مذاکرات استراتژیک آمریکا و کویت

به گزارش راه ساری، دستیار وزیر امور خارجه کویت در امور آمریکا از آغاز دور چهارم گفت و گوهای راهبردی این کشور و واشنگتن خبر داد و گفت: در این گفت وگوها تلاش دولت کویت برای ترمیم شکاف ایجاد شده بین کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و حفظ امنیت و ثبات در این منطقه بررسی می شود.

مذاکرات استراتژیک آمریکا و کویت

خبرگزاری رسمی کویت روز سه شنبه به نقل از حمد المشعان اضافه کرد: در این دور از گفت و گوها، افزون بر بحث درباره نقش و کمک های صندوق توسعه اقتصادی کویت ویژه کمک به کشورهای عرب، کوشش های دولت کویت برای ترمیم شکاف بین کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و حفظ امنیت و ثبات در منطقه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

سفیر آمریکا در کویت نیز با اشاره به همکاری های سازنده چند دهه دو کشور برای ارتقای صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس، بر اهمیت مشارکت قوی کویت و آمریکا در مسائل بین المللی تاکید کرد.

ألینا رومانوسکی با اشاره به آغاز دور چهارم گفت و گوی راهبردی دو کشور اضافه کرد: این گفت و گوها نشان دهنده حمایت آمریکا از کویت برای ادامه کوشش ها جهت حل اختلاف کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است و همچنین به جنبه های همکاری برای ایجاد ثبات و پیشرفت عراق و شرایط لبنان و سوریه می پردازد.

وی با اشاره به اینکه جلسات کارگروه های سیاسی، توسعه و حقوق بشر در این دور از گفت وگوها برگزار شده است، اضافه کرد: در این جلسات موضوعات مورد علاقه مشترک و همکاری های دو جانبه نیز بررسی شده است.

روزنامه القبس دیروز (دوشنبه) به نقل از منابع ارشد دولت کویت نوشت که کوشش های این کشور برای حل اختلاف در میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس ادامه دارد و متوقف نشده و تماس ها و کوشش ها اکنون به منظور اتحاد و وحدت موضع اعضای شورای همکاری خلیج فارس بیش تر در جریان است.

به نوشته این روزنامه کویتی، هدف اصلی اکنون نزدیکی و سازگاری دیدگاه های اعضا به یکدیگر است که تا به امروز عامل اصلی تاخیر در حل اختلاف بوده است.

این منابع به القبس گفتند که ارتباطات و پیام ها در این باره و اقدام های مستمر کویت با پشتیبانی و هماهنگی آمریکایی ها ادامه دارد.

منابع دولتی کویت ابراز امیدواری کردند که دوره تازه کوشش ها برای حل اختلاف های اعراب حاشیه خلیج فارس با همکاری اعضا منجر به موفقیت و دستیابی به نتیجه شود.

شیخ صباح الخالد الصباح نخست وزیر کویت نیز اواخر مهر ماه گفته بود که کشورش در کوشش برای سرانجام دادن به بحران میان کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس با قطر است که از سال 2017 جریان دارد.

نخست وزیر کویت اضافه کرد: به کوشش های خود ادامه می دهیم و در این راستا نیازمند کمک و حمایت شورای همکاری خلیج فارس هستیم.

از زمان آغاز بحران قطر که موجب تحریم این کشور از سوی عربستان، امارات، بحرین و مصر شده است، کویت کوشش کرده نقش میانجی حل اختلافات را بازی کند.

عربستان، بحرین، امارات و مصر 15 خرداد 96 با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی را هم به روی دوحه بستند. این کشورها 13 شرط برای از سرگیری روابط با قطر تعیین کردند، اما این کشور شروط تعیین شده را ناقض حق حاکمیت خود می داند و تا به امروز به آن تن نداده است.

چندی پیش پایگاه خبری الخلیج الجدید به نقل از برخی منابع دیپلماتیک عربی از حل احتاقتصادی بحران دیپلماتیک عربستان و متحدانش با قطر و آشتی قریب الوقوع میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس طی روزهای آینده خبر داد، ولی در عین حال تاکید کرد که این بحران هنوز حل نشده است.

به نوشته این پایگاه خبری، منابع دیپلماتیک وابسته به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خبر دادند که طی روزهای اخیر نشست هایی میان مقامات عضو این شورا در کویت و عمان برگزار شده که در نتیجه آن ها توفقاتی بدست آمده که احتمالا به زودی اعلام خواهد شد، اما این توافقات در لحظات سرانجامی به دلیل عقب نشینی امارات از مذاکرات، نهایی نشده است. ، ایرنا

زرین گراف: زرین گراف: عصر طلایی گرافیک

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 12539

به "مذاکرات استراتژیک آمریکا و کویت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکرات استراتژیک آمریکا و کویت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید