آتشفشان فرصت فرار به این مردم نداد ، مرگی عجیب و ترسناک ، عکس

به گزارش راه ساری، یکی از عجیب ترین و البته غم انگیزترین آثار باستانی ایتالیا به جامانده های پمپئی است. شهری که در سال 79 میلادی بر اثر فعالیت آتشفشان وزوو زیر خروارها ماده مذاب و خاکستر فرو رفت.

آتشفشان فرصت فرار به این مردم نداد ، مرگی عجیب و ترسناک ، عکس

به گزارش خبرنگاران، نزدیک به 2000 سال پیش، پمپئی شهری شلوغ در جنوب ایتالیا امروزی بود، اما در تابستان سال 79 پس از میلاد مسیح، فوران مهیب آتشفشان کوه وزوو تقریباً یک شبه، پمپئی و بسیاری از 10000 ساکنش را زیر تلی از خاکستر ناپدید کرد.

هنگام حفاری های باستان شناسی در پمپئی، بقایای بیش از یک هزار قربانی یافت شد.

در مرحله اول فوران، کسانی که به موقع شهر را ترک ننموده بودند در خانه های خود به دام افتادند و زیر وزن زباله های آتشفشانی مدفون شدند.

بیشتر بخوانید:

  • در این بیابان خشک از آسمان ماهی می بارد!

پس از آن، یک جریان آذرآواری با دمای بالا با سرعت بالا به شهر برخورد کرد و تمام نقاطی را که هنوز به وسیله سایر مواد آتشفشانی غرق نشده بودند پر کرد، به طوری که هرکسی که هنوز در شهر بود به یکباره بر اثر شوک حرارتی جان خود را از دست داد.

اجساد این قربانیان در همان حالتی باقی ماند که جریان آذرآواری به آنها برخورد کرد و با پوشیده شدن به وسیله لایه های آهکی خاکستر، فرم بدن آنها حتی پس از تجزیه مواد بیولوژیکی حفظ شد.

یک جریان آذرآواری جریانی از گاز داغ و سنگ با سرعت زیاد است که می تواند با سرعت حداکثر 700 کیلومتر در ساعت از آتشفشان به بیرون رانده گردد. دمای گاز می تواند به 1000 درجه سانتیگراد برسد. جریان های آذرآواری معمولاً نزدیک سطح زمین و به سمت پایین کوه حرکت می نمایند یا تحت نیروی جاذبه به طرفین توسعه می یابند.

پس از این رویداد دهشتناک پمپئی اساساً گم و فراموش شده بود تا اینکه در سال 1748 دوباره کشف شد و به لطف حفاری هایی که هنوز هم ادامه دارد، دانشمندان توانسته اند تقریباً بفهمند که در آن روز وحشتناک چه اتفاقی افتاد.

بازدید از ویرانه های پمپئی چون سفر به دل تاریخ است. لایه های خاکستر در واقع به حفظ ساختمان ها، آثار هنری و حتی اجساد انسان ها یاری نموده و انگار زمان در لحظه خروش آتشفشان متوقف شده است!

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 8 اسفند 1401 بروزرسانی: 8 اسفند 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14738

به "آتشفشان فرصت فرار به این مردم نداد ، مرگی عجیب و ترسناک ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتشفشان فرصت فرار به این مردم نداد ، مرگی عجیب و ترسناک ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید