گوگل از هوش مصنوعی برای ساخت موزیک یاری می گیرد

به گزارش راه ساری، هوش مصنوعی این روز ها هیچ سدی را پیش روی خود برنمی تابد و ردپای آن را می توان در هر حوزه ای مشاهده کرد؛ به همین دلیل، گوگل به تازگی اعلام نموده که هوش مصنوعی را در عرصه موسیقی به کار گرفته است.

گوگل از هوش مصنوعی برای ساخت موزیک یاری می گیرد

به گزارش آی تی ایران و به نقل از وب سایت تک کرانچ، گوگل اخیرا نتایج تحقیقات خود را روی سیستمی به نام MusicLM منتشر و اعلام نموده که این سیستم می تواند در ازای دریافت متن در ژانر های مختلف، موسیقی خلق کند.

به گفته گوگل، این سیستم، مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی است، اما این نخستین باری نیست که هوش مصنوعی در نقش یک خلق کننده موسیقی ظاهر می گردد. پیش تر شرکت هایی، چون OpenAI و حتی خود گوگل سیستم را به ترتیب به نام های Jukebox و AudioLM طراحی و به این موضوع ورود نموده بودند. با این حال، مدل MusicLM که اخیرا به وسیله متخصصان گوگل پیشرفته با مجموعه ای از 280 هزار ساعت موزیک آموزش داده شده و قادر است موزیک های متنوع و عمیقی را بسازد که به گفته گوگل، نظر کاربران را جلب خواهد نمود.

این مدل هوش مصنوعی نه تن ها می تواند ژانر ها و ابزار موسیقی را با هم ترکیب کند، بلکه از قابلیت ساخت آهنگ از مفاهیم انتزاعی که غالبا درک آن برای سیستم های رایانه ای سخت است، برخوردار است. با این حال، MusicLM مانند بسیاری از تولیدکنندگان موزیک مبتنی بر هوش مصنوعی، مسائل خاص خود را دارد.

بعضی از موزیک های ساخته شده کمی عجیب به نظر می رسند و بعضی نیز قابل درک نیستند. با این حال، نتایج کار فراتر از حد انتظارات بوده و این مسائل با آموزش بیشتر این فناوری، احتمالا در آینده به حداقل خواهد رسید. البته این فناوری به این زودی ها به عرضه عمومی نخواهد رسید. مانند دیگر مدل های مشابه، گوگل مدل هوش مصنوعی MusicLM را به دلایلی همانند نگرانی های مربوط به حق حق امتیاز منتشر نخواهد نمود. گفته می گردد حدود یک درصد از موزیک های تولیدشده، مستقیما از آهنگ های مورداستفاده برای تعلیم به وسیله این مدل کپی شده اند.

اگرچه هنوز ابهامات زیادی درباره مجوز استفاده از این فناوری برای ساخت موزیک وجود دارد، اطلاعاتی که در سال 2021 به وسیله اریک سانری، یکی از اعضای انجمن ناشران موسیقی، منتشر شد نشان می دهد که ردپای عدم رعایت حق حق امتیاز در موسیقی های تولیدشده به وسیله هوش مصنوعی مشاهده می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 13 بهمن 1401 بروزرسانی: 13 بهمن 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14727

به "گوگل از هوش مصنوعی برای ساخت موزیک یاری می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوگل از هوش مصنوعی برای ساخت موزیک یاری می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید