آمریکا خواهان برگزاری نشست ویژه شورای حکام آژانس درباره ایران شد

به گزارش راه ساری، نمایندگی آمریکا در سازمان های بین المللی روز آدینه خواهان برگزاری نشست ویژه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برای آنالیز برنامه هسته ای ایران شده است.

آمریکا خواهان برگزاری نشست ویژه شورای حکام آژانس درباره ایران شد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، جکی ولکات، کننده آمریکا در سازمان های بین المللی امروز آدینه خواهان برگزاری نشست ویژه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بحث درباره برنامه هسته ای ایران شد.

دفتر کنندگی آمریکا در سازمان های بین المللی در بیانیه ای که روی وب سایت این سازمان قرار گرفته آورده است: امروز، جکی ولکات سفیر آمریکا در سازمان های بین المللی در وین، وفق قواعد و رویه های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهان برگزاری نشست ویژه این شورا برای بحث درباره جدیدترین گزارش مدیر کل آژانس درباره برنامه هسته ای حکومت ایران شد.

ولکات ادعا نموده دولت آمریکا قویاً از آژانس بین المللی انرژی اتمی و فعالیت های راستی آزمایی این نهاد بین المللی در ایران حمایت می نماید.

در این بیانیه تصریح شده ولکات قبلاً به شورای حکام اظهار داشته گزارش واقع بینانه و جامع مدیر کل آژانس در مورد فعالیت های ایران-و هر گونه تغییر در این فعالیت ها- برای استفاده شورا از اختیارات خود جهت ارائه ارزیابی دقیق از اجرای تعهدات پادمانی و هسته ای توسط ایران لازم است.

دفتر کنندگی آمریکا در سازمان های بین المللی در خاتمه این بیانیه آورده است: جامعه بین المللی بایستی رژیم ایران را جوابگو کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در 15 گزارش از زمان اجرایی شدن توافق هسته ای برجام پایبندی ایران به تمامی تعهداتش ذیل این توافق را تأیید نموده است.

دولت آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته با نقض یکجانبه تعهدات خود ذیل برجام از این توافق که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده بود خارج شد.

ایران روز دوشنبه (1 جولای/10 تیرماه) خاطرنشان کرد در واکنش به خروج آمریکا از برجام و عدم تحقق وعده های اروپایی برای جبران این اقدام واشنگتن، ذخایر اورانیوم غنی شده 3.67 درصد این کشور از سقف 300 کیلوگرم عبور نموده است. (جزئیات بیشتر)

عبور ایران از سقف های مجاز اورانیوم 3.67 درصد چند روز مانده به اتمام ضرب الاجلی صورت گرفت که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای باقی مانده در توافق هسته ای برای عمل به تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی صادر کرد. (جزئیات بیشتر)

در آن بیانیه که روز 18 اردیبهشت ماه در سالروز خروج آمریکا از برجام صادر شد اعلام شده بود اقدام ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام انجام خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران می گوید اقدام برای کاستن از تعهدات برجامی با استناد به بندهای 26 و 36 این توافق انجام شده و به معنای خروج از این توافق نیست.

کشورهای طرف برجام در بند 26 متعهد شده اند از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم هایی که اجرای آنها را وفق این برجام لغو نموده است خودداری کنند. در این بند همچنین آمده است: ایالات متحده، با حسن نیت، نهایت کوشش خود را برای دوام این برجام و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق متمتع شدن ایران از لغو تحریم های معین شده در پیوست دو به عمل خواهد آورد.

در بند 37 هم آمده است: ایران بیان داشته است که چنانچه تحریم ها جزئا یا کلا مجددا اعمال شوند، ایران این امر را به منزله زمینه ای برای توقف کلی یا جزئی تعهدات خود وفق این برجام قلمداد خواهد کرد.

میخائیل اولیانوف، کننده روسیه در سازمان های بین المللی در توئیتر به درخواست آمریکا واکنش نشان داد. او نوشت: روابط بین الملل سرشار از شگفتی هایی است که با عقل سلیم جور در نمی آیند. آمریکا از برجام خارج شده و در کوشش است بر خلاف قوانین بین المللی آن را کاملاً تخریب کند، اما حالا این آمریکا است که امروز خواهان نشست شورای حکام آژانس شده تا ایران را بابت انحراف های جزئی از مفاد فرعی برجام سرزنش کند.

tafatton.ir: مجله مطالب خواندنی سفر و گردشگری

aradbld.ir: گفتگوی آزاد و اخبار روز

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 3643

به "آمریکا خواهان برگزاری نشست ویژه شورای حکام آژانس درباره ایران شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا خواهان برگزاری نشست ویژه شورای حکام آژانس درباره ایران شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید