پاکسازی های حزبی در دولت های آمریکا؛ کسی به شخصیت های قبلی رحم نمی کند

به گزارش راه ساری، در آمریکا یک رویه سختگیرانه بعد از روی کار آمدن رئیس جمهوری از یک حزب جدید این است که تمامی دستگاه های فدرال را از افراد وفادار به دولت قبل پاکسازی می نماید و این پاکسازی به گونه ای است که بیشتر به تسویه حساب جمعی شباهت دارد.

پاکسازی های حزبی در دولت های آمریکا؛ کسی به شخصیت های قبلی رحم نمی کند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در روزهای گذشته رسانه های بین المللی گزارش های متعددی از اقدام دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا -که چند هفته ای از حضورش در کاخ سفید می گذرد- برای عزل منصوبان دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در دولت فدرال این کشور منتشر نموده اند.

پاکسازی های دستگا ه های فدرال از منصوبان ترامپ

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز 24 ژانویه، در حالی که تنها چهار روز از روی کار آمدن بایدن می گذشت گزارش داد دولت بایدن سریعاً دست به کار شده و میخواهد چندین نفر از منصوبان ترامپ که مجلس سنا هم صلاحیت آنها را تأیید نموده از سمت هایشان برکنار کند. جراح کل ایالات متحده (سخنگوی ارشد مسائل بهداشتی در دولت فدرال آمریکا)، مدیر کل شورای ملی روابط کار، رئیس اداره محافظت از امور اقتصادی مصرف نمایندگان و آژانس رسانه های جهانی بعضی از نخستین افرادی بود که آسوشیتدپرس گزارش داد بایدن قصد برکنار کردن آنها را دارد.

خبرهایی از این دست در روزهای گذشته بسیار بوده اند. مثلاً چند روز پیش رسانه های آمریکا گزارش دادند لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده فعالیت ده ها کمیسیون مشترکی پنتاگون را به حالت تعلیق درآورده و از صدها نفر از منصوبان ترامپ در این نهاد خواسته از سمت های خودشان کناره گیری کند.

به علاوه، جان کربی سخنگوی پنتاگون گفت که ظرف پنج ماه آینده فعالیت بیش از 40 کمیسیون در پنتاگون متوقف خواهد شد. او افزود همچنین از اعضای این کمیسیون ها که از سوی پنتاگون منصوب شده اند، خواسته می گردد تا در ماه میلادی جاری از مقام خود استعفا دهند.

کربی در ادامه گفته است: وزیر دفاع به شدت نگران سرعت و گستره تغییرات اخیر در عضویت کمیسیون های مشورتی این وزارتخانه است. رسانه های آمریکا گزارش دادند تصمیم جدید لوید آستین صدها نفر از مقام هایی را که عموماً در مشاغل داوطلبانه فعالیت داشتند و توسط دونالد ترامپ منصوب شده بودند را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

به همین دلیل، همین امروز هم شبکه خبری سی ان ان گزارش داد وزارت دادگستری آمریکا میخواهد از دادستان های منصوب شده توسط ترامپ خواسته استعفانامه هایشان را تقدیم نمایند. این استعفاها، به نوشته سی ان ان پنجاه و شش نفر از دادستان های منصوب ترامپ که صلاحیت آنها توسط سنا به تأیید رسیده بود را شامل خواهد شد.

اما یکی از جنجالی ترین بخش های اقدام دولت جو بایدن این است که او از بعضی از دادستان هایی که در حال اجرا تحقیقات درباره پرونده های مرتبط با ترامپ، مانند حمله به کنگره یا دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا هستند نخواسته سمت هایشان را ترک نمایند. به عبارت دیگر، اقدامات دولت بایدن بیش از آنکه در راستای به کارگیری افراد همفکر برای پیشبرد سیاست هایش باشد، اقدامی حزبی برای تسویه حساب با جمهوری خواستار به نظر می رسد.

این رویه در روزهای گذشته اعتراض یکی از کسانی که بایدن او را به برکناری تهدید نموده به همراه داشته است. راجر سورینو، یکی از مسئولان سابق وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا گفته که میخواهد از دولت بایدن به دلیل تهدید به برکناری خود، بدون آنکه دلیلی برای آن وجود داشته باشد شکایت نموده است.

ترامپ در آگوست 2020 راجر سِوِرینو، از مسئولان سابق وزارت بهداشت و خدمات انسانی را به عنوان یکی از اعضای مجمع اداری ایالات متحده منصوب و ماه گذشته در همان سمت ابقا کرد. قرار بر این بود که سورینو تا سه سال آینده در مقام خود باقی بماند. اما به گفته او، این هفته ایمیلی از گاتم راگوان، معاون رئیس دفتر کارکنان ریاست جمهوری در کاخ سفید دریافت نموده که در آن از او خواسته شده از مقام خود استعفا بدهد. راگوان هم چنین به او اخطار داده که اگر حاضر به استعفا نگردد، ناچار از کار برکنار خواهد شد.

دادخواست حقوقی که در روز سوم فوریه در دادگاه ناحیه ای ایالات متحده در ناحیه کلمبیا علیه بایدن و راگوان ثبت شده بیان می نماید: طبق فصل (5) قانون ایالات متحده، ماده (595) یا اصل دوم قانون اساسی، پرزیدنت بایدن هیچ حقی برای سرانجام دادن به عضویت آقای سورینو در این انجمن ندارد. آقای سورینو به دنبال آن است که با کسب یک قرار منع تعقیب موقت و حکم دادگاه مقدماتی از عزل غیرقانونی خود جلوگیری کند.

پاکسازی از اوباما

با این حال، این رویه ای نیست که جو بایدن آغازگر آن بوده باشد. نگاهی به سابقه دولت های پیشین آمریکا نشان می دهد هر جا که رئیس جمهور جدید بعد از رئیس جمهور حزب دیگری روی کارآمده تسویه های حزبی را در دستور کار خود قرار داده است. قبل از بایدن دولت ترامپ هم دستگاه های دولتی را از منصوبان اوباما و یا حتی افراد وفادار به او پاکسازی کرد.

در یک مورد سال 2017، پریت بارارا، دادستان فدرال معروف منهتن در نیویورک بعد از آنکه دولت ترامپ از او خواسته بود از سمتش استعفا کند از انجام این کار خودداری کرد و فاش کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا او را از سمت خود برکنار نموده است. او در آن موقع در توییترش نوشته بود: من استعفا ندادم. برکنار شدم.

باربارا تنها یکی از 46 دادستان فدرالی بود که ترامپ آنها را اخراج یا وادار به استعفا کرد. در آن موقع، سارا ایزگار فلورس سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا گفت: جف سنشنز وزیر دادگستری از 46 دادستان به جامانده که توسط رئیس جمهور اوباما منصوب شده بودند، خواسته است به منظور اطمینان یافتن از انتقالی آرام استعفا نمایند.

پاکسازی از بوش

رویه ترامپ البته ادامه رویه اوباما بود. مک اینانی، سخنگوی کاخ سفید ترامپ به کسانی که به اخراج این دادستان ها اعتراض می کردند گفت که اوباما هم دادستان های جمهوری خواه را از سمت هایشان برکنار نموده به گونه ای که این دادستان ها در نامه ای به او در سال 2008 نوشته اند: آقای رئیس جمهور اقدام شما باعث مانع تراشی در تحقیقات ما می گردد.

اوباما علاوه بر این، چنانکه روزنامه واشنگتن پست در سال 2008 گزارش داده بود در نامه ای به تمامی سفیران آمریکا که دولت بوش آنها را منصوب نموده بود دستور داد سمت هایشان را ترک نمایند. در مقاله سال 2008 واشنگتن پست امده است: هنگامی که دولت جدیدی روی کار می آید معمولاً به سفیران سیاسی اجازه می دهد به طور مختصر در سمت هایشان باقی بمانند، اما ماهیت کل گرایانه دستور اوباما نشان دهنده این بود که او علاقه ای برای حفظ هیچ یک از سفیران دولت بوش را ندارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14038

به "پاکسازی های حزبی در دولت های آمریکا؛ کسی به شخصیت های قبلی رحم نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاکسازی های حزبی در دولت های آمریکا؛ کسی به شخصیت های قبلی رحم نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید