چگونه مصرف انرژی را کاهش دهیم!

به گزارش راه ساری، صرفه جویی در مصرف انرژی در زندگی های امروزه از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. انجام این کار نه تنها می تواند در کاهش هزینه های زندگی به شما یاری کند، بلکه نیازی اساسی برای آیندگان نیز شناخته می گردد. بنابراین صرفه جویی در مصرف انرژی می تواند تاثیر مثبتی بر محیط پیرامون داشته و با آگاهی از راهکارهای آن به کاهش مصرف آن در جامعه یاری کند. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مطلب از ما به بیان راهکارهایی برای کاهش مصرف انرژی می پردازیم. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

چگونه مصرف انرژی را کاهش دهیم!

روش های کلی در کاهش مصرف انرژی

از جمله ساده ترین راهکارهایی که می توانید برای بهینه سازی مصرف انرژی مورد استفاده قرار دهید، عادت به خاموش کردن لامپ و وسایل برقی در زمانی که به آن ها احتیاج ندارید، می باشد. انجام این کار تا اندازه زیادی می تواند در کاهش هزینه های مصرف برق به شما یاری کند.

  • بهتر است وسایلی مانند یخچال های کوچکی که در اتاق خواب وجود دارد و به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند، از مدار برق خارج کنید. هم چنین استفاده از وسایل برقی قدیمی را نیز فراموش کنید. چرا که این گونه وسایل مصرف بالایی دارند.
  • اگر قصد مسافرت دارید، بهتر است وسایل برقی مانند تلویزیون را به صورت کامل از مدار برق خارج کنید.

بهتر است لامپ های رشته ای را با لامپ های ال ای دی تعویض نمایید. استفاده از لامپ های ال ای دی بسیار مقرون به صرفه می باشد. مصرف برق این لامپ 75 درصد کم تر از لامپ های رشته ای بوده و در شکل های مختلف وجود دارند.

از دیگر راهکارهایی که می توانید در این زمینه مورد استفاده قرار دهید، به کارگیری محافظ می باشد. در صورتی که از چند وسیله برقی در کنار یکدیگر استفاده می کنید، بهتر است از یک محافظ استفاده نمایید. زمانی که این وسایل مورد استفاده قرار نمی گیرند، می توانید محافظ را خاموش نموده و تا اندازه زیادی در مصرف برق صرفه جویی کنید.

زمانی که از کامپیوتر خود استفاده نمی کنید، آن را خاموش کنید. حتی زمانی که برای مدت کوتاهی قصد استفاده از آن را ندارید، بهتر است آن را در حالت sleep قرار دهید.

همواره دمای داخلی خانه را متعادل نگه دارید. در صورتی که کنترل گر دما در خانه استفاده نموده اید، دمای آن را نسبت به دمای بیرون تنظیم نمایید.

  • بهتر است در فصل تابستان پرده ها را بکشید تا از ورود گرما به خانه جلوگیری گردد. در مقابل در فصل زمستان پرده ها را کنار بزنید تا نور خورشید به داخل اتاق تابیده و فضای اتاق گرم گردد.

مواد بازیافتی و غیر بازیافتی را از یکدیگر تفکیک کنید. در این راستا بهتر است متریالی مانند کاغذ، پلاستیک، شیشه و دیگر موادر بازیافتی را بازیافت نمایید.

از دیگر راهکارهایی که می توانید در این زمینه مورد استفاده قرار دهید، استفاده از رنگ روشن برای رنگ آمیزی خانه می باشد. استفاده از رنگ های روشن، برای رنگ آمیزی دیوارها، سقف و کفپوش باعث بازتاب نور بیش تری می گردد. استفاده از رنگ هایگلاس برای رنگ آمیزی دیوار نور بیش تری را بازتاب می نماید. انجام این کار باعث می گردد نهایت استفاده از نور طبیعی روز را داشته باشید. هم چنین استفاده از رنگ های روشن برای رنگ آمیزی دیوار باعث می گردد، در فصل تابستان گرمای زیادی توسط دیوار جذب نگردد.

کاهش مصرف انرژی در خانه

استفاده از دستگاه تنظیم دما هوشمند نیز می تواند در مصرف انرژی به شما یاری کند. استفاده از این دستگاه امکان کنترل از راه دور از طریق مویابل های هوشمند را دارد. این دستگاه دارای سنسور بوده و می تواند میزان دمای اتاق را اندازه گیری کند. دستگاه تنظیم دمای هوشمند، اطلاعات و گزارش مصرف انرژی را برای شما ارسال خواهد نمود.

استفاده از وسایل برقی که از مصرف انرژی پایین برخوردار هستند، از نکات مهم در زمینه صرفه جویی انرژی می باشد. در هنگام خرید، به برچسب انرژی آن توجه داشته باشید.

تنظیم دمای یخچال و فریزر از دیگر نکات مهمی است که باید به یاد داشته باشید. بهتر است دمای یخچال را بین 3 تا 6 درجه سانتی گراد و دمای فریزر را بین منفی 15 تا منفی 18 درجه سانتی گراد قرار دهید. در فواصل منظم، درزگیر یخچال را چک نموده و از باز و بسته کردن زیاد درب آن خودداری نمایید.

  • در صورتی که یخچال از کلید مصرف انرژی برخوردار است، از روشن بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  • برای گرم کردن غذای کم نیز بهتر است از ماکروویو به جای گاز استفاده نمایید.

استفاده کاربردی و مناسب از ماشین ظرفشویی، لباسشویی و خشک کن نکته مهمی در صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد. بهتر است ماشین لباسشویی را در حالتی تنظیم کنید که با آب سرد لباس ها را بشوید. در صورتی که از دستگاه خشک کن لباس در خانه استفاده می کنید، بهتر است فیلترهای آن را بعد از هر بار استفاده تمیز نموده و برای خشک کردن لباس ها، لباس های سنگین و سبک را از یکدیگر جدا کنید.

از عایق بندی مناسب خانه خود اطمینان حاصل کنید. استفاده از یک عایق بندی مناسب به میزان زیادی از مصرف انرژی می کاهد. در صورتی که خانه از عایق بندی مناسبی برخوردار نباشد، در فصل تابستان گرمای بیش تری به خانه وارد شده و در فصل زمستان گرما از خانه خارج می گردد. همین امر باعث می گردد هزینه زیادی برای وسایل سرمایشی و گرمایشی پرداخت گردد.

بهتر است از درزگیر برای پنجره و درب ها استفاده گردد. انجام این کار باعث می گردد گرمای خانه هدر نرفته و در فصل تابستان گرما به خانه وارد نگردد.

صرفه جویی در مصرف آب از دیگر نکات مهمی است که باید به یاد داشته باشید. برای مثال در جهت انجام این کار می توانید مدت زمان حمام خود را کاهش دهید و یا در هنگام مسواک زدن شیر آب را ببندید. هم چنین توجه داشته باشید تنها زمانی از ماشین ظرفشویی و لباسشویی استفاده نمایید که کاملا پر شده باشد. از پاک کردن ظرف ها از طریق آب قبل از قرار دادن آن ها در ماشین ظرفشویی نیز خودداری نمایید.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

زرین گراف: زرین گراف: عصر طلایی گرافیک

منبع: ساختمانچی
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 6960

به "چگونه مصرف انرژی را کاهش دهیم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه مصرف انرژی را کاهش دهیم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید