پرونده ثبت جهانی زیارت رضوی سال جاری به یونسکو ارسال می گردد

به گزارش راه ساری، به گزارش خبرنگاران در خراسان رضوی مهدی قیصری نیک گفت: این سازمان در اولین گام در مسیر معرفی و ثبت میراث ملموس و ناملموس آستان قدس رضوی در لیست آثار ملی و معنوی ایران، پیروز به ثبت زیارت رضوی در لیست میراث فرهنگی معنوی ملی کشور در دی ماه 1398 شد.

پرونده ثبت جهانی زیارت رضوی سال جاری به یونسکو ارسال می گردد

وی اضافه کرد: بی شک با ثبت موضوع زیارت رضوی در لیست میراث معنوی ملی ایران، مسیری تازه برای معرفی میراث ناملموس مجموعه حرم مطهر رضوی، به جهانیان گگردده شده است.

قیصری نیک ادامه داد: به این ترتیب تکمیل و ارسال پرونده ثبت زیارت رضوی برای دفاع در امسال به سازمان جهانی یونسکو برای ثبت در لیست میراث ناملموس جهانی پیگیری می گردد که می تواند آغازگر مسیری نو در این حوزه باشد.

بعلاوه معاون موزه ها و ترویج میراث فرهنگی آستان قدس رضوی به ثبت 65 اثر بی بدیل موزه رضوی در لیست آثار ملی ایران در طی سال های 1399، 1400 و 1401 اشاره نمود و گفت: در سال گذشته علاوه بر پیگیری ثبت میراث ملموس موزه رضوی، پرونده ثبت میراث ناملموس آستان قدس رضوی از جمله آیین های خطبه خوانی و آیین صفه نیز در دستور کار نهاده شد.

وی اضافه کرد: پرونده آن ها تکمیل و به همراه فیلمی از مراسم برای ثبت به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شده است، از این رو امیدواریم در اوایل امسال جلسه دفاع آن در تهران برگزار گردد و پیروز به ثبت این دو آیین ارزشمند حرم مطهر در لیست میراث معنوی کشور نیز شده و قدمی مؤثر در معرفی آیین های این آستان مقدس به جهانیان برداریم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 1 خرداد 1402 بروزرسانی: 1 خرداد 1402 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14770

به "پرونده ثبت جهانی زیارت رضوی سال جاری به یونسکو ارسال می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرونده ثبت جهانی زیارت رضوی سال جاری به یونسکو ارسال می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید