روند صعودی فروش محصولات نانوی ایرانی

به گزارش راه ساری، به گزارش خبرنگاران، اولین جرقه های توجه خاص کشورها و دولت ها به فناوری نانو در دنیا در حدود سال 1379 شمسی زده شد. پیش از آن، تحقیقات نانو در بعضی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی به صورت پراکنده انجام می شد.

روند صعودی فروش محصولات نانوی ایرانی

در شهریورماه 1382 ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تشکیل شد تا اهداف، راهبردها و برنامه های ملی این حوزه را مشخص کند.

در سال 1384 سند بلندمدت توسعه فناوری نانو با عنوان سند راهبرد آینده توسط هیئت دولت تصویب و ابلاغ شد. طبق این سند 10 ساله، ایران دستیابی به رتبه پانزدهم دنیا در فناوری نانو را به گونه ای که توسعه فناوری نانو موجب فراوری ثروت و ارتقای کیفیت زندگی مردم گردد، هدف قرار می دهد.

ترویج و آموزش فناوری نانو، توسعه منابع انسانی، شبکه سازی آزمایشگاه ها، تشکیل کمیته استانداردسازی فناوری نانوی ایران، ارائه خدمات مختلف توسعه فناوری در قالب کریدور (Corridor) خدمت توسعه فناوری و برگزاری کنفرانس های ملی و بین المللی از جمله فعالیت های ستاد نانو برای دستیابی به اهداف راهبرد آینده بود. همچنین با فعالیت هایی مانند پیشنهاد تشکیل و عضویت در کمیته استانداردسازی فناوری نانو در سازمان بین المللی استاندارد (ISO)، تشکیل شبکه اکو نانو و عضویت در نانو فروم آسیا، مشارکت ایران در حوزه نانو در سطح بین المللی افزایش یافت.

فناوری نانو در کشور به عنوان یک الگوی پیروز در پیشرفت فناوری مطرح است که می توان از آن برای پیشرفت سایر حوزه های فناوری نیز یاری گرفت.

سند ده ساله دوم توسعه فناوری نانو (1404-1394) با توجه به ارزیابی های راهبردی، گزارش های عملکرد سالانه و بازخوردهای حاصل از اجرای آن، تدوین شد.

به منظور تداوم حرکت پیشگامانه کشور در عرصه این فناوری، رویکرد کلی حاکم بر سند اول مبنی بر توسعه و تربیت سرمایه انسانی و تأمین زیرساخت های توسعه این فناوری، به روینمودهایی از قبیل دستیابی به مرجعیت علمی نانو در دنیا، توسعه فناوری های کلیدی، استقرار سیستم نانو نماد، ایجاد و ارتقای صنایع نانو و توسعه بازار این فناوری ارتقا یافت. در سند ده ساله دوم توسعه فناوری نانو، ارتقای اقتدار علمی کشور، توسعه صنعت و بازار نانو با نگاه صادراتی و نقش آفرینی این فناوری در فراوری ثروت و بهبود کیفیت زندگی هدف قرار داده شده است.

از سوی دیگر کوشش برای ارتقای رتبه علمی ایران در حوزه نانو بعد از تصویب سند ده ساله اول آغاز شد. در شهریور 1388 (2009)، یعنی شش سال پیش از افق برنامه ریزی سند راهبردی، محققان کشورمان توانستند از نظر تعداد مقالات علمی به صندلی پانزدهم دنیا برسند. در سال 2000 ایران با انتشار 9 مقاله نانو در رده 60 دنیا و ششم منطقه قرار داشت، اما در سالهای بعد با طی کردن روند صعودی در انتشار علوم نانو، انتشار سالانه 10 مقاله نانو به انتشار روزانه 25 مقاله نانو رسید.

در سال 2018 ایران با داشتن 9 هزار و 662 مقاله نانو فناوری در پایگاه وب آوساینس که معادل 5.81 درصد از کل انتشارات نانو است، صندلی چهارم در دنیا را که در سال 2017 کسب نموده بود، همچنان حفظ کرد. در حوزه ثبت پتنت نیز، ایران با رشد 68 درصدی ثبت پتنت نانوفناوری در دو دفتر ثبت پتنت آمریکا و اروپا در رده بیست و یکم دنیا نهاده شد.

کوشش های پژوهشگران حوزه نانو تنها به حوزه انتشارات علمی محدود نشده و امروز خود را در فراوری محصولات نانو فراوری داخل نشان می دهد. فروش محصولات نانو ساخت ایران یک روند صعودی را نشان می دهد که در سال گذشته به بیش از 13 هزار میلیارد ریال رسیده است.

روند رشد سالیانه بازار فروش محصولات نانوی ایرانی

بیش از نیمی از حجم بازار کالاهای نانو ساخت داخل، به حوزه ساخت و ساز (شیشه های کم گسیل، بتن سبک، انواع کفپوش، انواع کاشی و گرانیت آنتی باکتریال) اختصاص دارد. صنعت دارو، بهداشت و سلامت نیز با سهم 15.6 درصد رتبه دوم، و نساجی و پوشاک با سهمی نزدیک به 10 درصد در رده سوم نهاده شده اند.

کسب سهم بازار دنیای نانو

یکی از اهداف اصلی کشور در حوزه نانو، کسب سهم مناسبی از بازار دنیای فناوری نانو توسط محصولات ایرانی است. در برنامه سند گسترش کاربرد فناوری نانو، دستیابی به سهم یک تا دو درصدی از بازار دنیای فناوری نانو توسط محصولات نانو ساخت ایران در سال 1404، و دستیابی به حجم بازار 30 هزار میلیارد ریال تا سال 1398 هدف گذاری شده است.

در سال 1396 از مجموع بازار فروش محصولات نانوی ساخت ایران 2500 میلیارد ریال- حدود 18 درصد- مربوط به صادرات این محصولات به کشورهای دیگر و 11,260 میلیارد ریال آن مربوط به فروش در بازار داخلی بوده است. یکی از اهداف اصلی کشور در حوزه نانو، کسب سهم مناسبی در برنامه سند گسترش کاربرد فناوری نانو، دستیابی به سهم یک تا دو درصدی از بازار دنیای فناوری نانو توسط محصولات نانوی ساخت ایران در سال 1404 و دستیابی به حجم بازار 30 هزار میلیارد ریال تا سال 1398 هدفگذاری شده است.

مجموع فروش محصولات نانو ساخت داخل به تفکیک صادرت و فروش داخل (میلیارد ریال)

با گسترش برنامه های صادراتی ستاد نانو به ویژه در سالهای اخیر، ورود کالاها، تجهیزات و خدمات حوزه نانو ایران به بازارهای دنیای تسهیل شده و ارزش صادرات نانو در سال 96 نسبت به سال گذشته نزدیک به 100 درصد افزایش یافته است.

علاوه بر ارزش دلاری صادرات، تعداد شرکت های نانو که پیروز به صادرات شده اند، از 16 شرکت در سال 94 به 20 شرکت در سال 95 افزایش یافته است. به علاوه مقاصد صادراتی محصولات نانو در سال 95 نسبت به سالهای گذشته افزایش چشمگیری داشته و از 19 کشور در سال 94 به 47 کشور در سال 95 رسیده است.

tour-france.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

tour-canada.ir: برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 2152

به "روند صعودی فروش محصولات نانوی ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روند صعودی فروش محصولات نانوی ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید