی انسان ها به خطر افتد. در حقیقت بدون وجود آب و هوای پاک، عملاً زندگی کردن در روی زمین غیرممکن خواهد شد.

ما باید زمین را پاکیزه نگه داریم تا بتوانیم از زندگی کردن روی آن لذت ببریم. همچنین باید منابع را برای نسل های آینده ذخیره کنیم تا آن ها هم بتوانند روی زمین به خوبی و خوشی زندگی نمایند.

مدیریت سبز برایتان صرفه جویی در هزینه و افزایش فروش به همراه می آورد. به عنوان مثال کمپانی تویوتا توانست در سال 1997 اولین خودروی هیبریدی را بسازد. این خودرو محیط زیست دوست بوده و مصرف انرژی آن نسبت به دیگر خودروها پایین تر است. به همین خاطر مشتریان زیادی علاقمند هستند که از خودرو هیبریدی تویوتا استفاده نمایند.

بکارگیری مدیریت سبز در کسب و کار

اگر می خواهید مدیریت سبز را وارد کسب و کارتان کنید، در اینجا ده قدم را برای این کار ارائه داده ایم.

1. ارزیابی کردن موقعیت فعلی خودتان

کارهایی که در سازمان انجام می دهید را آنالیز نموده و تأثیرات زیست محیطی آن را بسنجید. این روش به شما یاری می نماید که مواردی که احتیاج به تغییر دارند را پیدا کنید. ممکن است میزان زباله هایی که فراوری می کنید بیشتر از استاندارد معین شده برای زباله های صنعتی باشد. یا این که ممکن است کارمندان شما کالاهایی را تهیه نمایند که احتیاجی به آن ها ندارد و بلا استفاده می مانند.

اولین قدمی که برای تغییر می توانید بردارید این است که از نسخه های الکترونیکی اسناد به جای نسخه های پرینت شده و کاغذی بهره ببرید. حتماً هزینه های شرکت و صورتحساب اقلام خریداری شده را آنالیز کنید. با این کارها می توانید جلوی خریدهای غیر ضروری شرکت را بگیرید.

2. تنظیم کردن اهداف

پس از ارزیابی مواردی که روی محیط زیست تأثیر می گذارند، اهدافتان را برای تغییر آن ها تعیین کنید. اهدافی را انتخاب کنید که دست یافتنی هستند و می توانید راستا پیشرفت آن ها را تا محقق شدن ردیابی کنید.

در صورت امکان میزان سرمایه شرکت و پس اندازی که دارید را تعیین کنید و یک تحلیل جامع در زمینه هزینه ای که برای مدیریت سبز می کنید و سود حاصل از آن داشته باشید.

3. فکر کردن قبل از هر خرید

بهترین راه برای جلوگیری از اتلاف هزینه و بازیافت، این است که استفاده را کمتر کنید. در دفتر سبز باید این برنامه را در نظر داشته باشید که اولین مرحله کار، کاهش خریدهای غیرضروری است؛ سپس استفاده مجدد و در نهایت به کار دریافت محصولات قابل بازیافت.

به دنبال چیزهایی باشید که می توانید بارها و بارها از آن ها بهره ببرید. به عنوان مثال به جای دستمال های حوله ای از حوله های پارچه ای بهره ببرید و به جای بشقاب، لیوان، قاشق و چنگال یک بار مصرف، بشقاب و لیوان شیشه ای یا چینی و قاشق و چنگال استیل را جایگزین کنید.

قبل از خرید هر چیزی از خودتان بپرسید که چه وسایلی را می توانم به جای آن استفاده کنم؟ آیا به این محصول احتیاج دارم؟ این محصول چگونه ساخته می گردد؟ آیا جایگزین بهتری برای آن وجود دارد که با محیط زیست سازگار باشد؟

4. جداسازی زباله

برای این که بتوانید به طبیعت یاری کنید، باید مواردی که قابل بازیافت هستند را از سایر محصولات جدا کنید. در شرکت سطل های زباله جداگانه برای این موضوع در نظر داشته باشید. روی هر سطل بنویسد که برای چه نوع محصولاتی در نظر گرفته شده است.

اگر فکر می کنید چیزی که می خواهید دور بیندازید هنوز هم قابل استفاده است، محصول را به کسی که به آن احتیاج دارد هدیه دهید. با این کار می توانید مدیریت سبز را به خوبی در دفتر سبزتان اجرا کنید.

5. مدیریت منابع انرژی

یکی از مهم ترین مواردی که ادارات و شرکت ها باید به آن توجه داشته باشند، نحوه مدیریت انرژی است. روشن بودن کولرگازی ها، لامپ های متعدد و رایانه ها می تواند انرژی زیادی را هدر دهد. برای بهبود این مشکل باید وسایلی الکترونیکی پرمصرف را با وسایل کم مصرف جایگزین کنید.

از کولرهای گازی کم مصرف بهره ببرید. به جای کامپیوترهای رومیزی، لپ تاپ های کم مصرف را جایگزین کنید. همچنین به جای لامپ های رشته ای پرمصرف، لامپ های ال ای دی را جایگزین کنید.

این قانون را وضع کنید که کارکنان پس از خارج شدن از اتاقشان باید لامپ ها، کولرگازی، لپ تاپ و سایر وسایل الکترونیکی را خاموش نمایند. با این روش می توانید تا حد قابل توجهی در مصرف انرژی صرفه جویی کنید.

سخن آخر

مدیریت سبز راهکاری است که زمین را برای نسل های آینده سالم نگه می دارد. برای این کار باید تمام شهروندان دست به دست هم دهند. پس وسایل غیرضروری نخرید و سعی کنید محصولاتی را بهره ببرید که قابل بازیافت هستند. از وسایل حمل و نقل عمومی برای رفت و آمد بهره ببرید. استفاده از منابعی مانند آب، برق و گاز را به حداقل میزان ممکن برسانید. زباله کمتری فراوری کنید و لوازمی که احتیاج ندارید را نخرید. سعی کنید گل و گیاه در خانه و محل کارتان نگهداری کنید تا تهویه هوا به طور طبیعی انجام گردد. با این کار احتیاجی نیست که از دستگاه های تهویه هوا که مصرف انرژی بالایی دارند بهره ببرید.

همچنین ساختمان محل کار و محل زندگی تان را عایق بندی کنید تا هدر رفت انرژی نداشته باشند. تا حد امکان از سندهای الکترونیکی بهره ببرید و اسناد کاغذی پرینت شده را کنار بگذارید. با این کار به باقی ماندن جنگل های همواره سبز یاری شایانی می کنید.

اگر می­ خواهید مدیر خوبی باشید، پیشنهاد می کنیم مقاله های مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM چیست و چه اهمیتی دارد؟ و مدیریت استراتژیک یا راهبردی چیست و چه مراحلی دارد؟ را نیز در انگیزه بخوانید.

ویزارو: ویزای تضمینی شینگن، ویزای کانادا تضمینی

سلو بلاگ: محفلی برای هم اندیشی

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 11548

به "مدیریت سبز چیست و چگونه به کسب و کار یاری می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت سبز چیست و چگونه به کسب و کار یاری می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید