موانع پیش روی استارت آپ ها
به گزارش راه ساری، تهران- خبرنگاران- استارت آپ ها معمولا در بخش هایی احتیاج به تزریق پول دارند که به وسیله انجل ها و وی سی ها یا شتاب دهنده اتفاق می افتد یا خود فعالان این کار را انجام می دهند که معمولا این سرمایه به صورت فازبندی صورت می گیرد که بتوانند هزینه های مارکتینگ، تبلیغات، بخش بستر و زیر ساخت، فنی و حقوق ها را تامین نمایند.
روزنامه روزان در یادداشتی به قلم آرش سروری کارشناس آی تی آورده است: آمار دقیقی از تعداد استارت آپ ها در کشور وجود ندارد ولی تقریبا می توان گفت این اکوسیستم از اوایل دهه 90 در ایران شکل گرفت. البته پیش از این تاریخ کسب و کارهایی از این دست مثل دیجی کالا در سال 84 شکل گرفت یا کسب و کارهایی که در آن دوره اسم استارت آپ نداشت ولی به مرور زمان و در این 6-7 سال رشد زیادی داشته و الان می گردد گفت هر ارگان و سازمانی می خواهد دستی در این بخش داشته باشد و اکنون بیش از هزاران استارت آپ در ایران وجود دارند.
بخشی در مدل درآمدی استارت آپ وجود دارد که شامل هزینه های ثابت و متغیر می گردد. بخشی که در اینجا اهمیت پیدا می نماید این است که خیلی از استارت آپ ها تا شناخته شوند بسته به نوع آن، درآمدزایی کمی دارند و خیلی از آنها به دلیل نرسیدن به پول شکست می خورند. البته شکست خوردن آنها می تواند دلایل مختلفی داشته باشد مثلا ممکن است مشتری را خوب نشناخته باشند یا ممکن است خوب عمل ننموده و مارکتینگ ضعیفی داشته باشند.
استارت آپ ها معمولا در بخش هایی احتیاج به تزریق پول دارند که به وسیله انجل ها و وی سی ها یا شتاب دهنده اتفاق می افتد یا خود فعالان این کار را انجام می دهند که معمولا این سرمایه به صورت فازبندی صورت می گیرد که بتوانند هزینه های مارکتینگ، تبلیغات، بخش بستر و زیر ساخت، فنی و حقوق ها را تامین نمایند.
معمولا این مسئله خیلی سخت اتفاق می افتد به خصوص اینکه در ایران نیز وضعیت اقتصادی خیلی ثابت نیست، ولی به طور کلی می توان گفت در خصوص جریان درآمدی اگر این استارت آپ ها به سود برسند همان گونه که از اسم آن نیز برمی آید باید رشد خیلی بالا و سریعی داشته باشند درحالی که برعکس آن نیز ممکن است و به دلایل مختلف مثل تیم، سرمایه، بخش فنی و عدم فروش نیز امکان شکست وجود دارد.
در سال های مختلف به خصوص چند سال اخیر خیلی چیزها باب بود مثلا اوایل دیجی کالا الگوی همه بود و همه سمت فروشگاه های اینترنتی می رفتند، بعد آن نیز تاکسی های اینترنتی حمل و نقل آنلاین خیلی رواج پیدا کرد و تقریبا می گردد گفت پارسال تب خدمات آنلاین بسیار بالا گرفت، اما سال جاری اکثرا سمت بیمه رفتند و فناوری های اقتصادی خیلی در این زمینه می تواند پیروز باشد، به طورکلی هر یکی دو سال تب هر حوزه ای ممکن است شدت بگیرد.
در حوزه فناوری اقتصادی نرم افزارها و اپلیکیشن هایی وجود داشت که مبادلات ارزی داشتند و به خاطر تحریم ها نتوانستند با بانک ها به درستی ارتباط برقرار نمایند و در نتیجه شکست خوردند ولی تقریبا می گردد گفت کسب و کارهایی که برای مردم ایران بود رشد خوبی داشتند و پیروز بودند.
برای سرمایه گذاری مدل های متفاوتی داریم مثل انجل ها که فرشتگان کسب و کار هستند، با سرمایه شخصی جلو می آیند، درصدی می گیرند و هزینه ای می دهند. همچنین شرکت ها و سازمان هایی نیز وجود دارند به اسم وی سی یا سرمایه گذاران خطرپذیر؛ در نهایت نیز شتاب دهنده هایی وجود دارند که هزینه اولیه ای می دهند برای آنکه تیم مورد نظر را از ابعاد مختلف حمایت نمایند.
جذب سرمایه اکنون بسیار بهتر شده است، به این دلیل که سرمایه گذاران بسیار زیاد شده اند و با توجه به پایین آمدن سود بانکی و کاهش خرید طلا و ارز و … بسیاری از مردم به این سمت تمایل پیدا نموده اند که در حوزه استارت آپ ها سرمایه گذاری نمایند، بنابراین امکان آن وجود دارد که استارت آپ هایی که تیم و ایده خوب داشته باشند بتوانند سرمایه خوبی جذب نمایند.
*منبع: روزنامه روزان،1397،12،20
**گروه اطلاع رسانی**9117**9131
منبع: ایرنا