ویژگی های منحصر به فرد عشایر کرمان، هنرهای در دست فراموشی احیا گردد

به گزارش راه ساری، مهدی میزبان در تبادل نظر با خبرنگاران گفت: براساس نتایج سومین سرشماری عشایر کوچنده در سال 1387، کشورمان دارای یک میلیون و 300 هزار نفر جمعیت عشایری در قالب 212 هزار خانوار، 104 ایل، 552 طایفه در 30 استان است که در محدوده ای بالغ بر 50 درصد از فضای جغرافیایی کشور استقرار دارند.

ویژگی های منحصر به فرد عشایر کرمان، هنرهای در دست فراموشی احیا گردد

وی با بیان اینکه 1.6 درصد جمعیت کشور را عشایر تشکیل می دهند، گفت: این قشر بیش از 25 درصد دام سبک کشور را در اختیار دارند.

میزبان ادامه داد: عشایر نزدیک به 20 درصد گوشت و پروتئین دامی و 30 درصد صنایع دستی کشور را فراوری می نمایند و از این لحاظ جزء مولدترین اقشار در کشور به شمار می فرایند.

کرمان دومین استان کشور از نظر تعداد جمعیت عشایر

وی ابراز داشت: استان کرمان با داشتن 109 هزار نفر جمعیت عشایر کوچنده با 24 هزار خانوار، 28 ایل و 42 طایفه مستقل عشایری از نظر تعداد جمعیت دومین استان کشور محسوب می گردد.

مدیرکل مطالعات سازمان امور عشایری کشور در ادامه با توجه به وسعت، تنوع اقلیمی جغرافیایی و اجتماعی و مالی در کرمان گفت: این استان طیف وسیعی از اقوام و عشایر کشور را به خود اختصاص داده است که ویژگی های منحصر به فردی نیز در آن ها دیده می گردد.

وی ابراز داشت: ویژگی منحصر فرد کوچ عشایر میمند به عنوان سه بار کوچ در سال و تعداد دوره قشلاقی در خانه های سنگی از نظر تاریخی، فرهنگی و گردشگری ویژگی منحصر به فردی دارد.

میزبان ادامه داد: عشایر شهربابک تنها عشایری است که چادر موئی سفید داشته و همچنین نژاد بز کرکی راینی از نظر ژنتیکی و ارزش کرک فراوریی و صنعت ویژگی های ممتازی دارد.

معرفی ناشناخته های کرمان

میزبان به برگزاری جشنواره فرهنگی و مالی کرمان در برج میلاد طی هفته گذشته اشاره نمود و گفت: در این هفته کرمان مجموعه داشته ها را در زمینه مالی و فرهنگی ارائه کرد.

وی گفت: این جشنواره که در پایتخت برگزار گردید با بازدید خرده فرهنگ های زیادی در مرکز روبرو شد که این امر می تواند معرفی ای برای افراد بازدید نماینده از این جشنواره باشد.

مدیرکل مطالعات سازمان امور عشایری کشور یکی از حوزه های مورد توجه عشایری را معرفی الگوی زیست عشایری دانست و گفت: این جشنواره ها ابعاد مالی، فرهنگی، اجتماعی و نظام سکونت گاهی و فراوریات را به نمایش می گذارند تا آن ها که آشنایی به این جامعه نداشته به وجوه این زندگی پی ببرند.

میزبان معرفی محصولات فرهنگی، اجتماعی و مالی را از مهم ترین اهداف این جشنواره مطرح نمود و گفت: در این جشنواره ایلات و عشایر فراوریات و محصولات خود را به نمایش گذاشته و به فروش رساندند.

وی ابراز داشت: در کنار این جشنواره مراسمات آئینی ای برگزار گردید که بیشتر آن ها هنرهای در حال فراموشی است و این جشنواره ها فرصتی برای بازفراوری و بازنمایش این آئین ها است که هم هنرمندان و هم بینندگان برای ثبت و ضبط و مستندسازی این مراسم ممارست نموده و نیز این آئین جنبه گردشگری نیز داشت.

مدیرکل مطالعات سازمان امور عشایری کشور همچنین گفت: علاوه بر معرفی جاذبه های گردشگری فرهنگی و مردم شناختی موجب مراجعه عشایر به زیست بوم های محل استقرار عشایر می گردد.

تک محصولی شدن اقتصاد عشایر

میزبان با بیان اینکه عشایر از نظر مالی از گذشته های دور تا به امروز اتکای اصلی معاش آن ها به دامداری سنتی مبتنی بر تالیف علوفه مرتعی تازه بود، توضیح داد: اقتصاد عشایر به سمت تک محصولی گرایش داشته است.

مدیرکل مطالعات سازمان امور عشایری کشور بیان داشت: سازمان امور عشایر در صدد است که زمینه های فراوری و فعالیت عشایر را به سمت استفاده غیر علوفه ای از مراتع مانند کشت گیاهان دارویی و صنعتی نظیر گل محمدی و همچنین توسعه صنایع دستی و سنتی، رونق گردشگری فرهنگی و طبیعی در مناطق عشایری راهبری کند.

لزوم توجه ویژه به جنبه های هویتی عشایر

وی گفت: در توسعه گردشگری به منظور حفظ ارزش های فرهنگی و جلوگیری از بروز آسیب های اجتماعی - فرهنگی؛ به فرهنگ و جنبه های هویتی عشایر حساسیت بسیار زیادی به خرج داده می گردد.

میزبان ابراز داشت: نباید اقتصاد گردشگری منجر به بروز ناهنجاری ها و آسیب های فرهنگی و اجتماعی گردد و انجام مطالعات کاربردی به منظور شناخت بایدها و نبایدهای فرهنگی و هنجاری از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدیرکل مطالعات سازمان امور عشایری کشور در انتها یادآور شد: باید برنامه های گردشگری عشایر با موضوع جوامع محلی و به وسیله تشکل های مردم نهاد عشایری انجام گیرد؛ تا هم ظرفیت ها و جاذبه های فرهنگی اجتماعی عشایر به خوبی به گردشگران منتقل گردد و هم از آسیب های فرهنگی احتمالی جلوگیری گردد.

toure-kish.ir: سفری هیجان انگیز به مروارید خلیج فارس

3ye.ir: گلچینی از بهترین های وب

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 خرداد 1401 بروزرسانی: 10 خرداد 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8009

به "ویژگی های منحصر به فرد عشایر کرمان، هنرهای در دست فراموشی احیا گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویژگی های منحصر به فرد عشایر کرمان، هنرهای در دست فراموشی احیا گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید