آبشار شله بن طالقان طبیعتی بکر

به گزارش راه ساری، آبشار شله بن در طالقان یکی دیگر از جاذبه های طبیعی در شمال ایران است. آبشاری که در استان البرز قرار گرفته و یکی از برترین و دیدنی ترین جاذبه های طالقان به شمار میرود. سرچشمه آن از کوه های خسبان است که در ادامه مسیر خود رود خسبان را تشکیل می دهد. این آبشار از جاذبه های طبیعی در استان البرز محسوب می گردد که موجبات سرسبزی و حاصل خیزی ییلاقات و مراتع اطراف خود را فراهم نموده و یکی از دلایل خوش آب و هوایی منطقه طالقان هم محسوب می گردد.

آبشار شله بن طالقان طبیعتی بکر

آدرس: استان البرز، 10 کیلومتری طالقان، سمت شمال روستای خسبان.

آبشار شله بن و یک سقوط بی بازگشت

آبشار شله بن که آن را به نام آبشار شله بن هم می شناسند، ارتفاعی برابر با 25 متر داشته که در ظاهر از سه طبقه کاملاً جدا و مجزا تشکیل شده است. این آبشار در یکی از خوش آب و هواترین نقاط ایران قرار گرفته و به علت موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، یکی از پرطرف دارترین منطقه ها برای بازدید و گردش جهانگرد ها و مسافران هم محسوب می گردد.

منطقه ای که آبشار شله بن در آن قرار گرفته از بکرترین نقاط طالقان به شمار میرود. این آبشار شگفت انگیز و زیبا در فاصله ای 10 کیلومتری از طالقان واقع شده است. ضمن اینکه دسترسی شما به این آبشار از سمت روستای خسبان انجام می گردد. به عبارتی اگر به سمت شمال روستا حرکت کنید، به این آبشار خواهید رسید.

مسیر دسترسی به آبشار شله بن

همان طور که در قسمت قبل هم اشاره کردیم این آبشار از 3 طبقه کاملا طبیعی و مجزا تشکیل شده است که از اطراف و مقابل آبشار، به راحتی قابل مشاهده هستند. اگر خواستید به این آبشار بروید، اول باید خود را به روستای خسبان و بزج برسانید. این روستاها در اصل دو روستای سرسبز و ییلاقی در طالقان هستند که مملو از باغ و کوچه باغ های زیبا بوده و جاذبه تفریحی دیگری در اطراف این آبشار به حساب می آیند.

در زمان رفتن به سمت این آبشار و پیاده روی کردن در کوچه باغ های سبز و زیبای روستاهای بزج و خسبان، می توانید با بکرترین و متفاوت ترین منظره ها طبیعی این منطقه هم دیدار کنید. بد نیست که در مسیر دسترسی خود به این آبشار از غار بزج هم که در مسیرتان واقع شده است، تماشا کنید. این غار عمقی 25 متری دارد و ورود و گشت و گذار در آن، شجاعت زیادی می خواهد. پوشش گیاهی که در مسیر شما قرار گرفته هم شما را با چشم نوازترین منظره ها طبیعی در شمال ایران روبرو می نماید.

قدمت تاریخی و فرهنگ منطقه

جالب است بدانید که مردمان اصلی و ساکن این منطقه از طالقان به شغل کشاورزی و دامداری مشغول هستند. اما متأسفانه در سال های اخیر به واسطه مهاجرت گسترده روستاییان به شهرها، بدنه اصلی ساکنین این منطقه با کمترین میزان جمعیت و فعالیت روبرو شده است.

اما نمی توان منکر شد که زیبایی های این منطقه به واسطه رودخانه جاری شده از آبشار، دشت های سرسبز، ییلاقات خرم و آب و هوای بی نظیر و مطبوعش سبب شده که این نقطه به یک ناحیه گردشگرپذیر تبدیل گردد. وقتی به این منطقه عزیمت می کنید شاهد حضور خانواده های متعدد در اطراف آبشار و منطقه طالقان هستید که با برگزاری کمپ و استراحت در کنار دیگر رونق خاصی به این منطقه سبز و تاریخی بخشیده اند.

برترین زمان برای سفر به آبشار شله بن

این منطقه یک منطقه کوهستانی به شمار میرود. به همین علت شش ماهه دوم سال یعنی فصل های پاییز و زمستان را به بدترین زمان برای بازدید و گردش در طبیعت طالقان تبدیل می نماید. هرچند که سفر به طالقان و بازدید از آبشار شله بن در فصل زمستان جاذبه های متفاوت خود را دارد. اما چون در شش ماهه دوم سال این منطقه پوشیده از برف و یخ بندان است، توصیه می کنیم که به هیچ عنوان بدون برنامه ریزی قبلی، تجهیزات کامل و حضور راهنمایان محلی در زمستان به این منطقه سفر نکنید.

در عوض شش ماهه نخست سال یعنی فصل بهار و تابستان برترین زمان برای بازدید از این آبشار به حساب می آیند. در فصل بهار آب و هوای به شدت خنک و مطبوع اطراف آبشار و رودخانه ای که به واسطه آب شدن و ذوب شدن برف ها به وجود آمده است، زیبایی این منطقه را صدچندان می نمایند. ضمن اینکه تمامی اراضی، دشت ها و مراتع اطراف، سرسبز و پرگل هستند و منظره ها بدیعی از طبیعت را در مقابل چشمان شما به نمایش درمی آورند.

فصل تابستان هم برای سفر به این منطقه و بازدید از آبشار فصل مناسبی است. چون هوا هم خنک است و هم خبری از گرمای آزاردهنده شهرها در این منطقه نیست.

نکات مهم برای بازدید از آبشار شله بن

سفر به دل طبیعت نیازمند ملزومات و تجهیزات خود است. ضمن اینکه ما در قسمت های قبل هم اشاره کردیم که بازدید از آبشار شله بن در منطقه طالقان، بازدید راحت و آسانی نخواهد بود. پس ما در ادامه نکاتی را با شما در میان خواهیم گذاشت که سفر شما به طالقان و بازدید از جاذبه های طبیعی آن را راحت تر کند.

  • همان طور که گفتیم این آبشار در یک منطقه کوهستانی قرار گرفته و مسیر شما از روستای بزج تا نقطه ای که به آبشار می رسید، به هیچ عنوان یک مسیر ماشین رو نخواهد بود. پس شما مجبور هستید که پیاده روی کنید. طول این مسیر با پیاده روی کردن تقریباً 3 ساعت است. این بدان معناست که شما قرار است یک پیاده روی طولانی را تجربه کنید. به همین علت توصیه می کنیم که ملزومات لازم مانند کیسه زباله، لباس گرم، پول نقد، داروهای ضروری، پماد ضد حشره، کابل شارژ، تلفن همراه، بطری آب، پاوربانک و مواد غذایی را به میزان کافی به همراه داشته باشید.
  • نکته دوم اینکه حضور در طبیعت مستلزم حفاظت و نگهداری از آن است. پس سعی کنید که در زمان پیاده روی کردن تا آبشار و بعد از رسیدن به آبشار و بازگشت از آنجا به سمت اقامتگاهتان، کمترین اثر و رد پا را از خود در دل طبیعت بر جای بگذارید.

سفر به مقصد طبیعت بکر البرز

سفرهای خارج از شهر و حضور در دل طبیعت می تواند یک تجربه متفاوت برای تمام افراد باشد. البته توصیه ما این است که در مسیرهای سخت و صعب العبور به هیچ عنوان افراد کهن سال و بچه ها و خردسالان را با خود همراه نکنید. سختی مسیر و راه می تواند هم باعث آسیب تماشا آنان و هم موجبات آزار تماشا و آزردگی شما گردد. ضمن اینکه طبیعت غیرقابل پیش بینی بوده و در لحظه شما را غافلگیر خواهد نمود.

منبع: الی گشت
انتشار: 8 شهریور 1403 بروزرسانی: 8 شهریور 1403 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14845

به "آبشار شله بن طالقان طبیعتی بکر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار شله بن طالقان طبیعتی بکر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید