گرجستان همچنان ناآرام است و روسیه نگران

به گزارش راه ساری، مخالفان در گرجستان با وجود خشونت نیروهای امنیتی همچنان در خیابان هستند و به گردهمایی های اعتراضی ادامه می دهند. روسیه با نگرانی وضعیت همسایه ضعیف خود را دنبال می نماید.

گرجستان همچنان ناآرام است و روسیه نگران

به گزارش دویچه وله، از شامگاه آدینه (21 ژوئن) تاکنون همچنان هزاران نفر از مخالفان دولت گرجستان در خیابان های تفلیس، به ویژه در برابر مجلس کشور، دست به اعتراض می زنند. در سرکوب های خشونت آمیز روزهای گذشته حدود 250 نفر زخمی شده اند.

روسیه به قطع پروازهای هوایی به گرجستان فرمان داده و این را به وضعیت نابسامان امنیتی مربوط دانسته است.

کرملین اعلام نموده است که بنا به فرمان ولادیمیر پوتین از هشتم ژوئیه هیچ هواپیمای مسافرتی از روسیه به خاک گرجستان پرواز نخواهد کرد. پیش از این وزارت خارجه روسیه به شهروندان خود درباره خطرات مسافرت به گرجستان هشدار داده بود.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به رسانه های جمعی گفته است که پرواز هواپیماها تنها پس از آرام شدن وضعیت گرجستان از سر گرفته خواهد شد.

در گردهمایی های اعتراضی گرجستان هر روز شعارها بر ضد روسیه بلندتر می گردد. در تظاهرات روبروی مجلس مردم معترض به ویژه خواهان انتخابات زودهنگام سراسری هستند. نیروهای امنیتی برای پراکنده ساختن مردم از ماشین آب پاش و گاز اشک آور استفاده کردند.

در درگیری های دو روز گذشته بیش از 250 نفر زخمی شده اند که به گفته منابع رسمی حدود 80 نفر از آنها مأموران امنیتی هستند. گفته می گردد که بیش از 300 نفر دستگیر شده اند.

ناآرامی های اخیر با دیدار یک نماینده مجلس روسیه از مراسمی آغاز شد که در مجلس برگزار شده بود. در مراسم مزبور سرگئی گاوریلوف، نماینده حزب کمونیست در دومای روسیه، از تریبون رئیس مجلس گرجستان سخنرانی کرد. این اقدام بیش از پیش به احساسات ضدروسی در کشور دامن زد.

روابط روسیه و گرجستان همچنان تنش آمیز است. از نظر بسیاری از مردم گرجستان، دولت روسیه می کوشد عظمت طلبی اتحاد شوروی را احیا کند. در جنگی که در سال 2008 درگرفت، گرجستان دو منطقه ابخازیا و اوستیای جنوبی را برای همواره از دست داد. روسیه، به رغم نقدها بین المللی، هردو منطقه را به عنوان قلمروهای مستقل به رسمیت شناخته است.

با این که روسیه و گرجستان روابط دیپلماتیک رسمی ندارند، اما روسیه قدرت زیادی در جنوب قفقاز دارد و نفوذ مالی آن چشمگیر است.

برای روس ها گرجستان محل مناسبی برای استراحت و تعطیلات است. توقف پروازها به گرجستان به معنای زیان مالی سنگینی برای این کشور است. از سوی دیگر گفته می گردد که صدها هزار گرجی در روسیه زندگی می نمایند.

گرجستان پس از جدایی از اتحاد شوروی (سابق) کوشش دارد هم وارد اتحادیه اروپا گردد و هم به پیمان ناتو بپیوندد.

روز آدینه (21 ژوئن) ایراکلی کوباخیدزه، رئیس مجلس گرجستان، از مقام خود استعفا کرد. معترضان علاوه بر استعفای او، خواهان کناره گیری گیورگی گاخاریا، وزیر کشور، هستند.

میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهور پیشین، خواهان ادامه اعتراضات تا کناره گیری حزب حاکم (رؤیای گرجستان) شده است.

دادگستری گرجستان علیه ساکاشویلی، که هماکنون در اوکراین اقامت دارد، چندین دعوای حقوقی باز نموده است.

huseynvahedi.ir: واحدی: وبسایت خبری، تفریحی و سرگرمی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 بهمن 1401 بروزرسانی: 6 بهمن 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 3473

به "گرجستان همچنان ناآرام است و روسیه نگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرجستان همچنان ناآرام است و روسیه نگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید