کاسبان هوشمند کرونا

به گزارش راه ساری، به نظر می رسد کابوس دنیای کرونا در حال کمرنگ تر شدن است یا حداقل مردم دنیا دیگر از خانه نشینی خسته شده اند و سعی دارند با این ویروس و پاندمی دنیای کنار بیایند و به زندگیشان برگردند اما حتی اگر از همین فردا همه چیز به روال سابق برگردد، دنیای بعد از کرونا تغییرات اساسی کرده است.

کاسبان هوشمند کرونا

حتما بارها در مورد تاثیر منفی کرونا بر اقتصاد جهان شنیده اید و همچنین تاثیرات مثبت کرونا روی طبیعت و محیط زیست، اما یک استثنا در دوران کرونا، بازارهای اپلیکیشن ها و نرم افزارهای تلفن های هوشمند است.

با وجود این که استارت آپ ها، بازی ها، اپلیکیشن ها و سرویس های آنلاین در گروه صنایع قرار می گیرند، اما بعضی از آنها دورانی طلایی را در زمان همه گیری ویروس کووید 19 پشت سر گذاشتند؛ دورانی که با رکوردشکنی های زیادی همراه بود.

در این گزارش نگاهی می اندازیم به تاثیر خانه نشینی و قرنطینه بر رفتار کاربران گوشی های هوشمند.

دوران طلایی تماس ویدئویی

آمارها نشان می دهد اپلیکیشن واتس اپ در بیشتر کشورهای جهان یکی از پردانلود ترین اپ های موجود بوده؛ نزدیک به یک میلیارد و 300 میلیون دانلود فقط در سه ماه. یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیت دو چندان واتس اپ در دوران قرنطینه، پلتفرم پیام تصویری این اپلیکیشن بوده است.

این در شرایطی است که حتی اپلیکیشن فیس تایم اپل نیز به عنوان یک ابزار برای تماس های تصویری با رسیدن به 7 دقیقه تماس تصویری در روز به ازای هر کاربر یک رکورد چشمگیر را ثبت کرده است. سومین پلتفرم پیام تصویری پیروز در این سه ماهه، اپلیکیشن اسکایپ بوده و در میان ده اپلیکیشن برتر از نظر دانلود، جایگاه پنجم را به دست آورده است.

دلیل محبوبیت اسکایپ، امکانات و ویژگی های آن برای مصارف کاری، ویدئو کنفرانس و جلسات از راه دور است. در واقع اسکایپ، یکی از اصلی ترین ابزارها برای روی پا ماندن شرکت ها و امکان دورکاری در دوران قرنطینه به حساب می آید. با وجود این که از زمان 3G امکان تماس تصویری به گوشی های هوشمند اضافه شده بود، اما کرونا باعث شده تماس تصویری برای اولین بار به سبک زندگی کاربران تلفن همراه به صورت جدی اضافه شود و جای خود را باز کند.

تیک تاک، خوراک روزهای قرنطینه

این فقط ویروس کرونا نبود که از چین سر درآورد و به کل جهان رسید. در کنار این ویروس، شبکه اجتماعی تیک تاک و اپلیکیشن مربوط به آن نیز توانست به یک کشورگشایی بزرگ دست بزند و دومین سوغات چینی ها برای جهانیان باشد.

تیک تاک، یک شبکه اجتماعی و یک اپ برای ساخت ویدئو های خلاقانه است که ابتدا با عنوان دوئین در چین معرفی گشت، سپس با نام تیک تاک به یک شبکه اجتماعی پرطرفدار تبدیل شد و حالا نزدیک به 800 میلیون کاربر دارد. دوران خانه نشینی، میلیون ها کاربر در جهان را تشویق کرد با اپ تیک تاک دست به ساخت ویدئو بزنند و خیلی زود ویدئو های تیک تاکی به ترند در اینستاگرام تبدیل شد.

با وجود این که استاندارد ویدئو های تیک تاک 60 ثانیه است، اما به طور میانگین هر ماه زمانی برابر با 47 سال، ویدئو در قالب ویدئوهای تیک تاکی ساخته شده است.

جالب است بدانید دسترسی به این اپ از اواخر سال 98 در ایران و برای بسکمک از کاربران حتی با کمک فیلترشکن محدود شد و با وجود این که هیچ وقت به صورت رسمی مسدود شدن اپ تیک تاک اعلام نشده است، اما احتمالا همین مساله باعث شده تیک تاک در ایران چندان همه گیر نشود.

رکوردشکنی استورها ادامه دارد

همان طور که در بخش اینفوگرافیک دیدید فروشگاه کافه بازار به عنوان مرجع اصلی اپلیکیشن فارسی زبان اندروید در دوران کرونا 314 میلیون دانلود را ثبت کرده است. بدیهی است در چنین فضایی، استورهای اصلی یعنی اپ استور و گوگل پلی نیز این دوران را با آمار بالایی پشت سر گذاشته اند.

در واقع فروشگاه های رسمی دو پلتفرم اصلی تلفن همراه، تمام رکوردهای خود را جابه جا کرده اند. در مجموع 31.5 میلیارد نرم افزار در این چند ماهه از دو استور اپل و گوگل دریافت شده که سهم اپل 9 میلیارد و سهم گوگل پلی 22.5 میلیارد است.

اما جالب است بدانید اپلی ها با وجود این که تعدادشان به نیمی از اندرویدی ها هم نمی رسد، نزدیک به دو برابر اندرویدی ها در این مدت و در اپ های مختلف پول خرج کرده اند؛ یعنی 15 میلیارد دلار برای سیستم عامل iOS و حدود 8.3 میلیارد دلار برای سیستم عامل اندروید.

سهم بازی ها 70درصد از این اعداد و ارقام است. به طور کلی کاربران در دوران کرونا 43درصد بیشتر از قبل وقت خود را با بازی با گوشی هوشمند پر کرده اند.

20 دقیقه اضافه برای گوشی به دست ها

قبل از این که ویروس کووید 19 کشورگشایی هایش را شروع کند، کاربران تلفن همراه در جهان به صورت میانگین 3 ساعت و 23 دقیقه در روز با گوشی هوشمند خود کار می کردند، اما با ورود کرونا، خانه نشینی ها، جست و جوها برای اطلاعات بیشتر در مورد این ویروس و البته استریمینگ ویدئو، این عدد یک تغییر قابل توجه داشته و نزدیک به 20 دقیقه به مجموع میانگین اضافه شده است.

این 20دقیقه شاید از نظر شما ناچیز باشد، اما وقتی در ابعاد جهانی به آن نگاه کنید متوجه می شوید میلیاردها انسان روی کره خاکی، 20 دقیقه بیشتر سرشان توی گوشی بوده است.

شرکت های استیریمینگ ویدئو و محتوای ویدئویی، رشد دیوانه واری در این دوره داشته و غول هایی مانند نتفلیکس حالا به هیولاهایی دست نیافتنی تبدیل شده اند.

میزان افزایش استفاده از سرویس نتفلیکس 85درصد بوده؛ مدیران این شرکت حتی در رویاهایشان هم چنین رشدی را نمی دیدند. پلتفرم های دیگری مانند آمازون پرایم، هولو و یوتیوب نیز از این افزایش استفاده کاربران، سهم داشته اند به طوری که آمازون پرایم 65درصد، هولو 52درصد و یوتیوب 36درصد بیشتر از قبل توسط کاربرانشان استفاده شده اند.

آرش جهانگیری - طراح تجربه کاربری / ضمیمه کلیک روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 مرداد 1399 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 9766

به "کاسبان هوشمند کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاسبان هوشمند کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید