20 اثر میراث فرهنگی در خراسان جنوبی شناسایی شد

به گزارش راه ساری، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تا به امروز 20 اثر میراث فرهنگی معنوی (ناملموس) و طبیعی در این استان شناسایی شده است.

20 اثر میراث فرهنگی در خراسان جنوبی شناسایی شد

ایرنا: علی شریعتی منش روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: تا به امروز در همه حوزه ها از جمله بناهای تاریخی، آثار معنوی و طبیعی و اشیا پفراینده هایی آماده شده که تعدادی هم به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای ثبت ملی ارسال شده است.

وی گفت: سال جاری به دلیل شرایط کرونا هیچ اثر تاریخی، معنوی و طبیعی از استان به ثبت ملی نرسیده است.

وی اعلام کرد: آثار طبیعی - ملی پدیده های نمونه یا مجموعه های زیست محیطی نادر و یا مناظر کم نظیر و ویژه، محدوده های جغرافیایی طبیعی و مناطقی خاص هستند که به علت ویژگی های زمین شناسی و زیست شناسی، مناظر بدیع جغرافیایی و محوطه های طبیعی - تاریخی غیرقابل جایگزین هستند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اضافه کرد: این آثار به لحاظ علمی یا طبیعی دارای ارزش حفاظتی بوده و با مشخص محدوده باید از آنها حفاظت و نگهداری گردد لذا این آثار توسط سازمان میراث فرهنگی، شناسایی، معرفی و ثبت می شوند.

وی با اشاره به ویژگی هایی که یک اثر طبیعی باید داشته باشد تا در فهرست میراث ملی و جهانی ثبت گردد گفت: این آثار باید پدیده بی نظیر طبیعی با زمینه های استثنایی و زیباشناسی، نمونه برجسته از مراحل و تغییرات تاریخ زمین شناسی، نمونه برجسته از فرایندهای زیست محیطی و بیولوژیکی در تکامل و توسعه زمینی، اکوسیستم های ساحلی و دریایی و جوامعی از گیاهان و حیوان ها باشد.

شریعتی منش تعداد کل آثار ثبت ملی شده در استان خراسان جنوبی را 929 اثر اعلام کرد و اضافه کرد: از این تعداد 71 اثر طبیعی، 73 اثر معنوی، 778 بنا و محوطه و هفت شی تاریخی است.

وی اعلام کرد: وقتی یک اثر تاریخی، طبیعی یا معنوی در فهرست آثار ملی قرار می گیرد این ارزش را پیدا می نماید که از اعتبارات ملی برای بازسازی، حفظ و بازسازی آن استفاده گردد.

وی گفت: سال جاری 970 میلیون تومان اعتبار ملی برای حفاظت، بازسازی و بازسازی بافت های تاریخی بیرجند، خوسف، بشرویه، تون فردوس و آسبادها تخصیص داده شده است.

شریعتی منش گفت: این اعتبار از محل اعتبارات پایگاه های جهانی و ملی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تخصیص یافته است.

وی اضافه کرد: بافت های تاریخی ارزشمند شهرهای بیرجند، خوسف، بشرویه، تون فردوس از جمله آثار گرانبهای معماری بومی و سنتی استان به شمار می فرایند که هر سال اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با مساعدت وزارت متبوع به بازسازی و بازسازی آنها اقدام می نماید.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی، تفریحی و گردشگری

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 13066

به "20 اثر میراث فرهنگی در خراسان جنوبی شناسایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 اثر میراث فرهنگی در خراسان جنوبی شناسایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید