مقایسه گلکسی S21 اولترا با گلکسی S20 اولترا؛ بررسی تفاوت ها و شباهت های احتمالی

به گزارش راه ساری، در این مطلب به مقایسه اولیه دو گوشی گلکسی S21 اولترا و گلکسی S20 اولترا می پردازیم تا ببینیم با توجه به آنچه که تا به امروز در رابطه با پرچم دار مورد انتظار سامسونگ منتشر شده، آیا پیشرفت چشمگیری را به نسب سری قبل شاهد خواهیم بود یا خیر.

مقایسه گلکسی S21 اولترا با گلکسی S20 اولترا؛ بررسی تفاوت ها و شباهت های احتمالی

همان طور که می دانید، سامسونگ امسال قصد دارد زودتر از هر سال دیگری از پرچم داران سری S خود رونمایی کند. این اتفاق در واقع باید در ماه فوریه (بهمن ماه) رخ می داد اما غول کره ای بنا به دلایلی تصمیم گرفته یک ماه زودتر و در ماه ژانویه (دی ماه) این کار را انجام دهد. اما دلیل این کار چه می تواند باشد؟

به گفته تحلیلگران کره ای، سامسونگ قصد دارد با رونمایی زودهنگام از پرچم داران خود، سهم از دست رفته اش در بازار را پس بگیرد. چرا که هواوی توانسته طی چند ماه اخیر از این شرکت پیشی بگیرد و اگرچه آینده خوبی در انتظار شرکت چینی نیست اما سامسونگ نباید آن را دست کم بگیرد. از طرفی گوشی های آیفون 12 هم با تأخیر در عرضه روبرو شدند و اگر سامسونگ پرچم داران خود را یک ماه زودتر راهی بازار کند، می تواند فروش آن ها را به شدت با مشکل روبرو کند. البته اگر از لحاظ قابلیت و امکانات، S21 و برادران بزرگترش حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند.

اصلی ترین پرچم دار سامسونگ از این سری، مدل اولترای آن خواهد بود. پرچم داری که در رابطه با آن خبرهای زیادی منتشر شده و تقریبا می توان گفت از بسکمک از مشخصات آن آگاهیم. بنابراین تصمیم گرفتیم به مقایسه اولیه گلکسی S21 اولترا با گلکسی S20 اولترا بپردازیم تا ببینیم آیا سامسونگ توانسته به نسبت قبل، پیشرفت قابل توجهی داشته باشد یا خیر.

توجه داشته باشید که این مقایسه فقط بررسی تفاوت ها و شباهت های دو محصول، با توجه به خبرها و شایعه هایی است که تا به امروز پیرامون گلکسی S21 اولترا منتشر شده. بنابراین مقایسه نهایی آن ها ممکن است در بخش هایی، با آنچه که در این مطلب مشاهده می کنید متفاوت باشد.

  • گلکسی S21 اولترا با پشتیبانی از قلم S Pen راهی بازار می گردد

مقایسه گلکسی S21 اولترا با گلکسی S20 اولترا

طراحی و نمایشگر

  • نمایشگر 6.9 اینچی از نوع LTPO برای S21 اولترا در مقابل نمایشگر 6.8 اینچی از نوع LPTO برای گلکسی S20 اولترا
  • پشتیبانی از رفرش ریت 120 هرتز متغیر در وضوح تصویر 1440P در مقابل رفش ریت 120 هرتز ثابت در وضوح 1080P
  • 8.9 × 756 × 165.1 میلی متر در مقابل 8.8 × 76 × 166.9 میلی متر

همان طور که مشاهده می کنید، گلکسی S21 اولترا اندکی از سری قبلی خود کوچکتر و به احتمال فراوان سبک تر است. سامسونگ با عرضه سری S21، طراحی گوشی های خود را بعد از مدت ها دستخوش تغییراتی جزئی می کند که از جمله مهم ترین آن، یکسان شدن تمام حاشیه های نمایشگر است. همچنین در سمت راست پنل پشتی این محصول، یعنی درست در محلی که ماژول غول پیکر دوربین قرار گرفته، لبه های تخت تری را شاهد خواهیم بود.

سامسونگ با ترکیب لبه های ماژول دوربین با فریم گوشی، طراحی یکدستی را پدید آورد که باعث شده سری S21 زیباتر از قبل به نظر برسند. از طرفی حواشی بخش پایینی گوشی هم قرار است تا جای ممکن کاهش پیدا کند و این یعنی بخش جلوی دستگاه را درصد بیشتری از نمایشگر پوشش می دهد. از طرفی گلکسی S21 اولترا تنها محصول از این سری است که نمایشگر آن از کناره های راست و چپ انحنا دارد. بنابراین شاید بتوان آن را از لحاظ نسبت نمایشگر به بدنه، بهترین پرچم دار 2021 دانست.

همان طور که اشاره شد، یکی از تغییرات بزرگ سری S21، یکسان شدن تمام حاشیه های نمایشگر است. در این رابطه باید بگوییم از آنجایی که نمایشگر مدل اولترا منحنی است، بنابراین این یکسانی حواشی تنها برای بخش بالا و پایین نمایشگر صدق می کند. اما S21 و S21 پلاس با نمایشگری تخت راهی بازار می گردد و از آنجایی که سامسونگ حاشیه قسمت پایین را به 2 میلی متر کاهش داده، احتمالا باید در این گوشی ها شاهد یکسان بودن حاشیه هر چهار طرف نمایشگر باشیم.

در رابطه با رنگ بندی این محصول هم خبرهای زیادی منتشر شده که موثق ترین منبع، راس یانگ، بنیان گذار شرکت DSCC بود. وی جند هفته پیش در صفحه رسمی خود در توییتر مدعی شد گلکسی S21 اولترا در دو رنگ مشکی و نقره ای راهی بازار خواهد شد اما این رنگ نقره ای گویا تفاوتی با رنگ نقره ای گلکسی S20 اولترا دارد و زیباتر خواهد بود.

سورپرایز ویژه سامسونگ برای کاربران، کیفیت نمایشگر S21 اولترا است. جایی که کاربر به احتمال بسیار فراوان، می تواند حتی در وضوح 1440P هم به رفرش ریت 120 هرتز متغیر دسترسی داشته باشد. در حالی که S20 اولترا نه تنها از رفرش ریت 120 هرتز ثابت بهره می برد بلکه در صورت فعال شدن آن، وضوح تصویر به 1080P کاهش پیدا می کرد. البته این اقدام در صورت مصرف کمتر انرژی صورت گرفت منتها به جای محدود کردن، بهتر بود سامسونگ به خود کاربر حق انتخاب می داد که به نظر می رسد در پرچم داران جدید همین طور هم خواهد بود.

  • بنچمارک مدل اسنپدراگون گلکسی S21 منتشر شد؛ عملکرد بهتر نسبت به مدل اگزینوس

مشخصات فنی، باتری و سرعت شارژ

  • اسنپدراگون 875/اگزینوس 2100 با لیتوگرافی 5 نانومتری در مقابل اسنپدراگون 865/اگزینوس 990 با لیتوگرافی 7 نانومتری
  • 12/16 گیگابایت حافظه رم از نوع DDR5 1z در مقابل 12/16 گیگابایت از نوع DDR5 1y
  • باتری 5000 میلی آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژر سریع 45 واتی

بسکمک ها از این بابت که سامسونگ گوشی های پرچم دار خود را در دو مدل با پردازنده های اگزینوس و اسنپدراگون راهی بازار می کند شاکی هستند اما گویا این موضوع قرار نیست متوقف گردد چرا که S21 و برادران بزرگترش هم با دو مدل پردازنده راهی بازار می شوند. البته این بار داستان کمی متفاوت است چرا که قدرتمندترین پردازنده سامسونگ یعنی اگزینوس 2100 که البته هنوز هم رونمایی نشده، از معماری و ترکیب هسته مشابهی به نسبت همتای خود یعنی اسنپدراگون 875 بهره می برد. بنابراین خیال کاربران از بابت قدرت پردازشی آن ها آسوده خواهد بود.

تا به این لحظه بنچمارک های زیادی از دو پردازنده پرچم دار اگزینوس و اسنپدراگون منتشر شد که متاسفانه شاهد یک نتیجه مشابه از آن ها نبودیم. برخی ها معتقدند اگزینوس امسال دست بالا را خواهد داشت، برخی دیگر معتقدند باز هم اسنپدراگون قدرتمندتر ظاهر می گردد. با این حال به نظر می رسد تفاوت دو پردازنده دیگر مانند قبل محسوس نیست و هر دو مدل می توانند با عملکردی نزدیک به هم، نیاز کاربران را به بهترین شکل ممکن برطرف سازند.

سامسونگ قصد دارد گلکسی S21 اولترا را با 16 گیگابایت حافظه رم راهی بازار کند و مدعی شده این رم، در بین مدل های کنونی بازار سریع ترین و پرظرفیت ترین است. همچنین غول کره ای معتقد است پکیج LPDDR5 جدید می تواند به سرعت انتقال داده 6400 مگابیت بر ثانیه دست پیدا کند که حدود 16 برابر سریع تر از حافظه رم 12 گیگابایتی در گلکسی نوت 20 اولترا است. بدین ترتیب، پکیج 16 گیگابایتی در این محصول قادر خواهد بود 51.2 گیگابایت داده را (معادل 10 محتوای 5 گیگابایتی با کیفیت FHD) در مدت تنها 1 ثانیه منتقل کند.

همچنین با کمک فناوری 1z در طراحی حافظه ی LPDDR5 جدید، سامسونگ توانسته ماژول آن را 30 درصد باریک تر از نسل قبل طراحی کند. بدین ترتیب غول کره ای می تواند با استفاده از تنها 8 چیپ، یک ماژول رم 16 گیگابایتی را درون S21 اولترا قرار دهد در حالی که برای قرارگیری همین میزان حافظه درون S20 اولترا با فناوری 1y، به 12 چیپ نیاز بود.

با کمک این فناوری جدید، حافظه رم پرچم دار جدید سامسونگ مصرف انرژی کمتری خواهد داشت. این موضوع در کنار نمایشگر کم مصرف LTPO با رفرش ریت متغیر و همچنین پردازنده های 5 نانومتری، می تواند S21 اولترا را با باتری 5000 میلی آمپر ساعتی، به یکی از بهترین گوشی های سال 2021 از لحاظ طول عمر باتری بدل کند. از طرفی چون شارژر سریع 45 واتی هم برای این محصول در دسترس واقع شده است (به عنوان لوازم جانبی)، کاربران قادر خواهند بود باتری غول پیکر این گوشی را با سرعت بسیار بالایی شارژ کنند. بنابراین به نظر می رسد نه در نگه داری شارژ و نه در سرعت شارژ، هیچ نگرانی برای کاربران وجود نخواهد داشت.

  • مشخصات کلیدی هر سه گوشی سری گلکسی S21 فاش شد

دوربین

  • سنسور اصلی 108 مگاپیکسلی از نوع ایزوسل 2.0 HM3 در مقابل سنسور اصلی 108 مگاپیکسلی از نوع ایزوسل HM2
  • دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی
  • دوربین پریسکوپی 10 مگاپیکسلی در مقابل دوربین 48 مگاپیکسلی با قابلیت بزرگ نمایی 5 برابری
  • دوربین تله فوتو 10 مگاپیکسلی با بزرگ نمایی 3 برابری (در S21 اولترا)
  • سنسور لیزری فوکوس اتوماتیک در مقابل سنسور سه بعدی مدت پرواز

بسکمک از کاربران تصور می کنند سامسونگ برای گلکسی S21 اولترا از همان دوربین های به کار رفته در نوت 20 اولترا استفاده می کند. اما به نظر می رسد کاملا در اشتباه هستند. غول کره ای نه تنها در این محصول از نسل سوم سنسور ایزوسل 108 مگاپیکسلی خود بهره می برد بلکه قصد دارد یک دوربین تله فوتو برای بزرگ نمایی 3 برابری هم به آن اضافه کند.

سنسور فوکوس اتوماتیک اما این بار جایگزین سنسور سه بعدی مدت پرواز شده تا بدین ترتیب به دوربین اصلی در انجام فوکوس روی سوژه ها کمک کند. سنسور اتوفوکوس شاید تنها قابلیتی باشد که S21 اولترا از نوت 20 اولترا قرض گرفته چون به نظر نمی رسد چیز دیگری از سری نوت 20 به این محصول ارث رسیده باشد.

سنسور 12 مگاپیکسلی فوق عریض در هر دو گوشی حضور دارد و بعید هم به نظر می رسد که شاهد تغییرات زیادی در نوع سنسور و مشخصات مربوط به آن باشیم. مگر اینکه سامسونگ مانند هواوی، نوع لنز بکار رفته در آن را به گونه ای طراحی کند که از اعوجاج تصویر جلوگیری گردد. اما نقطه عطف S21 اولترا به دو دوربین مخصوص بزرگ نمایی آن برمی گردد. جایی که شاهد به کارگیری دو سنسور 10 مگاپیکسلی خواهیم بود که توانایی بزرگ نمایی اپتیکال 5 و 3 برابری را به کننده جدید سامسونگ می دهند.

در رابطه با دوربین سلفی این محصول خبر زیادی منتشر نشده اما گفته می گردد این دوربین 40 مگاپیکسلی است. درست مشابه آنچه که در گلکسی S20 اولترا به کار گرفته شده بود. بعید به نظر می رسد از لحاظ کیفیت هم تفاوت چشمگیری بین دو محصول در این بخش وجود داشته باشد. گویا بیشترین تفاوت را دو دوربین تله فوتو و دوربین اصلی رقم خواهند زد.

  • گلکسی S21 اولترا از دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی بهره می برد

قیمت

1399 دلار در مقابل 1499 دلار

یکی از تصمیمات خوبی که اپل اتخاذ کرد، عرضه آیفون 12 پرو مکس با قیمتی مشابه آیفون 11 پرو مکس بود. بدین ترتیب پرچم داری که از لحاظ دوربین، پردازنده، طراحی و مواردی از این دست، یک سر و گردن بالاتر از نسل گذشته خود بود، بدون افزایش قیمت راهی بازار شد تا کاربران بیشتری را به سوی خود جذب کند. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که درون جعبه آیفون 11 پرو مکس شارژر و هندزفری هم موجود بود اما در جعبه آیفون 12 پرو مکس، تنها یک کابل USB-C به لایتنینگ وجود دارد.

اما این طور که به نظر می رسد، سامسونگ هم قصد دارد کننده خود را با قیمت پایه 1399 دلار راهی بازار کند. این یعنی گلکسی S21 اولترا با این همه پیشرفت به نسبت مدل قبل، در قیمت پایه خود 100 دلار از S20 اولترا ارزان تر یا در بدترین حالت، مشابه آن خواهد بود. اگرچه این قیمت هنوز هم نجومی به نظر می رسد اما این روزها نمی توان محصولی با سریع ترین فناوری حافظه رم موبایل جهان، (احتمالا) سریع ترین و قدرتمندترین پردازنده های موجود، نمایشگر با رفرش ریت 120 هرتز متغیر، باتری 5000 میلی آمپر ساعتی و دوربین های باکیفیت یافت که قیمتی کمتر از 1400 دلار داشته باشد؛ آن هم محصول شرکتی به شهرت سامسونگ!

همان طور که در ابتدای متن به آن اشاره شد، مقایسه گلکسی S21 اولترا با گلکسی S20 اولترا در این مطلب فقط نگاهی بوده به تفاوت ها و شباهت های احتمالی دو محصول. بنابراین این امکان وجود دارد که بعد از عرضه رسمی S21 اولترا و مقایسه آن با گلکسی S20 اولترا، تفاوت هایی را با این مقایسه ببینیم.

  • تصویری از قاب محافظ گلکسی S21 منتشر شد

منبع: PhoneArena

تور کیش: سفری هیجان انگیز به مروارید خلیج فارس

مجله سایه: گلچینی از بهترین های وب

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 12928

به "مقایسه گلکسی S21 اولترا با گلکسی S20 اولترا؛ بررسی تفاوت ها و شباهت های احتمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه گلکسی S21 اولترا با گلکسی S20 اولترا؛ بررسی تفاوت ها و شباهت های احتمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید