چرا این روزها شاخص سهام بورس تهران در یک دامنه تعیین نوسان دارد؟

به گزارش راه ساری، خبرنگاران: این روزها تحلیل های متفاوتی درباره تحولات بورس تهران در رسانه ها منتشر شده است.

چرا این روزها شاخص سهام بورس تهران در یک دامنه تعیین نوسان دارد؟

به گزارش خبرنگاران،امیرهوشنگ نوائی خبرنگار اقتصادی در گزارشی از منظری متفاوت به این مهم پرداخته است. او می نویسد بورس تهران دو هفته اخیر را با نوسان در محدوده 300 تا 310 هزار واحدی سپری نموده و در عبور از هر کدام از این سطوح ناپیروز بوده است. صورت های اقتصادی شرکت ها در فصل تابستان توانسته در نقش حامی نسبی قیمت سهام عمل کند. در سوی دیگر فروشندگان بالقوه با آغاز هر موج صعودی دست به کار شده و عبور از سقف های پیشین را سخت می سازند. عقب نشینی ارزش معاملات خرد بورسی به زیر مرز هزار میلیارد تومان اگر چه سقف شکنی ها را با تعلیق همراه نموده، در سوی دیگر از عدم حضور جبهه قدرتمند عرضه خبر می دهد. ثبات بورس در محدوده فعلی نشان از آن دارد که سرمایه گذاران دامنه اثر اخبار را با جزئیات بیشتری مدنظر قرار می دهند و فضای معاملاتی یک گروه را چندان قابل تعمیم به جو عمومی بازار نمی دانند. بنابراین بهانه ها به تنهایی نمی توانند صعود دسته جمعی و پرشتاب سهام را رقم بزنند و صعود بورس بیش از پیش احتیاجمند دلایل واقعی است. چنین شرایطی زمینه را برای بازگشت به عرصه تحلیل فراهم می نماید. به این ترتیب، گرچه روند کم نوسان بورس ممکن است نزد بعضی بازیگران بازار، رخوتی ادامه دار جلوه کند؛ اما دیدگاه تحلیلی می تواند فرصت های مناسبی برای سرمایه گذاری معرفی کند. بر این اساس، مقطع فعلی بیش از هر چیز به موعد غربال گری سهام قابل تعبیر است.

شاخص کل بورس تهران اولین جلسه معاملاتی هفته را با صعود محدود 526 واحدی به خاتمه برد. نکته شاخص معاملات روز گذشته عقب نشینی دوباره شاخص کل از سقف روزانه و تشدید عرضه ها پس از موج صعودی آغازین بود. این موج صعودی که با موضوع نمادهای خودرویی و پس از شفاف سازی سایپا از افزایش سرمایه این شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی ها شکل گرفته بود نتوانست تقاضای پایداری را در فضای عمومی سهام رقم بزند. رفته رفته دامنه نوسان های شاخص سهام محدودتر می گردد و به نظر می رسد عاملی که بتواند خروج از این محدوده را رقم بزند باید با جدیت و قطعیت بیشتری همراه باشد.

بازگشت ارزش معاملات به مرز هزار میلیارد تومانی

بورس تهران این هفته را با محرکی جدید و بر محوری تازه آغاز کرد. شفاف سازی سایپا درباره افزایش سرمایه این شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی ها تنها دقایقی پیش از آغاز رسمی معاملات روی کدال نشست و موج سنگینی از تقاضا را برای این نماد و دیگر نمادهای خودرویی رقم زد. به این ترتیب این نمادها در کانون توجه معامله گران نهاده شدند و بیش از 20 درصد کل ارزش معاملات خرد بورسی در این گروه رقم خورد. اما این تنها روایت نیمه ای از دادوستدهای روز گذشته است.شاخص کل بورس تهران با محرک رشد تقاضا برای این گروه کار خود را با رشد 1700 واحدی آغاز کرد و طی 30 دقیقه نخست معاملات به مرز 307 هزار واحدی رسید. نماگر اصلی بازار نزدیک به یک ساعت را در این محدوده سپری کرد و نهایتا با عرضه صفوف خرید در نمادهای بزرگ خودرویی شاخص کل نیز جهت بازگشت را در پیش گرفت و بار دیگر به کانال 305 هزار واحدی بازگشت. با این وجود شدت عرضه ها در دادوستدهای خاتمهی چندان اوج نگرفت. از 23 مهر ماه و با بازگشت شاخص کل به زیر سطح 310 هزار واحدی، نوسان های نماگر اصلی بازار بین محدوده 300 تا 310 هزار واحدی در جریان بوده و این سطوح رفته رفته به مرزهای مهمی در معین محدوده شاخص بدل شده اند. به صورتی که عبور از هر کدام از این سقف ها به محرک های اساسی تری احتیاج دارد.ارزش معاملات خرد بورسی در روز گذشته بار دیگر به زیر مرز هزار میلیارد تومانی تنزل کرد و در سطح 999 میلیارد تومان نهاده شد. این عدد نسبت به ارزش معاملات خرد روز سه شنبه کاهش 7 درصدی را نشان می دهد و به خوبی نمایانگر رویکرد احتیاطی معامله گران در هر دو جبهه عرضه و تقاضاست. از بین 327 نماد معامله شده بورسی در جلسه روز شنبه، 181 نماد قیمت خاتمهی مثبت را تجربه کردند و آخرین قیمت 161 نماد در محدوده سبزرنگ ثبت شد. همچنین 51 نماد کار خود را با صف خرید به خاتمه بردند که ارزش تقاضای منتظر در این صفوف حدود 90 میلیارد تومان بود. در مقابل 16 نماد نیز در محدوده صف فروش جلسه شنبه را به خاتمه رساندند و ارزش صفوف فروش آنها در حدود 14 میلیارد تومان بود.

چرا خودرویی ها نتوانستند جریان ساز باشند؟

پس از رفت و برگشت های متوالی سهام در دهه نخست ابرکانال 300 هزار واحدی، به نظر می رسد جریان نقدینگی برای روندسازی قیمت ها توان کافی را ندارد و در چنین شرایطی عبور از مرزهای سخت دلایل قوی تری را می طلبد. در این شرایط خبر تجدید ارزیابی نمادهای خودرویی و تاکید بر جدیت خودروسازان در رابطه با این مساله، نهایتا توانست توجهات را به سمت این گروه جلب کند و در تزریق جو خوشبینی به سایر گروه های بازار چندان پیروز نبود. به علاوه آنکه مساله به روزرسانی ارزش دارایی ها موضوعی نیست که از بهبود فضای کلی و یک روند عمومی خبر دهد. از آن مهم تر آنکه خبر افزایش سرمایه سایپا از این محل تا حدود زیادی مورد انتظار بود و برگ جدیدی در جهت معاملات سهام را نشان نداد. در گزارش روز گذشته دنیای اقتصاد به این موضوع پرداخته شد که عوامل محرک قیمتی سهام را در دو دسته بندی کلی بهانه ها و دلایل می توان جا داد. بهانه ها در کوشش برای جهت دادن به جهت قیمتی سهام در کوتاه مدت اند و در این جهت بی شک به پشتوانه نقدینگی وابسته اند. در شرایط ضعف نقدینگی لازم است تا بهانه ها به سمت قطعیت و اهمیت بیشتر حرکت نمایند.همان گونه که اشاره شد افزایش سرمایه شرکت های خودروساز به منظور خروج از شمولیت ماده 141 قانون تجارت مورد انتظار بود و تنها مساله موجود آن بود که آیا محدودیت های فعلی، معافیت های اقتصادیاتی را برای تمامی بنگاه های مذکور قابل لحاظ خواهد دانست یا خیر. انتظارات فعلی بازار مبنی بر آن است که دست کم شرکت هایی که مشمول ماده 141 هستند با مانع خاصی در رابطه با افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها روبرو نخواهند شد. بنابراین تا به این جای کار شفاف سازی خساپا صرفا مهر تاییدی بر قسمتی از فرضیات قبلی بازار است.

اکنون چالش اصلی خودنمایی می نماید: افزایش سرمایه سایپا از محل به روزرسانی ارزش دارایی ها چه میزان خواهد بود و سهام این شرکت تا چه اندازه رقیق شدن را تجربه خواهد نمود؟ طی هفته های اخیر درباره میزان افزایش سرمایه ایران خودرو از همین محل گمانه هایی مطرح شده که در جهت قیمتی سهم ایفای نقش نموده است. از زمان انتشار چنین گمانه هایی سهام ایران خودرو رشد 28 درصدی را تجربه می نماید. با این وجود یادآوری این نکته نیز لازم است که قیمت خاتمهی سهام ایران خودرو در معاملات روز گذشته دقیقا در سطح قیمت خاتمهی 13 مهر نهاده شد. این در حالی است که طی همین مدت نمادهای متعددی را می توان یافت که بدون تجربه چنین اصلاح عمیقی توانسته اند سطوح قیمتی خود را حفظ نمایند یا حتی صعود نسبی را تجربه نمایند.طی روزهای اخیر خبر اعمال بعضی محدودیت ها درباره افزایش سرمایه بانک ها، از محل به روزرسانی ارزش دارایی هایی همچون سرمایه گذاری های بلندمدت، فشار فروش را در گروه نمادهای مذکور در پی داشت. اما اولا این جو عرضه نتوانست به سایر گروه های بازار سرایت کند و در وهله بعدی نمادهای بانکی نیز جهت قیمتی متفاوتی را در پیش گرفتند و بسته به میزان اثرپذیری از این دستورالعمل معاملات متفاوتی را تجربه کردند.تمام این شواهد حاکی از آن است که در فضای فعلی بورس تهران، جهت یکسانی را برای تمام گروه ها و نمادهای بازار نمی توان تعریف کرد و این موضوع می تواند مقدمه ای بر تحلیلی شدن بازار باشد. فروکش ارزش معاملات اگر چه سقف شکنی قیمت ها را با سختی بیشتری همراه نموده اما در سوی مقابل آرامش بیشتری را برای بازار سهام به همراه داشته و فرصت مناسبی را برای بازگشت به عرصه تحلیل فراهم نموده است.

نکاتی درباره سبد سرمایه گذاری

به رغم رخوت کنونی و تکرار بهانه ها در بازار سهام باید در نظر داشت که همچنان گروه های متعددی در بورس تهران مستعد تغییر شرایط هستند. تغییر در وضعیت بازارهای جهانی که در شرایط فعلی چندان دور از انتظار نیست، می تواند زمین بازی سهام کامو دیتی محور را جذاب تر کند. صنایع متعددی در انتظار معین تکلیف نرخ 4200 تومانی دلار هستند و معین شدن جزئیات بودجه دولت برای سال آینده می تواند به شدت این گروه ها را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین ساختار درآمدی دولت می تواند هزینه بعضی بنگاه ها را افزایش دهد. بعضی صنایع همچنان تحت تاثیر معین دستوری قیمت ها هستند و انتظار می رود در فاصله ای نه چندان دور با مصوبات جدید روبرو شده و تحولات قابل توجهی را تجربه نمایند.در این شرایط لازم به نظر می رسد تا سرمایه گذاران نیم نگاهی به تحولات آینده داشته باشند و سبد خود را با چشم اندازهای مورد انتظار هماهنگ نمایند. تاکید می گردد این مساله به معنی پرداختن و بها دادن به شایعات نیست؛ بلکه این انتظار وجود دارد تا کسی که بازار سهام را به عنوان محلی برای سرمایه گذاری انتخاب نموده نسبت به فضای خرد و کلان اقتصاد دیدگاهی تحلیلی تر کسب کند و با توجه به واقعیات بتواند سناریوهای ممکن را ترسیم کند. در عین حال باید توجه داشت که پرهیز از تعصب و پذیرش خطا از ملزومات این شیوه سرمایه گذاری، به خصوص در بازه فعلی است.به عبارتی بسته به انتظارات موجود از اقتصاد کشور، سیاست های دولت، بازار جهانی و... می توان سناریوهای متعددی را پیش روی بنگاه ها تصویر کرد. در این شرایط به فرض آنکه آنچه رخ می دهد با سناریوی پیش فرض متفاوت باشد، باید سریعا خود را برای تطبیق با واقعیات آماده کرد و از پیشروی در مفروضات نادرست دست کشید.

parisro.ir: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه

italyro.ir: سفر به اروپای شگفت انگیز

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 6485

به "چرا این روزها شاخص سهام بورس تهران در یک دامنه تعیین نوسان دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا این روزها شاخص سهام بورس تهران در یک دامنه تعیین نوسان دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید