هشدار گابریل درباره تصمیم عجولانه برلین در قبال مسکو در ارتباط با پرونده ناوالنی

به گزارش راه ساری، وزیر خارجه سابق آلمان درباره ایده دست داشتن رئیس جمهور روسیه در پرونده مسمومیت آلکسی ناوالنی ابراز تردید کرد و ضمن انتقاد از رفتارهای دوگانه آلمان در قبال عربستان و روسیه درباره اتخاذ تصمیم عجولانه در این باره به برلین هشدار داد.

هشدار گابریل درباره تصمیم عجولانه برلین در قبال مسکو در ارتباط با پرونده ناوالنی

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از نشریه بیلد آلمان، زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه سابق آلمان هیچ پایه و اساسی برای اعمال مجازات علیه روسیه به دلیل مسمومیت آلکسی ناوالنی، منتقد سرسخت کرملین ندیده و در این باره گفت: آلمان باید ابتدا کوشش کند این مسئله را مشترکا با روسیه شفاف سازی کند و در اتحادیه اروپا درباره برداشتن گام های بعدی مشاوره کند.

گابریل همچنین توضیح داد که همچنین پزشکان روسی باید به نتیجه آنالیز های پزشکان آلمانی دسترسی پیدا نمایند و اگر همه این ها بازنده شد ما می توانیم درباره تحریم ها علیه مسکو تصمیم گیری کنیم.

وزیر امور خارجه سابق آلمان درباره احتمال اقدام دولت روسیه در حمله به آلکسی ناوالنی ابراز تردید نموده و گفت: این مسئله که چرا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ابتدا قتل آقای ناوالنی را تحمل نموده و یا حتی دستور آن را صادر نموده و بعد وی را برای درمان به آلمان فرستاده است قابل توجیه نیست.

وی در عین حال این را بعید ندانست که ناوالنی قربانی مخلوط خامی از جنایات سازمان یافته و سیاستمداران فاسد مرتبط با سرویس های اطلاعاتی شده باشد. گابریل این مسئله که بعضی ها قبل از تحقیقات جدی رئیس جمهور روسیه را در پس این حادثه می دانند را نکته ای قابل تأمل دانست.

همچنین درباره رفتارهای دوگانه برلین با پرونده های این چنینی هشدار داده و گفت: وقتی که جمال خاشقجی، منتقد آل سعود به دستور دولت عربستان به قتل رسید ما بلافاصله مبادلات نفتی با عربستان سعودی را به حال تعلیق درنیاوردیم و همچنان با ولیعهد سعودی در نشست جی 20 ملاقات کردیم.

مناقشات لفظی بین برلین و روسیه بر سر پرونده مسمومیت آلکسی ناوالنی، منتقد سرسخت کرملین همچنان ادامه دارد.

به همین دلیل وزارت خارجه روسیه سفیر آلمان را احضار نموده و این انتقاد را به برلین وارد نموده که بلوف می زند. این خبر را ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در فیس بوک خاطرنشان کرد. سفارت آلمان اعلام نموده که گفتگوها در این باره روز چهارشنبه انجام خواهد شد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه مسکو انتظار دارد که آلمان یافته های خود در این باره را ارائه دهد. وی تأکید کرد: زمان آن است که کارت ها را روی میز بگذاریم، چرا که برای همه واضح است که برلین بلوف می زند تا یک سرو صدای سیاسی کثیف را ایجاد کند.

در پی تشدید مناقشات بین برلین و روسیه بر سر پرونده مسمومیت آلکسی ناوالنی، منتقد سرسخت کرملین، صدر اعظم آلمان هم توقف پروژه گازی نورد استریم 2 در صورت عدم شفاف سازی مسکو در این باره را بعید ندانسته است.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان هم پیش ازاین ابراز امیدواری نموده بود که اجتناب روسیه از شفاف سازی درباره پرونده مسمومیت ناوالنی منجر به توقف این پروژه گازی نگردد.

آلکسی ناوالنی 30 مرداد (20 اوت) در یک پرواز داخلی در روسیه دچار ناراحتی شدید جسمی شد و پس از انتقال به بیمارستانی در شهر امسک سیبری به درخواست اعضای خانواده و نزدیکانش برای مداوا به بیمارستان شریته در برلین منتقل شد.

برلین ادعا می نماید که یک ماده سمی تخریب گر اعصاب از گروه جنگ افزارهای شیمیایی موسوم به نووی چوک در بدن ناوالنی کشف نموده است.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، روز یکشنبه گفت اگر روسیه به زودی جوابگوی سؤالات در خصوص مسمومیت ناوالنی نباشد، آلمان با متحدانش در خصوص تحریم های احتمالی علیه مسکو رایزنی خواهد نمود.

روسیه تا به حال این گونه اتهامات برلین را شدیداً رد نموده است.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه معتقد است که اوضاع پیرامون شرایط مسمومیت آلکسی ناوالنی، وب لاگ نویس مخالف روس، سیاسی شده و احساس می گردد که کشورهای غربی سناریوی از پیش نوشته شده ای را در این زمینه دنبال می نمایند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 آبان 1399 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 11512

به "هشدار گابریل درباره تصمیم عجولانه برلین در قبال مسکو در ارتباط با پرونده ناوالنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار گابریل درباره تصمیم عجولانه برلین در قبال مسکو در ارتباط با پرونده ناوالنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید