همه چیز در خصوص پنیر ورقه ای

به گزارش راه ساری، با نگاه به نقاشی انسان های اولیه در دیواره غارها یا زندگی مدرن انسان های امروزی متوجه می شویم هر چقدر که پیشرفت نموده باشیم، غذای ما در طول زمان همیشه وابسته به شیر و گوشت دام ها بوده است. یکی از فرآورده های مجذوب کننده شیر که داستان های زیادی را برای تعریف کردن دارد، پنیر است. در طول تاریخ هزاران نوع پنیر در قصه زندگی ملت ها تعریف شده که با سفر به فرهنگ های گوناگون و شرایط زمانه هویت مخصوص به خود را پیدا نموده اند اما در این میان شاید یکی از جدیدترین شکل فراوری پنیر، پنیرهای ورقه ای هستند که در ادامه داستان تولد پنیر ورقه ای و علت محبوبتش را به همراه آشنایی با انواع پنیر ورقه ای کاله آنالیز می کنیم.

همه چیز در خصوص پنیر ورقه ای

داستان تولید پنیر ورقه ای

وقتی از پنیر ورقه ای (Sliced Cheese) صحبت می کنیم، می توانیم به خانواده بزرگی از پنیرها اشاره کنیم که شامل پنیر پروسس، پنیر طبیعی و پنیر نرم هستند. در حالی که پنیرهای طبیعی ورقه شده در کشورهای اروپایی پرطرفدارتر هستند، پنیرهای پروسس ورقه ای در آمریکایی شمالی فروش بیشتری دارند. در ایران منظورمان از پنیر ورقه ای، همان پنیر پروسسی است که به صورت لایه هایی نازک برش خورده است و در آشپزی کاربرد دارد. اما به راستی پنیرهای ورقه ای چگونه به دنیا آمدند؟ آغاز جنگ جهانی دوم در سال 1939 میلادی، زمینه برای شکل گیری احتیاج مردم به غذاهای آماده و با زمان ماندگاری بالا را فراهم کرد. به این ترتیب غذاهای فرآوری شده و کارخانه ای کم کم وارد فرهنگ غذایی مردم شدند. بعلاوه پیشرفت کارخانه ها در قرن بیستم و مشغله های زندگی مدرن، غذاهای آماده به مصرف را روز به روز محبوب تر کرد.

هر چند که پنیر پروسس (Processed Cheese) برای اولین بار در سال 1911 میلادی به وسیله والتر گربر (Walter Gerber) سوئیسی معرفی گردید اما اختراع این پنیر فرآوری شده در سال 1916 میلادی به نام جیمز ال کرفت (James L. Kraft)، کارآفرین و موسس آمریکایی-کانادایی از کارخانه کرفت فودز (Kraft Foods) ثبت شد. در دهه 1950 میلادی کارخانه کرفت فودز برای اولین بار پنیرهای پروسس ورقه ای را تولید کرد. اما ورقه های پنیر به یکدیگر می چسبیدند و زمان ماندگاری بسیاری پایینی داشتند که موجب می شد پنیر به سرعت کپک بزند. در دهه 1970 میلادی، کرافت و شرایبر (دیگر شرکت بزرگ پنیر در آن موقع) فرآیندی به نام برش گرم را به کار بردند که این روش مشکل زمان ماندگاری پنیرهای اولیه را نداشت.

چرا پنیر پروسس ورقه ای محبوب است؟

همان طور که به تاثیر جبهه مدرنیسم بر شیوه زندگی و افزایش احتیاج مردم به غذاهای پروسس شده اشاره کردیم، وقت آن است که با نگاه ریزبین تری آنالیز کنیم که دلیل کسب جایگاه برجسته پنیرهای ورقه ای در صنعت غذایی چیست؟

واقعیت این است که امروزه سلامت غذا بیش از هر زمان دیگر اهمیت پیدا نموده است بنابراین پاستوریزه کردن مواد غذایی بخصوص برای مواد لبنی بسیار حائز اهمیت است. در مورد پنیرهای ورقه ای هم از بین بردن باکتری ها در فرایند پاستوریزه کردن پنیرهای ورقه ای و بعلاوه بسته بندی محصول طبق اصول بهداشتی، زمان ماندگاری این نوع پنیر را افزایش داده و این کار باعث شده ما بتوانیم هر زمانی که خواستیم به راحتی پنیر ورقه ای را از یخچال خارج کنیم و هر نوع غذایی که دوست داشتیم را به سرعت و آسان با آن تهیه کنیم.

بعلاوه پنیرهای ورقه ای در برش هایی نازک به راحتی برای تهیه انواع غذا مانند فست فودها در خانه ها و رستوران ها استفاده می شوند. ورقه های پنیر مقدار و بافت یکسانی دارند و استفاده از آنها آسان است.

مهم تر از همه پنیرهای پروسس بر خلاف پنیرهای طبیعی بافتی نرم، کرمی و قابلیت ذوب فوق العاده ای دارند که آنها را به یک انتخاب عالی و ضروری برای آشپزی تبدیل می نماید. بنابراین از پنیر ورقه ای می توان برای پخت انواع غذا مانند پیتزا، همبرگر، سیب زمینی، نودل و… استفاده کرد.

تجربه آشپزی لذت بخش با انواع پنیرهای پروسس ورقه ای کاله

برند کاله با هدف ایجاد لحظه ای ناب و فراموش نشدنی از تجربه طبخ و طعم لذیذ انواع غذاها، انواع پنیرهای پروسس ورقه ای را در طعم های گوناگون در سبد محصولات تولیدی خود قرار داده است که با حرارت تماشا طعم و مهم تر از همه بافتشان تغییر نمی نماید. از انواع پنیرهای پروسس ورقه ای کاله می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. پنیر پروسس پستو ورقه ای
  2. پنیر پروسس گودا ورقه ای
  3. پنیر پروسس لازانیا ورقه ای
  4. پنیر پروسس پارمسان ورقه ای
  5. پنیر پروسس چدار ورقه ای

پنیرهای گودا و چدار به نام پنیر ورقه ای زرد هم شناخته می شوند. هر کدام از پنیرهای پروسس ورقه ای کاله 180 گرم وزن دارد که درون هر بسته 10 ورقه پنیر به صورت مجزا بسته بندی شده اند.

پنیر پستو ورقه ای کاله

پنیر پستو، پنیری نیمه سخت از خانواده پنیرهای پارمسان است که از ترکیب شیر گاو، عصاره سیر، برگ های تازه ریحان و روغن زیتون تهیه می گردد. برگ های ریحان عامل مزه و طعم مجذوب کننده این پنیر است که آن را از سایر پنیرها متمایز می نماید. پنیر پروسس ورقه ای پستو بافتی نرم و کرمی دارد که در اثر ذوب شدن از هم جدا نمی گردد و از آن می توان برای تهیه انواع فست فودها مانند پیتزا و ساندویچ استفاده کرد.

پنیر پروسس گودا

پنیر پروسس گودا از فرآوری پنیر طبیعی گودا با هدف بهبود خواصی مانند ماندگاری، قوام و ذوب شوندگی تولید می گردد. این نوع پنیر بافتی نرم و طعمی ملایم دارد و به دلیل قابلیت ذوب فوق العاده خود، برای آشپزی ایده آل است. پنیر گودای ورقه ای کاله از ترکیب پنیر تازه و پنیر طبیعی گودا تحت حرارت تولید می گردد.

کاربرد پنیر ورقه ای گودا

از پنیر پروسس گودا کاله می توانیم برای تهیه سس ها، انواع پیتزا، در ترکیب بعضی از سوپ ها (برای مثال سوپ بروکلی با چدار و گودا) یا به عنوان طعم دهنده برای پوره سیب زمینی، انواع ساندویچ، برگر و… استفاده کنیم. جالب است بدانید که پنیر پروسس گودا کاله علاوه بر اینکه برای پخت انواع غذاهای گرم کاربرد دارد، به صورت سرد هم روی انواع ساندویچ ها قابل استفاده است.

پنیر پروسس لازانیا ورقه ای

لازانیا، غذایی ایتالیایی با ترکیب پاستای ورقه ای پهن، سس مخصوص و پنیر است که بین ما ایرانیان نیز محبوبیت زیادی دارد. استفاده از پنیر در بین ورقه های نازک پاستا علاوه بر اینکه طعم لذیذی ایجاد می نماید، به حفظ بافت منسجم غذا یاری می نماید. با استفاده از پنیر مخصوص لازانیا می توانیم لذت خوردن این غذای محبوب را دوچندان کنیم. پنیر لازانیا ورقه ای کاله در فرایند پروسس از ترکیب پنیر تازه و کره تولید می گردد که انتخابی مناسب برای طبخ انواع لازانیاهای لذیذ و خوشمزه است.

پنیر پروسس پارمسان ورقه ای

توانایی پنیرها برای خوب ذوب شدن به فاکتورهای مختلفی بستگی داره که مهم ترینش رطوبت موجود در بافت پنیر است. پنیر پارمسان یا پارمزان که به نام پارمیجانو-رجانو نیز شناخته می گردد، پنیری با بافت سخت و شکننده است که در اثر حرارت بافت نرم و خامه ای را برای آشپزی پیدا نمی نماید. با تولید پنیر پروسس پارمسان می توانیم قابلیت ذوب این پنیر لذیذ را بهبود ببخشیم. پنیر پروسس پارمسان ورقه ای کاله از ترکیب پنیر تازه و 30 درصد پنیر تازه تهیه می گردد و به دلیل فرایند پروسس به خوبی ذوب می گردد. پنیر پارمسان برای آشپزی، پنیری بسیار محبوب است و برای نمونه شما با استفاده از پنیر پارمسان برشی می توانید غذاهایی مانند گراتن بادمجان و پنیر پارمسان بپزیم.

پنیر پروسس چدار

پنیر چدار، پنیری با مزه نسبتا تند و بافتی سفت است که اصالت آن به روستای چدار انگلستان می رسد. طعم محبوب این پنیر آن را تبدیل به گزینه ای محبوب برای طبخ انواع غذاها مانند فست فود ها نموده است. برای مثال می توان با ترکیب پنیر چدار با چند پنیر دیگر روی پیتزا، غذایی لذیذ تهیه کرد اما باید به خاطر داشته باشید که نباید از پنیر چدار طبیعی به دلیل اینکه که به خوبی ذوب نمی گردد، به تنهایی استفاده کنیم. البته می توانیم با ترکیب پنیر طبیعی چدار با پنیر تازه در فرایند پروسس، پنیری با بافت نرم و قابلیت ذوب شوندگی عالی تولید کرد. برای مثال از کاربردهای پنیر ورقه ای چدار کاله می توانیم به استفاده در انواع غذاهای لذیذ مانند برگر دوبل با پنیر چدار اشاره کنیم.

جمع بندی

با پیشرفت مدرنسیم و تاثیر آن بر زندگی انسان ها، شکل احتیاج انسان به غذا نیز دستخوش تغییرات چشمگیری شده است. برای مثال می توانیم از احتیاج سریع انسان به غذا بعد از آغاز جنگ جهانی دوم مثال بزنیم که زمینه را برای غذاهای تولید شده و آماده به مصرف فراهم کرد. پنیز نیز از مواد غذایی است که دستخوش این تغییرات شده و در دهه 1950 میلادی بود که برای اولین پنیر پروسس ورقه ای به وسیله کارخانه کرفت فودز تهیه شد. پنیرهای ورقه ای به دلیل قابلیت ذوب عالی خود برای تهیه انواع غذاهای گرم استفاده می گردد. برند کاله با هدف بهبود کیفیت تجربه آشپزی و تهیه انواع غذاهای لذیذ بین المللی و ایرانی، انواع پنیرهای پروسس ورقه ای را تولید می نماید. پنیرهای پروسس ورقه ای کاله شامل پنیرهای گودا، چدار، پارمسان، لازانیا و پستو سبز است. پنیرهای گودا، چدار و پارمسان از انواع پنیر پارمسان ورقه ای به شمار می آیند.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 2 مرداد 1403 بروزرسانی: 2 مرداد 1403 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14841

به "همه چیز در خصوص پنیر ورقه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز در خصوص پنیر ورقه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید