آزادراه خرم زال کام لرستانی ها را تلخ کرد
به گزارش راه ساری، فاطمه حافظی - خرم آباد - خبرنگار: ساخت آزادراه خرم آباد - اندیمشک معروف به آزادراه خرم زال در کاهش زمان سفر، ایمنی و حفظ سلامت افراد و... بسیار موثر بود.
اما از زمان ساخت و افتتاح این آزادراه از سال 89 تاکنون حواشی های زیادی در مورد نرخ بالای عوارض آن وجود داشته است. تا فروردین امسال رانندگان برای فرار از پرداخت عوارض سنگین این آزادراه ترجیح می دادند از جهت خرم آباد- پلدختر تردد نمایند، اما بعد از وقوع سیل در فروردین امسال و تخریب صددرصدی این جاده، هیچ راه دیگری برای رانندگان باقی نماند و آنها مجبور به استفاده از این محور هستند. این در حالی است که نرخ عوارض این آزادراه در مقایسه با سایر آزادراه های کشور بسیار گران است و صدای رانندگان و مسافران را درآورده است.
نرخ عوارض برای تردد در این آزادراه امسال برای خودروهای سواری از 15 به 18، مینی بوس از 30 به 31، وانت از 30 به 35، اتوبوس از 35 به 36، سه محور از 45 به 55 و تریلی از 55 به 65 هزار تومان افزایش یافته است و موضوعی شده برای اعتراض دوباره مردم که معتقدند نرخ عوارض این آزادراه غیرمنصفانه و جفا در حق مردم است. در این میان، مسئولان آزادراه عنوان می نمایند افزایش نرخ عوارض بر اساس تاییدیه وزارت راه و شهرسازی است و هیچ گونه اقدام خودسرانه ای در این خصوص صورت نمی گیرد. آنها می گویند نرخ عوارض باید به گونه ای باشد که سرمایه گذار و بهره بردار پروژه هم متضرر نگردد.
گفته می گردد طبق قراردادی که بین مسئولان استان و سرمایه گذار پروژه آزادراه خرم زال منعقد شده، عوارضی که از خودروهای این جهت دریافت می گردد، سهم سرمایه گذار پروژه است و از 18 تا 30 سال عاید وی می گردد. خیرالله خادمی معاون ساخت و توسعه آزادراه های وزارت راه و شهرسازی چند هفته پیش در سفری که به لرستان داشت، به این نکته اشاره نمود که نرخ عوارض در این آزادراه ناچیز است و خیلی بیشتر از نرخ سایر آزادراه ها نیست. با این حال، وعده داد افزایش نرخ عوارض در این جهت را پیگیری کند؛ وعده ای که هنوز چیزی درباره نتیجه آن خبری شنیده نشده است. بالا بودن نرخ عوارض در این آزادراه بارها موجب اعتراض لرستانی ها و خوزستانی ها شده است، اما مسئولان تاکنون تنها پاسخی که داده اند، این بوده است: افزایش یا کاهش نرخ عوارض آزادراه دست ما نیست، نرخ عوارض این آزادراه خیلی گران نیست و پیگیری می کنیم.
- آزادراهی با هزینه گزاف
یک شهروند لرستانی در این زمینه می گوید: قبلا برای رفتن به محل کارم از جهت خرم آباد - پلدختر استفاده می کردم، اما از ابتدای امسال تاکنون به دلیل وقوع سیل و تخریب این جهت، از آزادراه خرم زال استفاده می کنم. سجاد موسوی می افزاید: متاسفانه نرخ عوارض این آزادراه به حدی بالاست که بخش زیادی از درآمدم صرف پرداخت عوارض می گردد. نرخ عوارض این آزادراه از دیگر آزادراه های کشور بسیار بالاتر است و این موضوع فشار مالی سنگینی به رانندگان وارد می نماید.
وی بیان می نماید: درست است که آزادراه به منظور حفظ امنیت شهروندان و کاهش زمان سفر ساخته شده است، اما دولت باید تمهیداتی بیندیشد که نرخ عوارض آزادراه ها با توجه به شرایط مالی و اجتماعی مردم معین گردد. این شهروند ادامه می دهد: درآمد مردم لرستان نسبت به سایر استان ها پایین تر است، اما نرخ بهای خدمات و تورم و... در آن در مقایسه با سایر استان ها بیشتر است و همین موضوع فشار زیادی را به خانواده ها تحمیل می نماید. وی می گوید: قبول داریم که سرمایه گذار برای ساخت آزادراه هزینه نموده است، اما تحمیل هزینه های گزاف به مردم برای بازگشت سرمایه کار درستی نیست و فشارهای زیادی را به آنها تحمیل می نماید.
- پرداخت هزینه ساخت از جیب مردم
یکی از رانندگان نیز اظهار می نماید: هر سال نرخ عوارض آزادراه خرم زال بالاتر می رود. آخرین بار نرخ عوارض دریافتی از خودروها اردیبهشت سال گذشته بود که با افزایش چشمگیری روبرو شد. طاها علیزاده می افزاید: این افزایش ها شاید برای مسئولان استانی یا مدیران این آزادراه زیاد نباشد، اما فشار زیادی به ما رانندگان وارد می نماید که مجبوریم هر روز چند بار در این جهت تردد کنیم. وی می گوید: من تریلی دارم و هر بار برای تردد در این آزادراه باید 65 هزار تومان پرداخت کنم. در برگشت هم باید این مبلغ را بپردازم. مگر یک بارنامه چقدر سود دارد که بخواهیم این مبلغ را هر بار پرداخت کنیم؟ این راننده بیان می نماید: جاده خرم آباد - پلدختر بیشتر از 5 ماه است که تخریب شده است و درستش هم نمی نمایند تا حداقل از آن استفاده کنیم. ما چاره ای جز استفاده از این آزادراه نداریم و این گرانی عوارض ما را کلافه و مستاصل نموده است.
- افزایش عوارض با تایید وزارت راه
رئیس بهره برداری آزادراه خرم آباد - پل زال در مورد بالا رفتن نرخ عوارض این آزادراه به خبرنگار خبرنگاران می گوید: افزایش عوارض آزادراه ها با تاییدیه و ابلاغ کتبی دفتر سرمایه گذاری وزارت راه و شهرسازی است و هیچ اقدام خودسرانه ای صورت نمی گیرد. عبدالرضا دستمالچی ادامه می دهد: در حالی که مقرر شده است عوارض آزادراهی کشور سالانه افزایش یابد، افزایش نرخ عوارض آزادراه خرم زال که باید بهار امسال انجام می شد، از ابتدای شهریور اعمال شده است.
وی بیان می نماید: کارگروهی در این راستا تشکیل می گردد که شرکت های بهره بردار یک عضو آن هستند و پیشنهاد خود را در مورد افزایش نرخ ارائه می دهند. افزایش نرخ عوارض فرمول خاصی ندارد. دستمالچی می افزاید: این قیمت ها بر اساس هزینه های نگهداری، استهلاک سرمایه و... محاسبه و اعمال می شوند. البته برای رفاه مردم و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی عوارض اتوبوس و مینی بوس فقط هزار تومان افزایش یافته است.
- صرف 35 درصد عوارض دریافتی برای نگهداری
دستمالچی می گوید: با توجه به حجم بالای ترافیک و هزینه های نگهداری و تعمیر، عوارض آزادراه طوری محاسبه می گردد که بخش خصوصی متضرر نگردد و بتواند در بازه زمانی تعیین شده به سرمایه و سود خود برسد. وی اظهار می نماید: طبق قانون، 25 درصد عوارض دریافت شده باید صرف نگهداری آزادراه گردد. این در حالی است که در حال حاضر شرکت بهره بردار 35 درصد عوارض دریافتی را برای این کار هزینه می نماید.
رئیس بهره برداری آزادراه خرم آباد - پل زال ادامه می دهد: در تیرماه امسال 4 میلیارد تومان برای نگهداری آزادراه خرم زال هزینه شده است و نگهداری و تعمیر آزادراه به طور دائم انجام می گردد. پس برای جبران این هزینه ها باید نرخ عوارض افزایش یابد. وی در بخش دیگری از صحبت هایش به موضوع بالا بودن نرخ عوارض این آزادراه در مقایسه با سایر آزادراه ها اشاره می نماید و می گوید: مقایسه نرخ عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال با بعضی از آزادراه های کشور درست نیست و نمی توان روند ساخت و میزان اعتبار هزینه شده برای همه آزادراه ها را با هم مقایسه کرد.
- نقشی در افزایش یا کاهش نرخ عوارض نداریم
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان نیز در مورد افزایش نرخ عوارض آزادراه اظهار می نماید: استان هیچ نقشی در افزایش نرخ عوارض ندارد و خود بهره بردار آزادراه به وسیله وزارتخانه اقدام نموده است. عارف امرایی می افزاید: البته افزایش نرخ عوارض طبیعی و حق بهره بردار است. این شرکت برای نگهداری آزادراه سالانه 10 میلیارد تومان هزینه می نماید. زمانی که مثلا ورودی آزادراه ریزش می نماید، حجم سنگینی از خاک برداری باید انجام گردد و این کار هزینه دارد. طبعا هزینه این کارها در سال بسیار سنگین است.
وی می گوید: بهره بردار دلایل و توجیهات زیادی دارد و وزارتخانه هم با افزایش نرخ عوارض موافقت نموده است. امرایی اظهار می نماید: البته نمی توان منکر گران بودن نرخ عوارض شد چون پرداخت این مبالغ تنها مربوط به محدوده لرستان است و برای حوزه اندیمشک عوارض دیگری باید پرداخت گردد، ولی متاسفانه استان هیچ نقش یا تاثیری در معین نرخ عوارض ندارد.
- آزادراه خرم زال کمبودهای زیادی دارد
یک کارشناس شهرسازی به خبرنگار خبرنگاران می گوید: آزادراه خرم زال از نظر فنی و کارشناسی کم و کاستی هایی دارد و این موارد باید در معین نرخ عوارض مد نظر مسئولان و خود بهره بردار قرار بگیرد. مسعود فرخی بیان می نماید: یک آزادراه در جهت خدمت رسانی به مردم و مسافران باید دارای 2 مرکز شبانه روزی خدماتی در 2 طرف خود باشد که متاسفانه این آزادراه تنها یک مرکز دارد. وی ادامه می دهد: از سوی دیگر، همواره این آزادراه به دلیل مشکلاتی که در وضعیت جاده ای و کوه های اطراف آن وجود دارد، دچار ریزش و همین موضوع باعث می گردد مسافران با معطلی و اتلاف وقت به مقصد برسند و این انصاف نیست که آزادراهی با این شرایط دارای نرخ عوارض سنگین باشد.
این کارشناس شهرسازی می گوید: موضوع دیگر این است که لرستان در فروردین ماه امسال دچار خسارت های زیادی در بخش راه ها شد. سیلاب باعث تخریب صددرصدی جاده خرم آباد - پلدختر شد و مسافران مجبور به استفاده از این آزادراه هستند. فرخی می افزاید: قطعا بهره بردار در امسال با ثابت نگه داشتن نرخ عوارض می توانست بیشترین سود و عایدی را داشته باشد. هرچند همان نرخ قبلی هم مورد اعتراض مردم بود. موضوع این است که از ابتدا نرخ سنگینی برای تردد خودروها در این جهت معین شده است. وی اظهار می نماید: درست است که مسئولان استان همگی عنوان می نمایند در افزایش یا کاهش نرخ عوارض نقشی ندارند، اما قطعا می توانند با رایزنی در سطح وزارتخانه، برای جلوگیری از افزایش این نرخ در سال های بعد رایزنی نمایند تا حداقل یاری ناچیزی به مردم این استان و مسافران گردد.
منبع: همشهری آنلاینtafatton.ir: مجله مطالب خواندنی سفر و گردشگری
aradbld.ir: گفتگوی آزاد و اخبار روز