کاوشگر کنجکاوی پیش از خداحافظی، سلفی گرفت

به گزارش راه ساری، در حال حاضر بیش از یک سال است که مریخ نورد کنجکاوی(Curiosity) ناسا در ناحیه ای از مریخ به نام ورا روبن ریج (Vera Rubin Ridge) در حال کاوش است، اما اکنون این مریخ نورد عازم مکانی دیگر شده است.

کاوشگر کنجکاوی پیش از خداحافظی، سلفی گرفت

به گزارش خبرنگاران وبه نقل از گیزمگ ، این مریخ نورد اکنون مقصد خود را تغییر داده و عازم کوه شارپ(Mount Sharp) شده است. اما پیش از ترک این محل یک سلفی از خود گرفته است که در تصویر فوق قابل مشاهده است.

کوه ائولیس یا کوه شارپ، یک کوه در مریخ است که در مرکز گودال گیل سربرافراشته است. ارتفاع این کوه از کف گودال گیل بیش از 5.5 کیلومتر است.

این کاوشگر در تاریخ 26 نوامبر 2011 توسط ناسا، سازمان فضایی آمریکا به مقصد مریخ پرتاب شد و حدود 8 ماه بعد در 6 اوت 2012 بر روی سطح این سیاره فرود آمد. مأموریت این مریخ نورد جستجو برای یافتن نشانه های حیات در سیاره سرخ است. کاوشگر ناسا سفری 56.3 میلیون کیلومتری را برای رسیدن به مریخ پیموده است.کنجکاوی در گودال گیل در کانون تپه ای عظیم فرود آمد. دلیل انتخاب این گودال برای فرود کاوشگر وجود رسوباتی در آن است که بر اثر وجود آب زیاد شکل گرفته است.

در سال 2013 کنجکاوی مأموریت خود را در منطقه ای موسوم به Yellowknife Bay شروع کرد و در سال 2016 به منطقه Namib Dune رفت و از شکل گیری ناحیه Murray Buttes در ماه سپتامبر همان سال تصاویری را ثبت کرد.

از سال 2017 نیز این مریخ نورد در منطقه ورا روبن ریج(Vera Rubin Ridge) واقع شده است و در ماه ژوئن سال 2018 نیز پیروز به شناسایی مولکول های آلی شد. سپس در 15 ژانویه سال جاری کنجکاوی با استفاده از دوربین Mars Hand Lens Imager خود پیروز به ثبت این تصویر که از 57 تصویر تشکیل شده است، شد. اکنون دانشمندان بسیار هیجان زده هستند چرا که مطالعه و بررسی کوه شارپ می تواند سرنخ های جدیدی را در خصوص چگونگی زندگی در مریخ برای آنها فراهم کند.

مریخ نورد کنجکاوی

این کاوشگر پیچیده ترین کاوشگری است که سازمان فضایی آمریکا، ناسا، به سیاره سرخ (مریخ) فرستاده است. این خودروی شش-چرخه 2.9 متر طول و ارتفاعی به اندازه قد یک انسان معمولی و 900 کیلوگرم وزن دارد و می تواند بر روی سطح سیاره حرکت کند و از موانعی تا ارتفاع 75 سانتی متر بالا رود و دارای یک باتری پلوتونیوم است که به آن اجازه می دهد تا بیش از 10 سال به حرکت ادامه دهد که برای بازدید از کل کفِ گودال گیل و حتی صعود به قله کوه شارپ در مریخ زمانی کافی است. این وسیله که مجهز به انواع تجهیزات علمی است، می تواند از خاک نمونه برداری و سنگ ها را سوراخ کند. یک بازوی رباتیک، نمونه ها را برای بررسی ترکیب شیمیایی به آزمایشگاه درون وسیله منتقل می نماید.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 1208

به "کاوشگر کنجکاوی پیش از خداحافظی، سلفی گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوشگر کنجکاوی پیش از خداحافظی، سلفی گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید