کدام چهره های معروف رد صلاحیت شدند؟

به گزارش راه ساری، خبرنگاران: در فاصله 40 روز مانده تا برگزاری انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی تقریباً تکلیف تایید صلاحیت نامزد های این دوره هم معین شده. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان اعلام نموده نتایج آنالیز صلاحیت ها به فرمانداری ها اعلام شده و بنابراین نتیجه آنالیز صلاحیت ها باید دیروز به اطلاع خود نامزد ها رسیده باشد.

کدام چهره های معروف رد صلاحیت شدند؟

اینکه ما بدانیم چه کسانی رد یا تایید صلاحیت شدند، اما در حد شنیده ها و شایعات است، چون برخی نامزد ها فعلاً ترجیح می دهند به طور واضح و شفاف نگویند رد صلاحیت شدند یا تایید صلاحیت. به هر حال قبل از ظهر دیروز اکانت توئیتری خبرگزاری تسنیم از رد صلاحیت 80 نماینده اصولگرا و اصلاح طلب دوره فعلی اطلاع داد در حالی که رسانه های نزدیک به اصلاح طلبان از رد صلاحیت 135 نفر از نمایندگان اطلاع داده بودند.

گفته شده افرادی که اعتراض دارند تا 26 دی ماه می توانند اعتراض شان را ثبت نمایند، اما از حالا تعیین است که برخی چهره های شاخص دوره فعلی در مجلس بعدی غایب خواهند بود. نمایندگانی مثل علی مطهری و محمود صادقی و تابش و حضرتی از فراکسیون امید و نقوی حسینی و نادر قاضی پور و غلامرضا کاتب از بین اصولگرایان افرادی هستند که خبر رد صلاحیت شان دیروز بازتاب گسترده ای در فضای سیاسی کشور داشت. هر چند که برخی از این افراد خودشان گفتند چیزی تا الان به ما ابلاغ نشده، اما رسانه های رسمی با قطعیت از رد صلاحیت آن ها نوشتند.

1. علی مطهری دیروز به ایسنا گفت که به من تا الان چیزی ابلاغ نشده، اما رسانه های متعددی خبر رد صلاحیت او را منتشر کردند. از آنجا که علی مطهری در دوره های هشتم و نهم و دهم نماینده تهران بود و حتی در دوره اخیر به مدت سه سال به کرسی نایب رئیسی هم رسید خبر رد صلاحیت او از اتفاقات مهم انتخابات پیش رو ارزیابی می گردد.

2. بهروز نعمتی هم وضعیتی مشابه علی مطهری دارد و هر چند خودش می گوید هنوز چیزی به او ابلاغ نشده، اما خبرگزاری تسنیم از رد صلاحیت قطعی او اطلاع داده. بهروز نعمتی از جمله چهره های اصولگرای میانه روی مجلس بود که در دوره دهم با فهرست اصلاح طلبان وارد مجلس شد. یک نکته حائز اهمیت دیگر اینکه بهروز نعمتی از نیرو های نزدیک به على لاریجانی در مجلس بود که حالا با ثبت نام نکردن خودعلی لاریجانی و سفیر شدن کاظم جلالی در روسیه و رد صلاحیت نعمتی عملاً مجلس بعدی از نیرو های با نفوذ نزدیک با لاریجانی خالی خواهد بود.

3. اوضاع برای سایر نمایندگان تهران هم خوب پیش نمی رود. گفته می گردد در مجموع 10 نماینده تهران برای شرکت در دوره بعدی رد صلاحیت شدند و با توجه به اینکه در دوره قبلی فهرست اصلاح طلبان در تهران یکدست کل 30 کرسی را گرفته بودند، در دوره بعدی برای ارائه فهرست در تهران به مشکل می خورند. طیبه سیاوشی و فاطمه سعیدی از نمایندگان فعلی تهران هستند که خودشان خبر رد صلاحیت را تایید کردند. پروانه سلحشوری هم خودش کلاً ثبت نام ننموده بود.

شنیده می گردد که غلامرضا حیدری و الیاس حضرتی هم در لیست رد صلاحیت شده ها هستند. محمود صادقی که این اواخر می گفت تصمیم به استعفا دارد و در نهایت برای انتخابات دوره بعدی ثبت نام کرد هم از دیگر رد صلاحیت شده های این دوره حوزه انتخابیه تهران است. خبرگزاری آنا هم از رد صلاحیت محمد علی وکیلی و مهدی شیخ از دیگر نمایندگان تهران در دوره فعلی اطلاع داده است.

4. بازنده عظیم فرآیند رد صلاحیت حزب اعتماد ملی است که اگر چه با توصیه غافلگیر نماینده مهدی کروبی 50 نفر از اعضای این حزب در انتخابات ثبت نام کردند، اما حالا به گفته مهران فرجی مدیر روابط عمومی این حزب 13 نفر در همان مرحله قبل و توسط هیات نظارت رد شدند و مابقی هم از جمله الیاس حضرتی توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند. قدرت الله علیخانی هم از نمایندگان اصلاح طلب ادوار مختلف مجلس است که در این دوره پیروز به دریافت تایید صلاحیت شورای نگهبان نشده است.

5. از فراکسیون زنان دوره فعلی هم تعداد قابل توجهی رد صلاحیت شدند. علاوه بر فاطمه سعیدی و طیبه سیاوشی که بالاتر به آن ها اشاره کردیم سیده حمیده زرآبادی هم در تبادل نظر با ایسنا تایید نموده که پیامک رد صلاحیت را دریافت نموده. زرآبادی نماینده قزوین و عضو فراکسیون امید است که در سال های اخیر مجادلات دامنه داری با محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات داشت. معصومه آقاپور نماینده شبستر هم از ورود به مجلس یازدهم بازمانده و شنیده شده سکینه الماسی نماینده کنگان و جم هم در فهرست رد صلاحیت شده ها حضور دارد.

6. آمار هایی که تا الان اعلام شده خبر از رد صلاحیت قابل توجه در استان های مختلف می دهد. به طور مثال از 18 نماینده خراسان رضوی 8 نماینده رد صلاحیت شدند. یا 5 نماینده از استان فارس رد صلاحیت شدند که بهرام پارسایی هم یکی از آنهاست. اعتماد آنلاین نوشته که از 12 نماینده استان فارس فقط سه نماینده تایید صلاحیت شدند. محمدرضا تابش نماینده اردکان که از دوره ششم تا الان در مجلس بوده هم در این دوره رد صلاحیت شده و آخرین روز های حضور خود را در مجلس سپری می نماید.

در مجموع از لحاظ آماری بیشترین آمار تایید صلاحیت ها (بین کل نامزدها. مربوط به استان همدان است با 69 درصد و کمترین آمار تایید صلاحیت از استان البرز به دست آمده با 29 درصد. از کرج هر دو نماینده اول و دوم این شهر در مجلس فعلی یعنی عزیز اکبریان و محمد جواد کولیوند رد صلاحیت شدند. از فراکسیون مستقلین هم باید به غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت اشاره کنیم که رد صلاحیت شده است. منابع نزدیک به اصولگرایان اطلاع داده اند کامبیز مهدی زاده داماد رئیس جمهور هم برای این دوره تایید صلاحیت نشده. پارسال حکم انتصاب او در وزارت صنعت جنجالی شده بود. محمد باسط درازهی نماینده سراوان که آذر سال 97 ویدئویی از او منتشر شد که در ساختمان گمرک با یک شهروند و کارمند گمرک درگیر می گردد هم رد صلاحیت شده است.

7. در بین اصولگرایانی که رد صلاحیت شدند هم اسم های معروفی به چشم می خورد. به طور مثال رد صلاحیت سید حسین نقوی حسینی نماینده ورامین که معمولا مواضع نزدیک به جبهه پایداری داشت و از منتقدان سفت و سخت دولت در سه دوره اخیر مجلس بود اتفاق عجیبی است.

همینطور نادر قاضی پور که از دوره هشتم تا الان نماینده مجلس است که البته در دوره اخیر حواشی زیادی داشت و سخنرانی جنجالی او در سال 94 بعد از پیروزی در انتخابات یا درگیری با یک خبرنگار پارلمانی در سال 95 از جمله اتفاقاتی بود که اسم او را به صدر اخبار آورد. یا رد صلاحیت غلامرضا کاتب نماینده اصولگرای گرمسار که در استیضاح وزرا معمولاً فعال بود هم اتفاق جالبی است. از همین زاویه اگر نگاه کنیم خبر خبرگزاری فارس از رد صلاحیت محسن کوهکن و محمد علی پورمختار از اصولگرایان فعال و منتقد دولت در مجلس هم نکته حائز اهمیتی است.

تایید صلاحیت شده های نامدار

برای اطلاع از جزئیات اینکه چه کسانی تایید صلاحیت شده اند و وارد فهرست گروه های سیاسی می شوند باید صبر کنیم، اما از همین حالا می گردد درباره سرلیست ها حدس هایی زد. مثلا اینکه مجید انصاری تایید صلاحیت شده و احتمالا گزینه اصلی سرلیستی اصلاح طلبان است. مگر اینکه اصلاح طلبان قصد داشته باشند چهره ای مثل الهام امین زاده با شهیندخت مولاوردی را به عنوان سرلیست انتخاب نمایند که البته هنوز در خصوص تایید یا رد صلاحیت مولاوردی جایی خبری منتشر نشده. از طرف مقابل هم محمدباقر قالیباف تایید صلاحیت شده و سرلیستی او برای اصولگرایان تقریباً قطعی است.

اصلاح طلبان چهره های تایید صلاحیت شده دیگری مثل پزشکیان، کواکبیان، سهیلا جلودارزاده، علیرضا محجوب، احمد مازنی، پروانه مافی، بادامچی، فرید موسوی، فریده اولاد قباد، محسن علیجانی، ابوالفضل سروش و علیرضا رحیمی دارند. اصولگرایان هم می توانند روی نام هایی مثل الیاس نادران، مجتبی ذوالنور، حمید رسایی، حاجی بابایی، محمد عباسی و الهه راستگو حساب باز نمایند. الهه راستگو همان نماینده دوره قبلی شورای شهر تهران است که با فهرست اصلاح طلبان وارد شورا شد و ناگهان به طرف اصولگرایان چرخید.

ایرانیرو: سفر به زیباترین شهرهای ایران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد

منبع: برترین ها
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 10172

به "کدام چهره های معروف رد صلاحیت شدند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام چهره های معروف رد صلاحیت شدند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید