مرحوم شجریان صدای تمام خاطرات زندگی ماست

به گزارش راه ساری، خبرنگاران/خراسان رضوی یک استاد آواز گفت: عمری است که با صدای مرحوم استاد شجریان زندگی نموده ام و در تمام دوران زندگی هنری من، صدایش حضوری پررنگ داشته است. هر زمان که از اتفاقات زمانه خسته می شدم، به صدایش پناه می بردم. شجریان از اجرای ربنا تا آوازهای فاخرش صدای تمام خاطرات زندگی ماست.

مرحوم شجریان صدای تمام خاطرات زندگی ماست

مهدی سالاری نسب، استاد آواز، در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در مورد استاد آواز ایرانیان محمدرضا شجریان اظهار کرد: شجریان توانست برای موسیقی ایران شرایط متفاوتی را ایجاد کند و در واقع ابواب جدیدی در موسیقی ایران با آواز او فتح شد؛ این تاثیر مخصوصا از زمان همکاری شجریان با استاد محمدرضا لطفی و پس از آن پرویز مشکاتیان باعث شد در موسیقی ژانری ایجاد شده و آن ها نوعی موسیقی کاملا تک و یگانه ای را ایجاد نمایند.

وی اضافه کرد: این سه استاد بی بدیل موسیقی توانستند بر پایه همان بینش ردیفی، جریان بسیار جدیدی را در موسیقی ایران ایجاد نمایند. آنان توانستند از این ردیف و آموزه های ردیف استفاده های بدیعی داشته باشند؛ البته آن موقع هیچکس فکر نمی کرد که بتوان چنین کارهایی را در موسیقی ایران انجام داد؛ به این شکل که بدون ردیف بتوان آواز خواند.

این استاد آواز ادامه داد: به عقیده من این سه استاد توامان این جریان را در موسیقی ایران ایجاد کردند و استاد شجریان نیز توانست آواز ایران را وارد مرحله جدیدی کند. البته مرحوم شجریان موسیقی ایران را به دلیل سبک و شیوه آوازی خود وارد یک ورطه جدید کرد که تا آن موقع سابقه نداشته و به نظر من این تحول از زمان آلبوم عشق داند به صورت جدی ایجاد شد.

سالاری نسب در مورد صندلی محمدرضا شجریان در موسیقی معاصر ایران اعلام کرد: با توجه به اینکه من تمام آوازهای ضبط شده از آن مرحوم را از ابتدا گوش نموده ام، می توانم ادعا کنم که صندلی شجریان در آواز یگانه است. البته این استاد در حوزه های اجتماعی و فرهنگی نیز همواره صندلی ویژه ای داشته و دارد.

وی گفت: شجریان شخصی کاملا جریان ساز بود و محبوبیتش در جامعه محبوبیت ویژه ای است. می توان گفت چنین محبوبیتی برای شخصیت های نادری اتفاق می افتد. در طول تاریخ کمتر می توان کسی را پیدا کرد که در بین تمام قشرها مانند شجریان محبوبیت داشته باشد. شخصیت استاد شجریان محبوب دل هر ایرانی است که بویی از فرهنگ، شعور و ادب برده و علاقه ای به فرهنگ سرزمین خود دارد؛ بنابراین به عقیده من استاد از نظر صندلی اجتماعی و هنری دارای ژانری متفاوت با تمام هنرمندان بودند.

این استاد آواز در مورد ماندگاری نام استاد شجریان عنوان نمود: اگر حافظ، سعدی و فردوسی در این مدت از یادها رفته اند، استاد نیز از یادها خواهد رفت؛ بدون تردید صندلی شجریان در موسیقی به مانند صندلی اساتید ادبیات و شعر مانند اخوان ثالث است.

سالاری نسب اضافه کرد: استاد شجریان فردوسی وار موسیقی و آواز ایران را زنده نگاه داشت و موسیقی را وارد فضایی کرد که باشندگان و آیندگان در مورد آن قضاوت خواهند کرد. در حال حاضر کسی نیست که شجریان را نشناسد. اینجاست که متوجه می شویم استاد چه ها نموده است. ما چنین هنرمندی در طول تاریخ کمتر سراغ داریم.

وی ادامه داد: استاد شجریان در زمان محدود بودن موسیقی ایران تنها کسی بود که به برگزاری کنسرت های زیادی در جای جای جهان پرداخت و مخاطبان ویژه خود را بین ایرانیان و خارجی زبانان پیدا کرد. به عقیده من استاد شجریان خواننده ای بین المللی است که در هر کجای جهان آوازی بخواند، اهل فن و موسیقی هنری او را درک می نمایند. شجریان از افرادی است که ایران و آواز ایرانی را در خارج از مرزهای کشور نیز نشر و گسترش داد.

این استاد آواز اعلام کرد: هیچکس نمی تواند جایگزین کس دیگری گردد؛ به هر حال هر کس صندلی خود را دارد اما آیا کسی می تواند و یا توانسته است چنین فضا، تاثیر و پیشرفتی را در آواز به وجود آورد؟ با توجه به اینکه آوازهای زیادی از دوره های گذشته تا امروز گوش نموده ام، می توانم بگویم که استاد شجریان تکرارنشدنی است؛ شجریان یک نابغه و نقطه عطف در تاریخ آواز ایران بود.

وی ادامه داد: مرحوم استاد شجریان کار خود را در موسیقی ایران به طور کامل انجام داد و به عقیده من شجریان نمونه و الگوی یک شخصیت فرهنگی بود که علاقه مندان به موسیقی باید در این جهت از راه، روش و سلوک این شخص بهره ببرند؛ به شخصه احساس می کنم پدری را از دست داده ام.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی، تفریحی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 12023

به "مرحوم شجریان صدای تمام خاطرات زندگی ماست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرحوم شجریان صدای تمام خاطرات زندگی ماست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید