آیا آب گوجه فرنگی فشار خون را پایین می آورد؟

به گزارش راه ساری، رابطه گوجه فرنگی و فشار خون از مدت ها پیش موضوع بحث بوده است. تحقیقات اخیر نشان داده نوشیدن روزانه یک لیوان آب گوجه فرنگی بدون نمک، یک روش ساده برای پایین آوردن فشار خون و کاهش خطر بیماری های قلبی است. تیم محققین ژاپنی در تحقیقات اخیرشان متوجه شدند فشار خون شرکت کنندگانی که به مدت یک سال به طور میانگین یک فنجان آب گوجه فرنگی بدون نمک در روز می نوشیدند، کاهش پیدا کرد.

آیا آب گوجه فرنگی فشار خون را پایین می آورد؟

علاوه بر این، میزان کلسترول بد یا LDL این افراد هم با مصرف آب گوجه فرنگی کاهش پیدا کرد. کاهش کلسترول بد و فشار خون، می تواند خطر بروز بیماری های قلبی عروقی، که یکی از عوامل مهم مرگ ومیر محسوب می شود را کاهش دهد.

هر سال تنها در آمریکا بیش از 610 هزار نفر بر اثر بیماری های قلبی جان خود را از دست می دهند. یعنی از هر 4 نفر، مرگ یک نفر بر اثر بیماری های قلبی عروقی است. به همین دلیل است که محققین به دنبال روش های درمان جایگزین مانند بهره دریافت از مواد غذایی طبیعی مفید مانند آب گوجه فرنگی، برای کمک به این بیماران هستند.

محققین ژاپنی 184 مرد و 297 زن را برای تحقیقات خود ثبت نام کردند. شرکت کنندگان اجازه داشتند در این دوره یک ساله، به هر اندازه که دوست دارند آب گوجه فرنگی بدون نمک مصرف کنند و میزان آن را به مؤسسه تحقیقات اعلام کنند. در انتها تحقیقات، محققین متوجه شدند فشار خون 94 نفر از شرکت کنندگان که در ابتدای تحقیقات فشار خون بالا یا علائم فشار خون را داشتند، کاهش پیدا کرد. طوریکه به طور میانگین عدد اول فشار خون یا سیستولیک از 18.8 (141.2 میلی متر جیوه) به 18.2 (137.0 میلی متر جیوه) و میانگین عدد دوم فشار خون یا دیاستولیک از 11 (83.3 میلی متر جیوه) به 10.7 (80.9 میلی متر جیوه) تغییر پیدا کرد.

شاید تغییر این اعداد زیاد به نظر نرسد، اما به گفته انجمن قلب آمریکا این میزان برای تغییر رده فشار خون طبق جدول اندازه گیری کافی است. میانگین فشار خون اولیه این افرد در سطح 2 فشار خون بالا قرار می گرفت اما با این تغییر کوچک، فشار خون آن ها در سطح 1 قرار می گیرد.

علاوه بر این، محققین شاهد کاهش میزان کلسترول در گروه کوچکی از این شرکت کنندگان نیز بودند؛ کلسترول این افراد در شروع تحقیقات 155 میلی گرم بود و در انتها تحقیقات به 149.9 میلی گرم رسید.

چند نکته درباره رابطه آب گوجه فرنگی و فشار خون

قبل از این که خودتان را در آب گوجه فرنگی غرق کنید، چند نکته مهم را در نظر بگیرید. محققین این تحقیق توسط کمپانی کیکومن (Kikkoman) که یکی از شرکت های شناخته شده در تولید سس است، حمایت مالی می شدند. همچنین حقوق بازاریابی برند Del Monte در آسیا به این شرکت تعلق دارد. برندی که در کنار عرضه سبزیجات، محصولات دیگری مانند آب گوجه فرنگی بدون نمک تولید می کند.

شرکت کیکومن علاوه بر این سرمایه گذار تحقیقات دیگری با همین تیم دانشمندان در سال 2015 بود. نتیجه آن تحقیقات نیز نشان می داد مصرف آب گوجه فرنگی در طول یک دوره 8 هفته ای، می تواند به کاهش تری گلیسرید در خانم های میانسال کمک کند.

در تحقیقات اخیر که بازه زمانی یک ساله را مورد بررسی قرار می داد، هیچ تغییری در میزان تری گلیسرید و کلسترول خوب یا HDL افراد شرکت کننده دیده نشد؛ حتی در کسانی که میزان تری گلیسرید بالایی داشتند.

محققین رژیم غذایی شرکت کنندگان را مورد بررسی قرار نداده بودند. از این رو این احتمال وجود دارد که بزرگسالانی که از فشار خون بالا یا استعداد فشار خون بالای خود مطلع بودند، در طول این سال در راستای بهبود رژیم غذایی خود اقداماتی انجام داده باشند. بدون تحلیل و بررسی رژیم غذایی، تشخیص علت بهبود فشار خون غیر ممکن است.

محققین تحقیقات خود را بدون دریافت فرم اطلاعات پزشکی و سبک زندگی شرکت کنندگان انجام دادند. علاوه بر این محققین مطالعات دیگری برای مقایسه با تحقیقات خود در دست نداشتند و این احتمال وجود دارد که افراد حقیقی بدون مصرف آب گوجه فرنگی هم نتایج مشابهی دریافت کنند. بدون وجود دیگر تحقیقات مرتبط، نمی توان صحت این تحقیق را تایید کرد.

محققین به طور کلی تغییری در خطر بروز بیماری های قلبی عروقی در گروه بزرگ تری از افراد مشاهده نکردند. در واقع این نتایج فقط روی شرکت کنندگانی که محققین روی آن ها تمرکز داشتند، یعنی کسانی که از قبل فشار خون یا سابقه آن را داشتند به دست آمده است. از این رو چنین تحلیل هایی معمولا زیاد قابل اعتماد نیستند.

اما گوجه فرنگی خواص دیگری هم دارد!

گوجه فرنگی منبع مواد مغذی است. فرقی نمی کند آن را در همبرگر، روی سالاد یا خیلی ساده با نون و پنیر می خورید؛ چه فشار خون و کلسترول شما را پایین بیاورد چه نه، گوجه فرنگی خواص دیگری دارد که با ده ها سال تحقیق تایید شده است.

گوجه فرنگی هم مانند خیلی از سبزیجات دیگر سرشار از ویتامین و مواد معدنی است. طبق گفته دکتر نیکول واینبرگ متخصص قلب و عروق، گوجه فرنگی غنی از ویتامین C، ویتامین B و پتاسیم است.

سرشار از آنتی اکسیدان است

گوجه فرنگی سرشار از ترکیبات بایو اکتیو به نام کاروتنوئید است که برای سلامتی بسیار مفیدند. یکی از انواع کاروتنوئید به نام لیکوپن، به دلیل فعالیت های آنتی اکسیدانی قوی شناخته شده است و به جلوگیری از سرطان کمک می کند.

خطر بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد

پتاسیم یکی از مواد معدنی است که به کاهش فشار خون کمک می کند و برای سلامت عروق لازم است. به گفته آلی گرک، بنیان گذار وب سایت My Easy Vegan Diet، میزان ویتامین ها و مواد معدنی در آب گوجه فرنگی بیشتر است، چرا که تعداد بیشتری گوجه فرنگی برای تهیه کردن یک لیوان آب گوجه فرنگی لازم است.

به افزایش باروری کمک می کند

مصرف آب گوجه فرنگی به صورت روزانه، می تواند به افزایش باروری مردان کمک کند. در یکی از تحقیقات، مردانی که به مدت 12 هفته هر روز آب گوجه فرنگی نوشیدند در مقایسه با افرادی که مکمل های آنتی اکسیدان مصرف کردند، پارامتر های بارداری بهتری داشتند. این نتیجه ممکن است به دلیل وجود میزان زیاد آنتی اکسیدان لیکوپن در آب گوجه فرنگی طبیعی باشد.

کلام آخر

اگر قصد دارید برای افزایش سلامت قلبتان آب گوجه فرنگی بنوشید، هیچ مانعی برای این کار وجود ندارد؛ اما مطمئن شوید که آب گوجه فرنگی طبیعی و بدون نمک افزوده باشد و در کنار آن رژیم غذایی خود را بهبود دهید و ورزش کنید.

همچنین در رژیم غذایی خود از روغن زیتون استفاده کنید. می توانید یک قاشق چایخوری روغن زیتون فرابکر طبیعی به آب گوجه فرنگی بدون نمک خود اضافه کنید. تحقیقات نشان داده است ترکیبات مغذی گیاهی وقتی همراه با چربی های مفید مثل روغن زیتون مصرف شوند، بهتر جذب خواهند شد.

منبع: Healthline

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 3400

به "آیا آب گوجه فرنگی فشار خون را پایین می آورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا آب گوجه فرنگی فشار خون را پایین می آورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید