همه جاذبه های ستانبول را یک جا ببینید!

به گزارش راه ساری، درباره مینیاتورک استانبول:

مینیاتورک یک پارک در فضای بسیار بزرگ است که بیش از 100 جاذبه تاریخی و تماشایی استانبول در مقیاس کوچک در آن ساخته شده است. شهرداری استانبول کار سرمایه گذاری و ساخت این پروژه را انجام داده است. سال 2003 ساخت پارک تاریخی مینیاتورک تمام شد و رییس جمهور وقت ترکیه، آن را افتتاح نموده است. این مجتمع حدود 60 هزار متر مربع است که برای یک مجتمع تفریحی فضای بسیار بزرگی است.

همه جاذبه های ستانبول را یک جا ببینید!

جمله جالبی در وبسایت مینیاتورک درباره این پارک نوشته شده است: جایی که زمان در آن متوقف شده: مینیاتورک واقعا هم همینطور است. احتمالا این جمله بهترین و کوتاه ترین تعریف برای مینیاتورک استانبول است. کافیست فقط چند قدم کوتاه بردارید تا آثار جاودانی از دوران رُم باستان و بیزانس تا زمان سلجوقیان و عثمانی ها را یک جا ببینید. مینیاتورک جایی است که برترین آثار معماری را از هر دوره تاریخی در خود جای داده است. هر امپراطوری و سلسله ای که ردی از خود در به جا گذاشته، آثارش در این جا جمع شده.

مینیاتورک مدلی کوچکی از یک مملکت بزرگ است. آنچه که خواندید اعتقاد گردانندگان پارک مینیاتورک و شعار آنها در وبسایت رسمی مینیاتورک است. آنها با این شعار آغاز به کار کردند و امروز گردشگران زیادی برای تماشای این پارک جذاب راهی آنجا می شوند.

در پارک مینیاتورک چه می بینیم؟

در این پارک 62 اثر تاریخی از دوران عثمانی، 60 اثر تاریخی از دوران های تاریخی دیگر در ترکیه به جز دوران عثمانی وجود دارد. علاوه بر اینها 13 اثر تاریخی و برجسته متعلق به دوران عثمانی ها ثبت شده که هم اکنون این آثار در محدوده ترکیه فعلی نیست اما در زمان امپراطوری عثمانی جزیی از قلمرو آنها بوده است. در مجموع 135 جاذبه را می توانید یک جا ببینید.

از یک طرف مدارس، مساجد جامع، پل ها، کلیساها، فرودگاه و... را می بینید و از طرف دیگر جاذبه های طبیعی مانند پاموک کاله، دودکش های جن (پری) که همگی به دست کارشناسان خبره طراحی شده اند. طراحی پارک مینیاتورک به شکلی است که با قدم زدن در آن بتوانید در چند ساعت کل آثار تایخی ترکیه را ببینید. به خصوص اگر شانس دیدن بنای واقعی این آثار تاریخی را داشته باشید، دیدن مینیاتورک بیشتر برایتان جذابیت خواهد داشت چون بهتر از دیگران متوجه ظرافت و اصالت آثار معماری و تاریخی قرار گرفته در مینیاتورک می شوید.

موزه پیروزی یا ظفر از دیگر جاذبه های مینیاتورک است. از ابتدای جنگ چاناک کاله به صورت ماکت در آن طراحی شده است. جذابیت این موزه در آن است که همراه با صداست. در مقابل هر بخشی که قرار بگیرید صدای خاص آن دوران برای تجسم بهتر فضا برایتان پخش می گردد. در کنار همین موزه، موزه دیگری به نام موزه کریستال یا شیشه وجود دارد. طراحی خاص اشیای مختلف با کریستال در این موزه دیدنی است. این موزه تاریک است اما نوری دورن کریستال ها قرار گرفته تا طرح آنها بهتر تعیین باشد.

امکانات و خدمات مینیاتورک چیست؟

داخل این پارک می توانید از دو موزه دیدن کنید؛ یکی موزه آثار کریستال و شیشه و دیگری موزه پانورامای جنگ چاناک کاله. ماکت های تاریخ این مجموعه دقیقا 135 تاست. جالب ترین بخش آن یک ورزشگاه چهار طرفه است که هر طرف متعلق به یکی از قطب های فوتبال ترکیه (فترباغچه، گالاتاسرای، بشیکتاش و ترابوزان اسپور) است. حین بازدید از این پارک اگر در زمان باز بودن مدارس بروید، دانش آموزان دبستانی را می بینید که با شور و شوق بسیار کنار این ورزشگاه و پرچم تیم مورد علاقه شان عکس می گیرند. یکی از زیباترین بخش های این موزه ماکت هیراپولیس و پاموک کاله است. ماکت های دیگری که به شما توصیه می کنیم حتما پیدایشان کنید ایاصوفیه، مسجد آبی، میدان تکسیم، چشمه آلمانی است. از آنجایی که در استانبول هستید، حتما فرصت دیدن این جاذبه های استانبول را خواهید داشت؛ دیدن ماکت آنها در این مجموعه لذت دیگری دارد و ضمناً می توانید به ظرافت و دقتی که در ساخت این ماکت ها به کار رفته پی ببرید. بخشی هم در پارک مینیاتورک مربوط به فضای شبیه سازی شده فرودگاه آتاتورک است و کنار آن پل معروف بغاز (شهدای 15 تموز) را می بینید، می توانید روی پل قدم بردارید، هر چند مقیاس بسیار کوچکی نسبت به نسخه اصلی خودش دارد. در کنار هر ماکت به طور کامل به دو زبان ترکی و انگلیسی تاریخچه آنها شرح داده شده است.

رستوران مینیاتورک، این رستوران و کافه در فصل تابستان میز و جایگاه ها را بیرون از فضای سرپوشیده قرار می دهد و امکان پذیرایی از 500 میهمان را دارد اما در زمستان فقط در فضای سرپوشیده امکان پذیرایی از 300 میهمان و گردشگر وجود دارد. این سالن امکان برگزاری مراسم برای کسانی که در ترکیه ساکن هستند را نیز دارد. مراسمی مانند عروسی، نامزدی و....

مغازه برای خرید اشیا یادگاری و سوغات، در مینیاتورک این پارک زیبا می توانید ماکت های کوچکتر بناهای تاریخی را که دیدید، خریداری کنید. در عین حال یک مغازه صنایع دستی در مینیاتورک قرار گرفته است که به راحتی می توانید از آن خرید کنید.

پارگینگ مینیاتورک، آماده پذیرش حدود 300 ماشین است. بنابراین اگر ساکن شهر استانبول هستید، می توانید با ماشین شخصی به این پارک بروید.

چطور به پارک مینیاتورک استانبول برویم؟

گشت های بسیاری هستند که این خدمات را عرضه می نمایند. شما می توانید به راحتی گشت مینیاتورک را از آنها خریداری کنید و همراه با یک لیدر فارسی زبان از هتل محل اقامت تان به مینیاتورک بروید. اما اگر از آن دسته گردشگرانی هستید که دوست دارید خودتان رفت و آمد در سطح شهر را تجربه کنید به شما خواهیم گفت از میدان تکسیم استانبول چطور می توانید با وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول خود را به مینیاتورک برسانید.

اتوبوس های 36T (جِبِجی-تکسیم) اتوبوس هایی هستند که دقیقا مقابل مینیاتورک ایستگاه دارند. موقع سوار شدن از راننده می توانید یاری بگیرید تا در جهت درست اتوبوس را سوار شوید. اگر در شیشلی و مجیدیه کوی هستید اتوبوس های 54 HŞ را می توانید سوار شوید.

tafatton.ir: مجله مطالب خواندنی سفر و گردشگری

aradbld.ir: گفتگوی آزاد و اخبار روز

منبع: دالاهو
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 4067

به "همه جاذبه های ستانبول را یک جا ببینید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه جاذبه های ستانبول را یک جا ببینید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید