آیا بحران اقتصادی شرکت چینی بر اقتصاد جهانی تاثیر منفی دارد؟

به گزارش راه ساری، خبرنگاران/خراسان رضوی پیش بینی می گردد، بحران نقدینگی یک شرکت بزرگ توسعه دهنده املاک چینی، بازارهای دنیای را متزلزل کند و کارشناسان بر این باورند که این امر می تواند تاثیراتی در اقتصاد دنیا داشته باشد البته بعضی هم معتقدند که این موضوع احتمالا قبل از اینکه به سیستم بانکی آسیب برساند، به وسیله دولت چین مهار می گردد و انتظار نمی رود که تبعات زیادی در اقتصاد دنیای داشته باشد.

آیا بحران اقتصادی شرکت چینی بر اقتصاد جهانی تاثیر منفی دارد؟

به گزارش سی ان بی سی، سوال اساسی برای سرمایه گذاران این است که چگونه و چه زمانی رهبران پکن دوباره شرایط را سروسامان خواهند داد و آیا چین همان طور که بسیاری از هواداران بازار انتظار دارند، ساختار گروه اورگرند را بازسازی خواهد نمود یا خیر. سرمایه گذاران نگران هستند که به احتمال زیاد پکن اجازه دهد این شرکت شکست بخورد و باعث آسیب به سهام داران و اوراق قرضه داخلی گردد. اورگرند پس از آنکه هفته گذشته گفت با مسائل بی سابقه ای روبروست، پنجشنبه با بدهی اوراق قرضه خارج از کشور خود روبرو شد.

جیمی چانگ، مدیر ارشد سرمایه گذاری در دفتر دنیای خانواده راکفلر می گوید: همه انتظار داشتند که دولت با توجه به اینکه اورگرند یک شرکت مهم سیستماتیک است، راه حلی ارائه دهد. این شرکت 300 میلیارد دلار بدهی معوق دارد. اگر مشکل اورگرند حل نگردد، ممکن است به تشکیلات اقتصادی سرایت کند و در نهایت سودهای کلان بعضی از شرکت های دولتی به سرانجام خواهد رسید. البته هواداران بازار فکر می نمایند که اورگرند منجر به بحران اقتصادی بعدی نمی گردد اما بی ثباتی ایجاد خواهد نمود.

ریک ریدر، سرپرست سرمایه گذاری عایدی ثابت دنیای در بلک روک بیان می نماید: نکته اینجاست که چین شفاف عمل نمی نماید و اغلب تا زمانی که خود پاسخی پیدا نکنید، چینی ها پاسخی نمی دهند. سیستم بانکی تمایل دارد که به وسیله دولت کنترل گردد و دولت احتمالا مداخله خواهد نمود. بعضی نوسانات و بعضی سرایت های اقتصادی ممکن است رخ دهد اما احساس من این است که دولت وارد عمل خواهد شد و معتقدم که شرایط تثبیت خواهد شد.

ریدر اضافه کرد: ممکن است در خصوص شرکت های املاک چینی و شرکت های چندرشته ای برای مدتی محتاطانه عمل گردد. این نگرانی وجود دارد که اقتصاد چین که در حال کند شدن است، بیشتر تحت تاثیر قرار گیرد و این موضوع می تواند در اقتصاد سایر کشورها هم تاثیر داشته باشد.

چانگ گفت: دولت چین باید به سرعت وارد عمل گردد زیرا اورگرند پس از نادیده گرفته شدن به وسیله بازارهای دنیای به تحت تاثیر قرار دادن احساسات عموم روی آورده است. مسئله نقدینگی املاک و مستغلات برای اقتصاد چین و رفاه اقتصادی بسیاری از خانواده های چینی بسیار مهم است. بیش از 90 درصد چینی ها مالک هستند، بسیاری از مردم به اسم سرمایه گذاری آپارتمان می خرند، بنابراین اگر این مورد مهار نگردد، می تواند تبدیل به یک قوی سیاه واقعی گردد (قوی سیاه رویدادی غیرمنتظره است که تاثیر و بزرگی آن باعث وارد آمدن شک به دنیا خواهد شد، مانند حادثه 11 سپتامبر).

چانگ اظهار کرد: این واقعیت وجود دارد که اقتصاد چین بسیار گسترده است و می تواند بقیه دنیا را تحت تاثیر قرار دهد. اگر چین به خاطر اورگرند دچار مشکل اقتصادی جدی گردد، بقیه اقتصاد دنیای از این مشکل تاثیر خواهد پذیرفت.

مارک ویلیامز، اقتصاددان ارشد آسیایی در کپیتال اکونومیکس بیان نمود: فکر می کنم در نهایت مقامات چینی وارد عمل می شوند تا مطمئن شوند حداقل سیستم اقتصادی وسیع تری با بحران روبرو نخواهد شد. اگر شما یک شرکت ساخت وساز املاک هستید، چند ماه مبهم پیش رو دارید.

جیم چانوس، رئیس و بنیان گذار Kynikos Associates، ذکر کرد که اکنون لحظه ای حساس برای چین است که در حال سرکوب قوانین به وسیله شرکت های اینترنتی، شرکت های آموزشی، بازی و سایر صنایع است.

به گفته چانوس مهم است که ببینیم واکنش پکن به اورگراند چگونه است.

وی اضافه کرد: ما شاهد تغییر لحن متفاوتی هستیم ... تغییر نحوه برخورد دولت با مشاغل، رهبران تجاری، سرمایه گذاران غربی. آن ها چگونه با یاریی که همه تصور می نمایند از سوی دولت به هر شکلی در راه است، برخورد خواهند کرد؟ آیا صاحبان اوراق قرضه غربی نجات خواهند یافت؟ آیا یاری ها فقط به صاحبان املاک که آپارتمان هایی دارند که هنوز به وسیله اورگرند ساخته نشده اند تعلق می گیرد؟ آیا بانک ها اصلاح خواهند شد؟

مشکل بازار املاک چین

چانوس اعلام کرد: چین از سال 2011 تا به امروز چهار بار کوشش نموده است تا از برآورد در بازار املاک جلوگیری کند. وی می گوید که در هر برآورد، اقتصاد به سرعت کاهش یافته است و پس از کاهش، مقامات پای خود را از روی ترمز برداشتند و دوباره شتاب گرفتند.

وی گفت: بازار املاک مسکونی معادل 20 درصد فراوری ناخالص داخلی چین است، درحالی که فعالیت املاک و مستغلات به طور کلی حدود 30 درصد از فراوری ناخالص داخلی است. این اعداد و ارقام خارج از محدوده هستند و در زمان رئیس جمهور، شی جین پینگ بدتر شده اند، نه بهتر.

ویلیامز از کپیتال اکونومیکس توضیح داد که حدود 1.4 میلیون نفر سپرده پرداخت نموده اند و منتظر تحویل ملکشان از اورگرند هستند. ما نمی دانیم آیا اورگرند می تواند این املاک را بسازد یا خیر، اما بعید به نظر می رسد.

این خطر در صورتی است که در سایر شرکت های املاک هم مسائلی ایجاد کند، در ارزش دارایی ها تاثیر گذارد و ممکن است در بازار مسکن آشفتگی ایجاد کند. مصرف نماینده، عامل بزرگی در اقتصاد چین است و ضربه به مسکن می تواند به مصرف آسیب برساند. این امر به وسیله تضعیف بازار واردات چین و بعلاوه کاهش تقاضا برای انواع مواد اولیه به سایر بازارهای منطقه ای و دنیای سرازیر می گردد.

ریدر می گوید: هنگامی که آن را کنار بعضی از تغییرات نظارتی در چین، کند شدن آشکار رشد، کاهش آشکار تقاضای کالا می گذارید، دلایلی برای تامل بیشتر در خصوص اتفاقات منطقه وجود دارد.

وی اضافه کرد: اما رشد اقتصادی چین و ماهیت در هم تنیده چین در اقتصاد دنیای بزرگ است بنابراین چین به اسم کانون مهم بازارها به این زودی ها از بین نمی رود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 مهر 1400 بروزرسانی: 16 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14339

به "آیا بحران اقتصادی شرکت چینی بر اقتصاد جهانی تاثیر منفی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا بحران اقتصادی شرکت چینی بر اقتصاد جهانی تاثیر منفی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید