نبود سرویس های گوگل در گوشی های HMS هواوی برای ایرانیان چقدر اهمیت دارد؟

به گزارش راه ساری، در سه چهار سال اخیر، هواوی حضور فعالی در بازار گوشی های هوشمند و البته دیگر گجت های الکترونیکی در کشورمان داشته و همیشه سعی کرده تا آخرین محصولات خود را به سرعت وارد کشور کند. از طرف دیگر در این سال ها هواداران زیادی هم برای خود در ایران پیدا کرده که به دوربین و سخت افزار گوشی های این شرکت علاقه زیادی دارند.

نبود سرویس های گوگل در گوشی های HMS هواوی برای ایرانیان چقدر اهمیت دارد؟

حال اما اوضاع مثل قبل نیست و گوشی های جدید این شرکت دوست داشتنی، فاقد سرویس های گوگل هستند و در عوض با سرویس های موبایلی اختصاصی هواوی یعنی HMS کار می کنند. اوایل هفته ای که گذشت در پستی توضیح دادیم که چطور می توانید از فروشگاه AppGallery هواوی، به جای پلی استور گوگل استفاده کنید و اپلیکیشن های مختلف را نصب کنید.

در این مطلب اما می خواهیم ببینیم پر طرفدارترین اپلیکیشن های اندروید را چطور باید نصب کنید. همچنین بررسی می کنیم که بدون سرویس های گوگل، کدام یک از این اپلیکیشن ها با مشکل اجرا می شوند. در نهایت هم می خواهیم ببینیم که نبود سرویس های گوگل چه تاثیری برای کاربران ایرانی گوشی های HMS هواوی دارد.

اپلیکیشن های گوگل و شبکه های اجتماعی دیگر

شرکت هواوی اخیرا گوشی اقتصادی جدید خود یعنی هواوی Y7p را وارد بازار کرده که جزو گوشی های HMS این شرکت به حساب می آید. اولین سوالی که احتمالا برای خیلی از شما ممکن است وجود داشته باشد، این است که اپلیکیشن های کاربردی گوگل مثل Google Maps یا مرورگر Google Chrome آیا روی این گوشی نصب می شوند؟ در جدول زیر، تعدادی از اپلیکیشن های محبوب گوگل را آورده ایم که از فروشگاه های نرم افزاری دیگر نصب شده اند و می خواهیم ببینیم کدام بخش از آن ها بدون مشکل کار می کنند:

نام اپلیکیشنآیا کار می کند؟مسائلراه حل جایگزین
Google Chromeبلهامکان لاگین کردن در حساب کاربری گوگل و استفاده از بوک مارک های حساب کاربری گوگل یا پسوردها وجود نداردبرای حل مشکل بوکمارک ها، راه حل جایگزینی وجود ندارد. اما می توان سراغ مرورگرهای دیگر مثل فایرفاکس رفت
Gmailخیربدون سرویس های گوگل، در هیچ حساب ایمیلی نمی توان لاگین کرد. فرقی ندارد می خاوهید در حساب جیمیل خود لاگین کنید یا ایمیل Microsoft خود را اضافه کنید.استفاده از اپلیکیشن Email که جزوی از رابط کاربری EMUI است.
Google Mapsبلهنقشه بدون هیچ مسئله ای کار می کند اما امکان ورود در حساب کاربری گوگل نیست.برای استفاده از ویژگی های اختصاصی گوگل مپس برای کاربران، می توان از نسخه وب این نقشه استفاده کرد و در آن جا وارد حساب کاربری گوگل شد.
Youtubeخیراپلیکیشن یوتیوب به محض باز شدن، به دلیل نبود سرویس های گوگل بسته می شود.می توان از نسخه وب یوتیوب استفاده کرد.
Gboardبلهکیبرد گوگل بدون هیچ مسئله ای اجرا می شود اما ورود در حساب کاربری گوگل امکان پذیر نیست.راه حلی برای ویژگی های حساب کاربری گوگل در اپلیکیشن Gboard وجود ندارد.
Driveخیراپلیکیشن یوتیوب به محض باز شدن، به دلیل نبود سرویس های گوگل بسته می شود.می توان از نسخه وب سرویس گوگل درایو استفاده کرد.
Google Photosبلهگوگل فوتوز در گوشی های HMS مثل گالری عمل می کند و به دلیل عدم امکان وارد شدن به حساب کاربری گوگل، امکان استفاده از فضای ابری وجود ندارد.می توان برای بهره مندی از ویژگی های ابری گوگل فوتوز، از نسخه وب این سرویس استفاده کرد.

پس از بررسی اپلیکیشن های گوگل، سراغ اپلیکیشن های پیغام رسان و البته شبکه های اجتماعی رفتیم و به طور خلاصه، لیست زیر را روی گوشی هواوی Y7p نصب کردیم.

نکته قابل توجه این است که تنها سه اپلیکیشن بالای این فولدر از فروشگاه AppGallery هواوی نصب شده اند و باقی موارد در این فروشگاه هنوز عرضه نشده اند. تمام این اپلیکیشن ها به درستی و به خوبی کار می کنند و در نبود سرویس های گوگل، هیچ مسئله ای برای آن ها به وجود نیامد. تنها چالشی که پیش روی کاربران گوشی های HMS هواوی است، این است که باید بیشتر این اپلیکیشن ها را از فروشگاه های نرم افزاری دیگر دریافت کنند که در ادامه به آن نیز خواهیم پرداخت.

شرایط اپلیکیشن های فارسی در گوشی های HMS هواوی

در زمینه اپلیکیشن های فارسی، برای نصب آن ها باید از ابتدا سراغ فروشگاه هایی مثل بازار و یا مایکت رفت. از بین اپلیکیشن های ایرانی، ابتدا سراغ نصب موارد زیر رفتیم. در این میان تنها دو اپلیکیشن اسنپ و تپسی بودند که به هیچ وجه باز نمی شدند و نیازمند سرویس های گوگل هستند.

برای این منظور بهترین کار استفاده از نسخه وب این دو اپلیکیشن است که در آن صورت بدون هیچ مسئله ای اجرا می شوند. اپلیکیشن اسنپ فود هم در ابتدا چندین بار پیغام نبود سرویس های گوگل در این گوشی را اعلام کرد اما در نهایت بدون هیچ مسئله ای می توان از آن استفاده کرد. دو نقشه بلد و نشان هم به خوبی و بدون هیچ مسئله ای اجرا می شوند و اگر به دنبال جایگزینی برای اپلیکیشن Google Maps می شد، این دو و همچنین اپلیکیشن Waze، جایگزین هایی هستند که بدون هیچ کم و کاستی روی گوشی های HMS هواوی کار می کنند.

اما یکی از مهم ترین موارد، اپلیکیشن های بانکی ایرانی است. در عکس زیر، لیستی از اپلیکیشن های بانکی مختلف را می بینید که روی گوشی هواوی Y7p نصب کردیم. در این میان تقریبا اپلیکیشن های مختلف بدون هیچ مسئله ای اجرا می شوند اما برخی از آن ها پیغام نبود سرویس های گوگل را مدام اعلام می کنند و برخی دیگر اصلا اجرا نمی شوند.

از 12 اپلیکیشنی که در دو عکس بالا می بینید، نرم افزار بانک کشاورز اجرا می شود اما پس از چند ثانیه به صورت اتوماتیک از برنامه خارج می شود. این یعنی حداقل می دانیم Mobile Banking بانک کشاورز به درستی کار نخواهد کرد. اپلیکیشن های بانکی دیگر نیز پیغام نبود سرویس های گوگل را اعلام می کنند اما در نهایت اجرا می شوند و می توان از آن ها استفاده کرد.

سه اپلیکیشن بالا که از محبوب ترین ها برای انتقال وجه بین کارتی و موارد این چنینی هستند نیز روی این گوشی نصب و اجرا می شوند. اما اپلیکیشن 724 کار نمی کند و به محض ورود با اعلام نبود سرویس های گوگل، از برنامه خارج می شود و قابل استفاده نیست. در نهایت بار دیگر باید اشاره کنیم که هیچ کدام از این اپلیکیشن های فارسی در اپ گالری هواوی موجود نیستند و باید آن ها را از فروشگاه هایی مثل بازار و مایکت دریافت کرد. حال برویم سراغ دیگر فروشگاه های نرم افزاری.

از چه فروشگاه هایی برای نصب اپلیکیشن می توان استفاده کرد؟

تا به اینجا حتما متوجه شده اید که فروشگاه AppGallery هواوی به تنهایی برای نصب اپلیکیشن های مختلف و کاربردی روی گوشی های HMS کافی نیست. برای اپلیکیشن های فارسی که تکلیف روشن است و دو فروشگاه بازار و مایکت کاربردی هستند. همچنین در این دو فروشگاه ، اپلیکیشن های مختلف زیادی هست که می توان نصب کرد. اما به هر حال تمام اپلیکیشن ها مثل اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک، در این فروشگاه ها یافت نمی شوند.

برای این منظور می توانید از فروشگاه های دیگری مثل APKPure، Amazon Appstore و یا GetJar Apps استفاده کنید. فروشگاه نرم افزاری آمازون را باید از وب سایت این شرکت دانلود کنید و نیازمند حساب کاربری آمازون است تا بتوانید از آن استفاده کنید. همچنین باید خاطرنشان کنیم که برای استفاده از این فروشگاه باید از فیلترشکن استفاده کنید!

دو فروشگاه APKPure و GetJar Apps نیز به طور خلاصه هر اپلیکیشنی که در پلی استور گوگل منتشر می شوند را دانلود کرده و روی سرور های خود آپلود می کنند تا کاربران بتوانند دانلود کنند. اپلیکیشن های این فروشگاه ها به ظاهر امن هستند و تا به حال گزارش امنیتی پیرامون آن ها منتشر نشده ولی در نهایت، امیدواریم اپلیکیشن های موجود در اپ گالری هواوی بیشتر شوند. حداقل از این بابت مطمئن هستیم که اپلیکیشن های موجود در اپ گالری، امنیت بالاتری دارند و نصب آن ها مسئله ای را برای ما به وجود نمی آورند.

جمع بندی

در نهایت باید بگوییم نبود سرویس های گوگل، تجربه کاربری گوشی های HMS هواوی را کمی سخت تر می کند اما اینطور نیست که دیگر نتوان از این گوشی ها استفاده کرد. از طرف دیگر هواوی در حال همکاری با فروشگاه کافه بازار است تا در آینده مطمئن باشیم که تمام اپلیکیشن های فارسی با گوشی های HMS هواوی سازگاری دارند.

اپلیکیشن هایی مثل اسنپ و تپسی مخصوصا که کاربران زیادی دارند، احتمالا به زودی با گوشی های HMS هواوی سازگار خواهند شد. در این صورت تنها چالشی که باقی می ماند، اپلیکیشن های گوگل است که برای هر کدام از آن ها سعی کردیم یک راه حل جایگزین و مطمئن را پیدا کنیم و در نهایت همه آن ها از طریق وب اپلیکیشن های گوگل هم قابل دسترسی هستند. در نهایت، امیدواریم نه تنها مسائل موجود روی گوشی های HMS هواوی رفع شوند، بلکه حتی امیدواریم دوباره شاهد بازگشت سرویس های گوگل به محصولات هواوی باشیم.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 شهریور 1399 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 10227

به "نبود سرویس های گوگل در گوشی های HMS هواوی برای ایرانیان چقدر اهمیت دارد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "نبود سرویس های گوگل در گوشی های HMS هواوی برای ایرانیان چقدر اهمیت دارد؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبود سرویس های گوگل در گوشی های HMS هواوی برای ایرانیان چقدر اهمیت دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید