ویروس کرونا؛ فرشته نجات یا مرگ کسب و کار های اینترنتی؟

به گزارش راه ساری، در سال 2020-2019 ویروسی نحوه زندگی مردم دنیا و اقتصاد دنیا را دگرگون کرد.

ویروس کرونا؛ فرشته نجات یا مرگ کسب و کار های اینترنتی؟

ویروس کووید-19 معروف به کرونا ضربه ای سنگین به اقتصاد دولت های جهان و استارتاپ ها، مراکز دولتی و غیردولتی بزگ و کوچک زد و این امر باعث تحولی عظیم در نحوه زندگی مردم و تعاملاتشان شد.

قرنطینه و کاهش فروش

با ورود ویروس کرونا به تمام کشور های جهان و همه گیری این ویروس، تمامی کشور های جهان دستور قرنطینه اجباری را صادر کردند و تمامی مراکز اعم از دولتی و غیر دولتی تعطیل شدند. با این کار انتظار می رفت با خانه نشین شدن مردم در منازل خود، آمار فروش بازار های اینترنتی بالا برود و رونقی بگیرد اما متاسفانه کم رونقی بازار های سنتی به کسب و کار های اینترنتی نیز سرایت نموده است.

از اوایل اسفند ماه 1398 میزان فروش و ترافیک کسب و کار های اینترنتی بالا رفت و بعضی از کسب و کار ها با کاهش فروش و یا تعدیل نیرو روبرو شدند. مشاغلی مانند خدمات گردشگری و مسافرت، خدمات در منزل و سفارش آنلاین غذا و تعمیرات و از این نوع مشاغل آسیب دیدند و در مقابل آنها مشاغلی مانند خدمات فیلم و سریال، سایت های خبری، فروشگاه ها، سوپرمارکت ها و سمینار های آنلاین با افزایش ترافیک و فروش روبرو شده اند.

جایگزینی

ماندن مردم در خانه و ترس از حضور در مکان های شلوغ مثل اتوبوس و یا مراکز خرید، شرایط خوبی را برای کسب و کار های اینترنتی به وجود آورده است. به عنوان مثال، فرد به جای رفت و آمد با حمل و نقل عمومی از تاکسی های آنلاین استفاده می نماید و یا به جای رفتن به یک مرکز خرید و تهیه کردن دیسک فیلم و یا سریال، آن را به صورت اینترنتی از رسانه های معتبر و قانونی تماشا می نماید. به همین دلیل بعضی از رسانه های خبری و مجله های خبری و سرگرمی برای کنترل کسب و کار خود مطالب خود را به صورت آنلاین مثل مجله های الکترونیکی منتشر نموده اند.

تغییر نحوه مدیریت یک تیم کسب و کار

کرونا و محدودیت هایی که از طریق آن به وجود آمده است، باعث شده تا مدیران سازمان ها، شرکت ها، استارتاپ ها برای هماهنگی تیم خود از سرویس های آنلاین سمینار استفاده می نمایند و خوشبختانه این کار باعث ایجاد زیر ساخت بهتر برای شرایط های سخت فراهم می نماید.

یکی دیگر از فعالیت هایی که در دوران کرونا توسط مدیران انجام شد، دورکاری است، دورکار کردن کارمندان یک شرکت هم برای حفظ سلامتی آنها مفید است و هم سر پا نگه داشتن آن کسب و کار مثل شرکت هایی عظیم مانند توییتر و گوگل که تمامی کارمندان خود را دورکار کردند.

حفظ مشتریان و کارمندان به روش کرونایی

مطالب مرتبط

راه اندازی کسب و کار اینترنتی بدون سرمایه

17 خرداد 99 821

مصاحبه بیل گیتس با دیلی شو درباره کرونا

13 اردیبهشت 99 269

این موضوع یک رابطه مستقیم با دورکاری دارد به صورتی که شما با فعالیت مستمر و راضی نگه داشتن کارمندان خود در این شرایط خاص کسب و کار خود را زنده نگه دارید و این موضوع را به خاطر داشته باشید که حفظ مشتری و کارمند مختص مشاغل آنلاین نیست حتی در مشاغل خدماتی که بعد اقتصادی ندارد، حفظ رابطه با مراجعان و اعضا و پویا ماندن فعالیت به صورت مجازی در دوران کرونا بسیار مشهود و یاری نماینده بود. به عنوان مثال، کتابداران نهاد کتابخانه های عمومی کشور که فعالیت های مجازی از قبیل معرفی سایت های کتابخوانی، معرفی و خلاصه گویی کتاب، غصه گویی و روان خوانی کتاب و انجام فعالیت ها و مسابقات ترویجی در دوران تعطیلی کتابخانه ها توانستند گام مهمی در جهت پویا ماندن و فعالیت کتابخانه های عمومی و کتابخوان ها بردارند.

پسا کرونا و کسب و کار های مجازی

رویکرد رفتاری جامعه به دو دسته قبل از کرونا و پسا کرونا تقسیم می گردد و همین تغییر رویکرد در بیشتر حوزه ها و خصوصا به بالندگی و ارتقای سطح کیفی و کمی استارتاپ ها منجر خواهد شد و شیوه های پذیرش، مدیریت و ارئه خدمات در پسا کرونا با قبل از آن تفاوت بسیار خواهد داشت؛ هم از نظر بهداشتی و هم از نظر استفاده از کسب و کار های اینترنتی و انتظار می رود در دوران پسا کرونا استفاده مردم از فضای کسب و کار های آنلاین بیشتر گردد.

استارتاپ ها در خط مقدم کرونا

در ابتدای آغاز همه گیری ویروس کرونا بسیاری از استارتاپ های فعال در حوزه درمانی و محتوایی و حتی فروشگاهی آغاز به جمع آوری اطلاعات برای پیشگیری مردم از این بیماری و ایجاد دسترسی ساده تر به مواد بهداشتی کردند و با تهیه سیستم های آنلاین با خدمات تست بیماری و یا ایجاد ارتباط راحت و سریع تر با متخصصان توانستند ترافیک عظیمی را برای خود جذب نمایند.

جنگ نرم کرونا با سایت های محتوایی

در طول این دوران سخت کرونایی، کسب و کار های زیادی آسیب دیده اند؛ از کسب و کار های سنتی تا کسب و کار های آنلاین. اما به مرور زمان کسب و کار های اینترنتی رونق گرفتند ولی نه همه آنها !

سایت ها و کسب و کار های محتوایی یک دسته از کسب و کار های آنلاین هستند که از این رونق بهره ای نبردند. سایت های محتوایی مثل سایت های خبری، سایت های دانلود و آموزش آنلاین و این قبیل از سایت ها تنها از تبلیغات درآمد دارند و متاسفانه ضربه ای که به بعضی از کسب و کار ها زده شد، باعث کمتر شدن تقاضا در تبلیغات شده و تنها راه درآمدزایی این نوع از کسب و کار های مهم که نقش تاثیرگذار و مثبتی را در دوران کرونا داشته اند، به بن بست برسد.

فریلنسر های ضد گلوله

تنها شغلی که در دوران قرنطینه کرونا هیچ ضربه ای نخورد و حتی می توان اینگونه گفت که رونق خوبی گرفته، فریلنسری است.

فریلنسری شغلی است که در فضای کسب و کار آنلاین به صورت دورکاری و آزاد کاری آغاز به دریافت پروژه و انجام آن می نماید.طبق گزارش سایت های استخدام فریلنسری آمار ها نشان می دهد تقاضا در سایت های درخواست فریلنسر بسیار زیاد بوده و فریلنسر ها به خوبی خود را در این دوران نشان دادند و شاهد محبوبیت بیشتر در این شغل هستیم.

نویسنده: مهدی جعفری

آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: مجله شنبه
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 11151

به "ویروس کرونا؛ فرشته نجات یا مرگ کسب و کار های اینترنتی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس کرونا؛ فرشته نجات یا مرگ کسب و کار های اینترنتی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید