کوبا خطاب به شهروندان: غذای خود را فراوری کنید

به گزارش راه ساری، در سال گذشته مقامات از کشاورزان خواستند که به دلیل کمبود سوخت از گاوهای نر به جای تراکتور استفاده نمایند.

کوبا خطاب به شهروندان: غذای خود را فراوری کنید

کوبا از شهروندان خود خواست تا برای مقابله با بحران کرونا غذای خود را فراوری نمایند و گیاه بکارند.

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، بعضی از شهروندان کوبا اعلام نموده اند، به درخواست دولت کمونیست کوبا برای فراوری غذای روزانه در شهرهای عظیم خود پاسخ داده و در این راه با مقامات همکاری می نمایند.

مرد کوبایی در حال رسیدگی به کدوهای خود/ عکس: رویترز

پیلوتوی 40 ساله یکی از این افراد است. او می گوید که در هر جای ممکن به فراوری مواد غذایی خواهد پرداخت.

پیلوتو در حیاط معبد فرقه مذهبی برادران آباکوا افرو- کوبان در حال آب پاشیدن به گیاهان خود است. در این معبد دو درخت سیبا در کنار هم قرار دارند. این درختان برای بیشتر مردم کوبا مقدس هستند و معمولا مراسم های طبل زنی، قربانی کردن حیوانات، پایکوبی و سرگرمی معبد در زیر سایه آنها برگزار می گردد. اما در ماه های خالی این معبد به دلیل انتشار ویورس کرونا خالی شده است. اینک بعضی از مردم قصد دارند از فضای خالی حیاط این معبد برای کاشت گیاهان استفاده نمایند.

پیلتو در حالی که به بیل خود تکیه داده، گفت: من از این زمین خالی بیشترین استفاده را خواهم کرد.

تامین مواد غذایی در روزهای گذشته در صدر برنامه های ملی کوبا قرار گرفته است. اخبار، رسانه ها و میزگردهای تلویزیونی کوبا نیز مرتبا در این باره صحبت می نمایند.

رسانه های دولتی حزب کمونیست کوبا از قول خوزه رامون ماچادو ونتورا معاون 89 ساله رئیس جمهور حزب کمونیست کوبا نقل کردند: کوبا می تواند و باید برنامه خودکفایی غذایی در میانه بحران ویروس کووید-19 و تحریم های گسترده آمریکا را توسعه دهد.

این جزیره کارائیبی تقریبا دو سوم غذای مصرفی خود را با هزینه ای حدود 2 میلیارد دلار از خارج از کشور وارد می نماید. این کشور همچنین مجبور به وارد کردن کود، ماشین آلات کشاورزی و دام پروری از خارج است.

واردات کوبا در سال های اخیر به دلیل کاهش یاری های ونزوئلا کوچک تر شده است. از دیگر سو ترامپ نیز سنگین ترین تحریم های 50 ساله گذشته را برای کوبا در نظر گرفته است.

پیلوتو 40 ساله در حال صحبت با همسایگان خود در حیاط معبد در دوران شیوع کرونا/ عکس: رویترز

این اتفاقات منجر به کاهش فراوری مواد غذایی وارداتی و افت فراوری ملی در کوبا منجر شد. براساس داده های منتشر شده در ماه جاری، میزان فراوری موادی مانند برنج، گوجه فرنگی و گوشت خوک در کوبا به ترتیب حدود 18، 13 و 8 درصد کاهش یافته است.

ویروس کرونا نیز بخش کلیدی گردشگردی را فلج نموده است تا وخامت مواد غذایی در این کشور تشدید گردد.

یانت مونتس 51 ساله که با چند انبه از بازار محبوب کشاورزی هاوانا خارج می گردد، در این باره گفت: امروز ما دو نگرانی عظیم داریم. کووید 19 و مواد غذایی. هر دو ما را می کشند.

او و دیگران می گویند: امکان دسترسی به محصولات کشاورزی در بازارهای مواد غذایی رو به کاهش است و صفوف طولانی برای کالاهای مورد علاقه مانند ریشه تارو از اوایل صبح تشکیل می گردد.

درس های ماندگار از دهه 1990

اوائل دهه 90 میلادی و پس از فروپاشی اتحاد شوروی، انقلاب کوبا با چالشی جدید روبه رو شد که این جزیره را ناگزیر به بازنگری ریشه ای در الگوی کشاورزی کرد و اکنون این کشور به نمونه شاخص دگرگونی در نظام غذایی، قطع وابستگی به سوخت فسیلی و کاهش تغییرات اقلیمی تبدیل شده است.

رهبران کوبایی درخواست نموده اند تا درس های دورانی موسوم به دوره ویژه را مجددا به کار گیرند.

یک زن کوبایی درخت کاشته شده خود در خیابان را نشان می دهد/ عکس: رویترز

در سال گذشته مقامات از کشاورزان خواستند که به دلیل کمبود سوخت از گاوهای نر به جای تراکتور استفاده نمایند.

کوبا در دهه 1990 به عنوان یکی از پیشگامان کشاورزی ارگانیک در دنیا معروف شد و تکنیک هایی مانند کمپوست ورمی (کِرمی)، حفظ خاک و استفاده از بیولوژیک ها را توسعه داد. آنها همچنین بعضی از مواد و محصولات وارداتی را فراوری کردند.

نلسون پایلوتو در حیاط معبد فرقه مذهبی برادران آباکوا افرو- کوبان در حال آب پاشیدن به گیاهان خود است. او در این حیاط فلفل و کاساوا (گیاهی از خانواده سیب زمینی) می کارد/ عکس: رویترز

براساس آمار رسانه های دولتی، هاوانا حدود 18 درصد از مواد غذایی مصرفی خود را تامین می نماید.

فعالان حزب کمونیست در بعضی شهرها برای انجام کار کشاورزی داوطلبانه ثبت نام می نمایند. این در حالیست که مقامات برای گسترش کشاورزی و دامپروری در خانواده اعلامیه هایی را در سطح شهر و روستاها پخش نموده اند.

در یکی از محله های مسکونی شرق هاوانا، لوئیس لدسما از همسرش پرسید که آیا می تواند باغ گل خود را تغییر داده و در آن ، سیب زمینی شیرین، کاساوا، خیار و پیاز کوهی بکارد.

یک مرد 61 ساله که اخیر آغاز به نگه داری از 5 مرغ و 1 خروس نموده در این باره گفت: این روزها پیدا کردن برنج بسیار سخت است. بنابراین ریشه سبزیجات جایگزین خوبی برای برنج خواهد بود. این مرد کوبایی به دنبال قفس های مخصوص خرگوش برای پرورش این حیوان است.

-

ویزارو: ویزای تضمینی شینگن، ویزای کانادا تضمینی

سلو بلاگ: محفلی برای هم اندیشی

منبع: عصر ایران
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 10300

به "کوبا خطاب به شهروندان: غذای خود را فراوری کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوبا خطاب به شهروندان: غذای خود را فراوری کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید