آبی احمد علی، برنده جایزه نوبل صلح 2019 کیست؟

به گزارش راه ساری، خبرنگاران: جایزه نوبل صلح سال 2019 که یکصدمین جایزه اعطا شده نوبل صلح محسوب می گردد روز آدینه 19 مهرماه به آبی احمد علی، نخست وزیر اتیوپی به خاطر کوشش هایش در راه صلح و توسعه همکاری های بین المللی اعطا شد.

آبی احمد علی، برنده جایزه نوبل صلح 2019 کیست؟

کمیته نوبل گفته است که کوشش های او بویژه برای حل مناقشه مرزی با اریتره که سال گذشته به توافق صلح میان دو کشور انجامید، از جمله دلایل اعطای جایزه صلح نوبل به وی بوده است. توافق صلح اتیوپی با اریتره به 20 سال بن بست روابط بر سر اختلافات مرزی دو کشور انتها داد که در پی جنگ مرزی بین سال های 1998 تا 2000 میلادی ایجاد شده بود.

آبی احمد علی 43 ساله در 1976 در جنوب اتیوپی به دنیا آمد. فارغ التحصیل دکتری در حوزه صلح و مسائل امنیتی است و یک مدرک کارشناسی ارشد نیز در حوزه رهبری تحولگرا در رزومه خود دارد. او وقتی نوجوان بود به نظامیانی پیوست که علیه رژیم کمونیستی دیرگ Derg که از 1974 تا 1987 در اتیوپی روی کار بود، می جنگیدند. او بعدتر بعنوان صلح بان سازمان ملل متحد در رواندا خدمت کرد.

احمد علی بین سال های 1998 تا 2000 میلادی و در جریان جنگ مرزی بین اریتره و اتیوپی، رهبری یک تیم جاسوسی را برای شناسایی در ناحیه مرزی برعهده داشت. دوران نمایندگی او در مجلس با درگیری میان مسلمان و مسیحیان مصادف شد. احمد علی در این موقعیت مجمع مذهبی برای صلح را راه اندازی کرد تا راه حلی پایدار برای صلح بیابد.

آبی احمد علی در آوریل 2018 بعنوان نخست وزیر کشوری انتخاب شد که بیش از 100 میلیون جمعیت دارد. در پی کسب قدرت او اصلاحات وسیعی را در اتیوپی شروع کرد. آزادی هزاران نیروی اپوزیسوین از زندان و اجازه بازگشت به مخالفان در تبعید به کشور از جمله اقدامات او در یک سال اخیر بوده است، اما مهمترین اقدام او امضای قرارداد صلح با اریتره بود، اقدامی که به بن بست سیاسی روابط دو کشور انتها داد.

وی همچنین نقش مهمی در یاری به تقسیم قدرت در سودان داشت که به حل بحران سیاسی در این کشور یاری کرد.

آبی احمد علی در واکنش به دریافت این جایزه اظهار خرسندی نموده و خطاب به کمیته نروژی نوبل گفته است: خیلی سپاسگزارم. این جایزه به آفریقا و به اتیوپی داده شده است و من می توانم تصور کنم که رهبران آفریقایی این جایزه را بعنوان کوشش برای پیشبرد فرایند صلح در قاره ما در نظر خواهند گرفت.

نگاهی به کارنامه سیاسی آبی احمد

جایزه نوبل صلح برای یکصدمین بار اهدا شد. جایزه نوبل صلح سال 2019 به نخست وزیر اتیوپی، آبی احمد، تعلق گرفت. این جایزه برای قدرشناسی از کوشش و زحمات آبی احمد در رابطه با دست یابی به توافق صلح با اریتره به او اهدا شد. آبی احمد شعار اصلی و وعده سیاسی خود را در یک کلام به زبان آورده است: مدمر. واژه ای که برگردان آن پیوند دادن و آشتی است. او همه کوشش خود را به کار گرفت تا با شتابی حیرت آور وعده سیاسی خود را عملی سازد.

او از زمان به دست دریافت زمام امور کشور اتیوپی در آوریل سال 2018 پیروز شد به رغم مقاومت های بسیار و مخالفت های گسترده، با دشمن دیرینه اتیوپی، اریتره، بر سر برقراری صلح به توافق برسد. در سایه توافق صلح این دو کشور، هزاران زندانی سیاسی آزاد شدند و احزاب ممنوعه پیروز شدند مجددا فعالیت های خود را شروع نمایند. -این پیروزیت بزرگ سیاسی باعث شد که مهم ترین جایزه سیاسی دنیا، جایزه نوبل صلح سال 2019 به او تعلق گیرد. مسئول کمیته نوبل اعلام نموده است که این کمیته با اهدای جایزه به آبی احمد در عین حال از همه کسانی که برای استقرار صلح در شرق آفریقا و بین دو کشور پیش از این متخاصم اتیوپی و اریتره کوشش نموده اند، قدردانی می نماید.

کوشش ها و فعالیت صلح جویانه آبی احمد پیش از آن نیز در ماه سپتامبر امسال با اهدای جایزه صلح ایالت هسن آلمان مورد تحسین قرار گرفته بود.

جنگ داخلی به رغم توافق صلح؟

کارشناسان امور سیاسی به رغم توافق صلح بین اتیوپی و اریتره به راه سخت برقراری صلح و ثبات در منطقه اشاره نموده اند. توافق صلح اتیوپی و اریتره برای اجرایی شدن هنوز با موانع بسیاری روبه رو است.

لودگر شادومسکی، رئیس بخش زبان آمهاری دویچه وله درباره توافق صلح دو کشور گفته است:

گرچه خط پرواز مستقیم روزانه بین دو کشور پیش از این متخاصم اتیوپی و اریتره برقرار شده، اما هنوز بسیاری از نکات مطروحه در توافق صلح دو کشور اجرایی نشده اند. حتی گذرگاه مرزی بین دو کشور مجددا مسدود شده و تماس های دیپلماتیک بین دو کشور به حالت رکود درآمده است.

گفته می گردد که سیاست و راه چاره آشتی جویانه ای که از سوی آبی احمد دنبال می گردد، در اتیوپی مورد مناقشه است. بسیاری نگران آن هستند که این کوشش ها به جای آنکه صلح با همسایه این کشور را در پی داشته باشد، به جنگ داخلی در خود اتیوپی دامن بزند.

خشونت و قهر در کشور اتیوپی، شامل چندین قوم و ملت، رو به افزایش است. سیاست های اصلاحاتی نخست وزیر اتیوپی نیز مسائل جدیدی به همراه داشته است. فلیکس هورنه، یکی از مسئولان سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام نموده است که کوشش های آبی احمد در زمینه کاهش کنترل امنیتی بر کشور، باعث شده که نظم و امنیت در بسیاری از نقاط به مخاطره افتد.

افزایش خشونت و قهر باعث شده که در سال 2018 بر اساس آمار منتشر شده از سوی اداره یاری های اضطراری سازمان ملل، حدود سه میلیون و 200 هزار نفر از شهروندان اتیوپی ناگزیر به فرار از خانه و کاشانه شوند. به باور مسئولان کمیته نوبل، جایزه نوبل صلح پشتوانه خوبی برای آبی احمد و پیشبرد سیاست های صلح جویانه او خواهد بود.

جایزه صلح نوبل بالغ بر نه میلیون کرون سوئد (حدود 830 هزار یورو) است و همه ساله در روز 10 دسامبر، سالروز درگذشت آلفرد نوبل در اسلو، پایتخت نروژ اهدا می گردد. پیش از آبی احمد، در بین چهره های سرشناسی که این جایزه را از آن خود نموده اند، می توان به باراک اوباما (2009)، نلسون ماندلا (1993)، مادر ترزا (1979) و آلبرت شوایتزر (1952) اشاره نمود. در سال گذشته این جایزه به نادیا مراد، از کرد های ایزدی عراق و همچنین به دنیس موکویگی، پزشک اهل کنگو به خاطر مبارزه آن ها علیه بهره دریافت از خشونت جنسی به مثابه سلاحی غیرانسانی در کشمکش های سیاسی تعلق گرفته بود.

منابع: dw، euronews

huseynvahedi.ir: واحدی: وبسایت خبری، تفریحی و سرگرمی

منبع: برترین ها
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 5829

به "آبی احمد علی، برنده جایزه نوبل صلح 2019 کیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبی احمد علی، برنده جایزه نوبل صلح 2019 کیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید