چه خبر از گوزن های زرد و مرال های پناهگاه لوندویل آستارا ؟!

به گزارش راه ساری، در تصمیمی مغتنم که در سال 1385 اتخاذ شد، تعداد 11 رأس گوزن زرد ایرانی در دو مرحله به پناهگاه حیات وحش لوندویل آستارا منتقل و سپس رها سازی شد.

چه خبر از گوزن های زرد و مرال های پناهگاه لوندویل آستارا ؟!

به گزارش خبرنگاران، این گوزن ها از گونه های حمایت شده بودند که با هدف زاد و ولد به این پناهگاه منتقل شدند و پس از حدود 13 سال، اخبار ضد و نقیضی از سرنوشت آنها به گوش می رسد.

وضعیت گوزن های زرد در حالی تغییر یافت که در سال های نخست انتقال، سلامت آنها نسبت به گوزن هایی که در سایر زیستگاه کشورهای دیگر بسر می برند، ایده آل گزارش می شد و مسئولان وقت در فکر انتقال و رهاسازی تعدادی مرال و شوکا در این مکان طبیعی بودند.

این فکر پس از حدود دو سال محقق شد و پس از مدتی کوتاه، تعدادی هم مرال گاو کوهی یا گوزن قرمز به این پناهگاه منتقل شدند که نسبت به گوزن های زرد ایرانی از شرایط ایده آلی برخوردار بودند.

توسعه نیافتن فضای اکو پارک طبیعت گردی این پناهگاه از عواملی بود که تداوم انتقال سایر گونه را متوقف کرد و در کنار توقف طرح توسعه پارک، در کمال تأسف، بر اساس تصمیم سازمان حفاظت محیط زیست، حدود دو سال می باشد که مولدهای اصلی مرال ها به پارک سیاهداران تالش منتقل شده است.

حال این پناهگاه به محلی مهم برای بازدید و استقبال بی نظیر مسافران و گردشگران و نیز علاقمندان به حیات وحش در ایام مختلف سال مبدل شده در حالی که اکوپارک طبیعت گردی و جانوری لوندویل از اهداف اولیه ایجاد، فاصله گرفته است.

سیاست نادرست انتقال گوزن های زرد به گیلان

محمدرضا برجی، مدیر کل سابق محیط زیست استان گیلان، در گفت وگوی خبری خود در سال 1394 از نامناسب بودن وضعیت گوزن های زرد پناهگاه حیات وحش لوندویل گزارش داد و افزود: به دلیل سیاست های نادرست گذشته، انتقال گوزن زرد به پناهگاه حیات وحش لوندویل آستارا صورت گرفت که این سیاست به این دلیل نادرست بود که گیلان اصلا زیستگاه مناسبی برای این گونه ارزشمند نیست.

وی با تأکید بر اینکه جمعیت گوزن زرد در کشور ما در حال تهدید است، اعلام کرد: به دلیل نامناسب بودن زیستگاه این حیوانات در گیلان حتی یک رأس زادآوری از این گوزن ها در آستارا صورت نگرفته است.

برجی از درخواست این اداره کل به حفاظت محیط زیست کشور برای انتقال این گونه های ارزشمند به زیستگاه های مناسب تر خبر داده بود که به دلایل نامعلوم عملی نشد.

مرگ و میر طبیعی گوزن ها و مرال های پناهگاه لوندویل

محمدرضا روشنی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مرزی بندر آستارا در گفت و گو با خبرنگاران، آخرین وضعیت گوزن ها و مرال های پناهگاه مذکور موضوع را گزارش داد و اظهار کرد: در ابتدا باید بگوئیم که طول عمر طبیعی گوزن های زرد و مرال ها حدود 10 الی 16 سال در طبیعت و 12 الی 16 سال در اسارت می باشد.

وی با اشاره به اینکه حذف خطرات و عوامل محیطی از دلایل بیشتر بودن عمر طبیعی این جانواران در اسارت می باشد، ادامه داد: گوزن های زرد در سال 1385 در حالی به پناهگاه حیات وحش لوندویل منتقل شدند که حدود پنج سال سن داشتند و با احتساب زمان، مرگ و میری طبیعی داشتند.

وی افزود: گوزن های زرد بومی استان گیلان نبودند و بنا بر نظر کارشناسان، ناسازگاری با محیط یکی از مهمترین دلایل توقف زاد و ولد آنها شد و بدون افزایش جمعیت یکی پس از دیگری بر اثر انتها عمر طبیعی مردند.

تولد 20 رأس مرال در پناهگاه لوندویل

روشنی در بخش دیگر سخنان خود به تناسب ایده آل محیط کوهستانی، جنگلی و جلگه ای شهرستان آستارا با محل زیست مرال ها، توضیح داد: بر خلاف گوزن های زرد، مرال ها که بومی مناطق گیلان هستند، از حال و روز خوشی برخوردار می باشند که از همان نخستین روزهای انتقال به پناهگاه در سال 1387، تاکنون حدود 20 رأس به دنیا آمدند و مرگ و میر آنها طبیعی بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 12 رأس مرال در پناهگاه زندگی می نمایند، شرح داد: بنا بر تصمیم اتخاذ شده از سوی سازمان محیط زیست، تعدادی از مولد ها به پارک سیاهداران تالش منتقل شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا شرایط نگهداری مرال ها را در پناهگاه بسیار مناسب برشمرد و با تأکید بر اینکه محیط بانان پناهگاه تجارب بسیاری را در این زمینه کسب نموده اند، گفت: ضد عفونی آنها در فصول بهار و تابستان به شکل مستمر انجام می گردد و تقریبا باید بگوئیم که مرال ها از خطرات طبیعی مصون هستند.

وی افزود: در راستای بهبود کیفیت محیط نگهداری این جانواران، در کوشش هستیم تا در تعامل با منابع طبیعی و آبخیزداری در تحویل عرصه، مرال ها را به کوهپایه های پارک جنگلی بی بی یانلو در شمال شهر آستارا منتقل کنیم.

لازم به شرح است، پناهگاه حیات وحش لوندویل با مساحت 1047 هکتار در جنوب شهر مرزی بندر آستارا واقع و از چند بخش جنگلی، جلگه های، تالابی و ساحلی در نوار دریای خزر تشکیل شده است.

این پناهگاه در تاریخ 1352 به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده کشور شناخته شد و در تاریخ 21 مرداد 1354 براساس مصوبه 63 شورای عالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کشور پیوست.

بالغ بر 60 هکتار از کل محوطه پناهگاه، به شکل محصور برای نگهداری مرال و گوزن زرد ایرانی در نظر گرفته شده است.

در سال 1354 تعداد هفت گوزن از آلمان به ایران منتقل شده و در دشت ناز ساری رها شد و در اوایل دهه 60 نزدیک به 50 رأس گوزن زرد به زرد لان کرمانشاه، جزیره کیش و جزیره اشک ارومیه منتقل شدند.

گوزن های انتقال یافته به کرمانشاه و کیش رشد مناسبی نداشتند اما گوزن های زرد در ارومیه به علت عدم فعالیت شکارچیان متخلف و سایر طعمه گیرها رشد مطلوبی داشته و به همین دلیل بر اساس تصمیم سازمان حفاظت محیط زیست مقرر شده تعدادی از آنها در مناطق دیگر از جمله یاسوج، کرخه و اکوپارک طبیعت گردی و جانوری لوندویل آستارا رهاسازی شوند.

رامین بشرویه، خبرنگار خبرنگاران - گیلان

huseynvahedi.ir: واحدی: وبسایت خبری، تفریحی و سرگرمی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 اسفند 1401 بروزرسانی: 3 اسفند 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 1481

به "چه خبر از گوزن های زرد و مرال های پناهگاه لوندویل آستارا ؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه خبر از گوزن های زرد و مرال های پناهگاه لوندویل آستارا ؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید