اتصال به سیستم بین المللی؛ پیش احتیاج حل مسائل تجارت خارجی

به گزارش راه ساری، معاون امور استان های اتاق ایران گفت: علی رغم مسائلی چون تحریم، مشکل ما در حوزه تجارت، مشکل مدیریتی است و البته این موضوع به حزب و جناح خاصی هم ارتباط ندارد.

اتصال به سیستم بین المللی؛ پیش احتیاج حل مسائل تجارت خارجی

سید جواد زمانی در ملاقات با اعضای هیأت نمایندگان اتاق بیرجند، با اشاره به طرح موضوع محرومیت در استان خراسان جنوبی اضافه کرد: مناطقی چون خرمشهر و خراسان جنوبی اتاق های خود را با یاری صددرصدی اتاق ایران ساختند تا بتوانیم یاریی برای بخش خصوصی استان ها و مناطق کم برخوردار باشیم.

معاون امور استان های اتاق ایران اضافه کرد: این در حالی است که بعضی از استان ها بدون هیچ یاریی از اتاق ایران ساختمان های اتاق خود را ساختند و بعضی دیگر از استان ها نیز یاری محدود 40 یا 60 درصدی داشتند.

زمانی یادآور شد: شیوه فعالیت ما در اتاق ایران حاکمیتی نیست و نوع کار ما بیشتر حالت سمن است و ازاین جهت اگر توانستیم در فرایند کار خود اعتبار به دست بیاوریم آن وقت بخش دولتی و حاکمیت نیز به اهمیت کار ما واقف و بیش از گذشته به نظرات بخش خصوصی بها خواهند داد.

او اضافه کرد: مصوبه ای از مجلس با عنوان عضویت فراگیر گرفته ایم که باید در راستای اجرایی شدن آن نیز در ماه های آینده باید برنامه ریزی کنیم.

معاون امور استان های اتاق ایران ادامه داد: بی شک اتاق بیرجند را به صورت خاص و ویژه می بینیم و حق خراسان جنوبی نیز همین گونه است.

زمانی با اشاره به بعضی از مسائل مطرح شده توسط فعالان اقتصادی خراسان جنوبی گفت: تا زمانی که به سیستم بین المللی وصلی نشویم بسیاری از مسائل در حوزه صادرات و تجارت همچنان وجود خواهد داشت.

محسن احتشام، رئیس اتاق بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به بعضی از مسائل و مسائل پیش روی تجار خراسان جنوبی گفت: بدون تردید حضور معاون امور استان های اتاق ایران در کاهش مسائل اتاق بیرجند تأثیرگذار خواهد بود.

او یادآور شد: در گذشته نیز اتاق ایران نگاه ویژه ای به اتاق بیرجند به عنوان مرکز یک استان مرزی داشته که امیدواریم در ادامه جهت نیز شرایط همین گونه باشد.

حمیدرضا امینی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بیرجند نیز در این ملاقات بیان نمود: مشکل عمده ما در خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان های مرزی کشور بحث پیمان سپاری و مسائل ارزی با کشور افغانستان است.

او با بیان اینکه افغانستان خود از نظر پول شویی و امنیت با مسائلی روبه رو است، اظهار کرد: باید کوشش خود را برای برطرف مشکل تبادلات اقتصادی و ارزی با کشور افغانستان به کار گیریم چراکه این موضوع به تولیدنمایندگان آسیب زده است.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بیرجند ادامه داد: شاید در مبادلات خرد مشکل خاصی وجود نداشته باشد ولی صنایع بزرگ در خراسان جنوبی که کالای سنگین به ترکیه و افغانستان صادر می نمایند در حوزه تبادلات اقتصادی و ارزی با مشکل جدی روبه رو هستند.

امینی گفت: اینکه بانک ها در هر روز سهمیه خاص و مشخصی برای ثبت دلار در سامانه ثنا دارند نیز قصه پر غصه طولانی دیگری است که بارها با آن روبه رو بوده ایم.

او یادآور شد: یک بار برای همواره متولیان و تصمیم گیران این مسئله را حل نمایند که یک واحد تولیدی و صادراتی بزرگ چگونه چند هزار دلار را در ارتباط با کشور افغانستان مبادله کند چراکه در حال حاضر این یک معضل بزرگ است.

علیرضا خامه زر، رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بیرجند نیز گفت: با همه موضوعات و مسائل چون رقابت های منفی سایر کشور برای تجارت و ناامنی و دیگر ناملایمات هنوز هم یک بازار بزرگ صادراتی است.

او اضافه کرد: در سال 97 بالغ بر سه میلیارد دلار صادرات به افغانستان داشته ایم که کل مبادلات ما با اتحادیه اروپا است و می توان با برنامه ریزی دقیق تر بر روی کالاهایی چون گازوئیل، آرد و مصالح ساختمانی این آمار را افزایش داد.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بیرجند ادامه داد: باید نگاه امنیتی صرف به افغانستان را تغییر داده و علاوه بر آن بازار کشوری چون پاکستان را نیز در اولویت های بعد قرار دهیم چراکه با توجه به جمعیت بالای آن پاکستان نیز یک بازار بزرگ است.

خامه زر اضافه کرد: در ارتباط با افغانستان علاوه صادرات باید بر روی واردات از این کشور نیز توجه داشته باشیم چراکه در حال حاضر میزان واردات ما از کشور افغانستان در حدود 100 میلیون دلار است.

او یادآور شد: یکی از اقدامات ما شرکت در نمایشگاه های بین المللی است چراکه این اتفاق در بازاریابی برای شرکت های خراسان جنوبی نقش فراوانی دارد.

اکبری عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این ملاقات با اشاره به شرایط خاص و ویژه خراسان جنوبی گفت: خدمات بازرگانی و گمرکی استان ما به واسطه مرزی بودن با استان های مرکز کشور تفاوت دارد و از این نظر باید نگاه متفاوتی به آن داشته باشیم.

او اضافه کرد: ما مرز مشترک طولانی با افغانستان داشته و از طرف دیگر با سیستان و بلوچستان که استان هم مرز با پاکستان است، همسایه است.

فرامرزی، نائب رئیس اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این ملاقات با تأکید بر اهمیت نقش خراسان جنوبی در ارتباط تجاری با کشور افغانستان گفت: امیدواریم با تأیید نهایی انتخابات افغانستان این کشور همسایه به ثبات برسد تا از نظر اقتصادی نیز شرایط مطلوب تری را ببینیم.

او با اشاره به ممنوعیت واردات بعضی از کالاها به کشور افغانستان و نامطلوب بودن شرایط جاده مرز تا ولایت فراه، گفت: بهبود این مسائل می تواند موانع را از سر راه تبادلات ارزی با کشور افغانستان بردارد و با انگیزه بیشتری اقدام به کار تجاری کنیم.

بالی: سفر به جزیره ای شگفت انگیز در اندونزی

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 7369

به "اتصال به سیستم بین المللی؛ پیش احتیاج حل مسائل تجارت خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتصال به سیستم بین المللی؛ پیش احتیاج حل مسائل تجارت خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید