نکوداشت استاد رجبعلی لباف خانیکی پیشکسوت باستان شناسی خراسان برگزار شد

به گزارش راه ساری، مراسم نکوداشت و تجلیل از استاد رجبعلی لباف خانیکی هم زمان با هفته میراث فرهنگی با حضور جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان، مدیران کل اسبق میراث فرهنگی، اعضای شورای شهر مشهد، استادان دانشگاه در حوزه ادبیات، تاریخ و فرهنگ و باستان شناسی و میراث فرهنگی، در محل موزه بزرگ خراسان با حضور جمعی ازهنرمندان و پیشکسوتان برگزار شد.

نکوداشت استاد رجبعلی لباف خانیکی پیشکسوت باستان شناسی خراسان برگزار شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ابوالفضل مکرمی فر مدیرکل میراث فرهنگی خراسان ر ضوی ضمن خوش آمد گویی به فرهیختگان با اشاره به ویژگی های شخصیتی استاد لباف خانیکی اظهار کرد: همه ما تاریخ دوستان با وجود تفاوت هایی که در عرصه باستان شناسی با یکدیگرداریم اما در یک جا با یکدیگر هم سخن و هم عقیده هستیم ، همه ما شاگردان استاد فرهیخته ای هستیم که کوشش های ماندگار ایشان را در زمینه های گوناگون در جای جای فرهنگ تاریخی و باستان شناسی شاهد بودیم که بی شک نقطه وصل ما حضور چنین اساتید برجسته ای است.

در ادامه محمدهادی مهدی نیا رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهرضمن گردامیداشت هفته میراث فرهنگی، افزود: برگزاری چنین تجلیل بزرگی نشان دهنده بلوغ فرهنگی یک جامعه است که در زمان حیاط یک فردفرهیخته از او قدردانی شود.

وی افزود: به لحاظ جایگاه دانشگاهی و زحماتی که استاد لبافی در دانشگاه آزادکشیده است، سه ویژگی استاد لبافی بسیار کمیاب است که باید موردتقدیر قرارگیرد، این استاد فرهیخته هم به عنوان یک معلم وانتقال دهنده مفاهیم، هم در تراز پژوهشگر حوزه تخصصی و هم درزمینه کار اجرایی زحمات فراوانی کشیده است.

مهدی نیا ادامه داد: راهبرد شورای پنجم تعامل و همکاری با میراث فرهنگی است و اولین نتیجه تعامل شورای شهر و شهرداری در دوره پنجم با میراث فرهنگی بهره برداری از فاز نخست طرح بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی بود که 25 اردیبهشت به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: تعامل با میراث فرهنگی در توس با بازپیرایی پردیس آرامگاه فردوسی تداوم خواهد یافت.

مهدی نیا شرح داد: شورای شهر مشهد در دوره پنجم به رسم قدردانی از زحمات بزرگان و پیشکسوتان و مفاخر نامگذاری معابر با پیشنهاد میراث فرهنگی استان در نامگذاری از مفاخر میراث فرهنگی استفاده کند.

در ادامه سید مهدی سیدی، مورخ مشهدی با بیش از 30 سال رفاقت با استاد خانیکی به بیان خاطرات و سفرات خود با لباف پرداخت و بیان نمود: صمیمیت، صداقت و عشق به حوزه کار از خصوصیات شاخص استاد لباف است ومهم ترین صفت اخلاقی استاد، سلامت مالی این فرد تاریخ دوست است چرا که در سازمان میراث فرهنگی اگر بار کسی کج و مانند استاد دسترسی به تمام اموال را داشته باشد هم اکنون باید میلیاردها ثروت داشته باشد، اما دست سالم استاد لباف از این ناپاکی ها مبرا واین امر قابل ستایش است.

هم چنین محمدحسین پاپلی یزدی در بیان خصوصیات ویژه استاد بیان نمود: لباف عاشق با اخلاق کار است و نه تنها بخشی از هویت این مملکت و استان بلکه خودرجبعلی لباف هویت ساز است.

هم چنین کفیلی یکی از پیشکسوتان موزه داری آستان قدس رضوی خود را یکی از شاگردان استاد معرفی و عنوان نمود: اگر تمام ما علاقه مندان به حوزه فرهنگ و تاریخ اسلامی هنرجویانی صدیق باشیم، استاد لباف می تواند هنر چگونه زیستن را به ما بیاموزد.

وی به مهم ترین درسی که در طی این چند سال همکاری و دوستی ازاستاد آموخته است، اشاره و عنوان نمود: ازنظر استاد لباف، رسیدن به اهداف نه بستگی به پول دارد و نه پست و مقام دولتی، تنها راه دستیابی به اهداف بالنده همت عالی، عشق بی ریا و خانواده همراه است که راه را برای شاگردان هموار می کند.

استاد رجبعلی لباف ضمن تشکر ویژه از همسر و فرزندانش به بیان بخشی از فعالیت های خود پرداخت و ابراز کرد: اولین فعالیتم در اداره کار به عنوان کارشناس باستان شناسی، بررسی و شناسایی دشت گرگان بود و بسیار خرسندم جزو معدود افرادی هستم که رشته تحصیلی موردعلاقه ام را انتخاب کردم و علت موفقیت من در این حوزه بی شک همین علاقه مندی و ازسر اجبار نپذیرفتن رشته تحصیلی ام بوده است.

وی ضمن یادبود از استاد حوزه باستان شناسی خود شادروان نگهبان، درباره علت فعالیت خود در منطقه خراسان گفت: استاد نگهبان تنها راه دستیابی به پاسخ سؤالات مجهول در ذهن را افزایش دامنه شناخت عنوان نمودند که اگر این مهم حاصل شود می توان در همه حوزه ها سرآمد بود.در راستای همین رهنمود با توجه به عناصر فرهنگی تاریخی ویژه ای که استان خراسان داشت بنا به درخواست خودم به خراسان منتقل شدم و به عنوانک ارشناس باستان شناس به کار خود ادامه دادم که اولین کاوش من دراین استان، حفاری هایی بود که در گناباد انجام دادم.

وی در ادامه گفت: بسیاری از اتفاقات و جنبش ها در خراسان اتفاق افتاده است و بسیاری از اتفاقات و وقایع در این خطه به وقوع پیوست. برای همین خراسان برای من یک علامت سؤال بزرگ بود که باید به آن پاسخ می دادم.

tour-france.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

tour-canada.ir: برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 5056

به "نکوداشت استاد رجبعلی لباف خانیکی پیشکسوت باستان شناسی خراسان برگزار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکوداشت استاد رجبعلی لباف خانیکی پیشکسوت باستان شناسی خراسان برگزار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید