آتش سوزی باعث مهاجرت درختان می گردد

به گزارش راه ساری، خبرنگاران/خراسان رضوی نتایج تحقیقات گذشته نشان داده گونه های جانوری، گیاهی و درختی با تغییر آب وهوا به مکان هایی با شرایط مناسب تری برای رشد و فراوری مثل مهاجرت می نمایند. این مکان های تازه برای گیاهان، معمولا ارتفاعات بالاتر و خنک تر است.

آتش سوزی باعث مهاجرت درختان می گردد

به نقل از ویفروم، قبل از اینکه تغییرات آب وهوایی باعث سرگردانی درختان گردد، آتش سوزی های با شدت کم و استاندارد به راهنمایی درختان به مکان های بهتر یاری می نماید. آتش سوزی های جنگلی تغییر محدوده را برای گونه های درختی تسریع می نماید و روشی طبیعی برای حفظ سلامت جنگل هاست.

نتایج آنالیز های نو بعضی از اولین شواهد تجربی را ارائه می دهد آتش سوزی ها با کاهش رقابت گونه های ثابت در حال تسریع فرایند تغییر دامنه گونه های درختی است.

درختان مهاجر در جنگل های غرب ایالات متحده با تغییر شرایط آب وهوایی با تغییر به سمت مکان های خنک تر یا مرطوب تر در حال حرکت هستند. مطالعه نو منتشر شده در Nature Communications سوالاتی در خصوص چگونگی مدیریت زمین در عصر تغییر زیست بوم ها مطرح می نماید.

اوری هیل، محقق اصلی این آنالیز و دانشجوی کارشناسی ارشد زیست شناسی در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا اظهار کرد: نیروهای پیچیده و وابسته، آینده جنگل ها را شکل می دهد. گونه های جانوری و گیاهی با تغییر اقلیم دامنه خود را به سمت شرایط مناسب برای رشد و فراوری مثل تغییر می دهد.

نتایج تحقیقات گذشته نشان داده است که محدوده های گیاهی با سرعت میانه تقریبا پنج فوت در سال به سمت ارتفاعات بالاتر و خنک تر تغییر می نماید. در بسیاری از مطالعات این تغییر دامنه از اندازه تغییرات آب وهوایی عقب تر بوده و نشان می دهد بعضی از گونه ها ممکن است در زیستگاه های نامناسب رها گردد.

عواملی که بر توانایی گونه های گیاهی برای همگام شدن با تغییرات آب وهوایی تاثیر می گذارند، کلید حفظ جمعیت سالم درختان غالب در جنگل های غربی است اما تا حد زیادی مرموز به جای مانده اند.

هیل و کریس فیلد، مدیر موسسه محیط زیست استنفورد وودز، برای درک بهتر فاصله، جهت و سرعتی که در دامنه درختان در حال تغییر است، به آنالیز چگونگی آتش سوزی جنگلی(غرب ایالات متحده)، محرک قوی و گسترده ساختار و ترکیب زیست بوم در محیط زیست پرداختند.

محققان با استفاده از داده های سرویس جنگل های ایالات متحده جمع آوری شده از بیش از 74 هزار قطعه در 9 استان غربی گونه های درختی را شناسایی کردند که محدوده های خود را در پاسخ به گرما و خشکی های اخیر به سمت مکان های خنک تر و مرطوب تر تغییر می دهند.

آنان اندازه این تغییر دامنه را بین مکان هایی که در اثر آتش سوزی سوخته و نسوخته بودند مقایسه کردند.

هیل و فیلد از مقایسه هشت گونه نهال با درختان بالغ همان گونه دریافتند تغییرات در منطقه ها سوخته و نسوخته بسیار وسیع است. اگرچه این تجزیه وتحلیل عملکردی را برای چگونگی تسریع تغییر دامنه برای درختان خاص به وسیله آتش سوزی آشکار نکرد اما محققان فرض می نمایند که منطقه ها سوخته با سایبان های باز رقابت کمتری با سایر گونه های گیاهی دارد.

این یافته ها نه تنها نشان می دهد که آتش سوزی می تواند مهاجرت درختان را تسریع کند بلکه بعضی از گونه ها ممکن است به وسیله رقابت، تغییر دامنه سایر گونه ها را کاهش دهند.

فیلد می گوید: این مطالعه عملکردی طبیعی ارائه می دهد که می تواند به جنگل ها یاری کند تا زمان مواجهه با مقادیر اندکی تغییرات آب وهوایی سالم بمانند بعلاوه روشی را نشان می دهد که فرآیندهای زیست بوم اغلب دارای چندین لایه کنترل هستند که بر ارزش درک دقیق برای مدیریت موثر تاکید می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 بهمن 1400 بروزرسانی: 9 بهمن 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14464

به "آتش سوزی باعث مهاجرت درختان می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش سوزی باعث مهاجرت درختان می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید