احتمال ابتلا به آلزایمر در بیماران دیابتی بیش از 6 برابر است

به گزارش راه ساری، نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد، دیابت می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را بیش از 6 برابر افزایش دهد.

احتمال ابتلا به آلزایمر در بیماران دیابتی بیش از 6 برابر است

به گزارش خبرنگاران، دانشمندان اظهار کردند: بیماران سالمندی که به دلیل دیابت در بیمارستان بستری شده بودند بیش از 6 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل بودند.

در این تحقیق 3000 سالمند مبتلا به دیابت نوع یک که ارتباطی با چاقی ندارد، مورد آنالیز قرار دریافتد.

استاد راشل ویتمر، رئیس دانشگاه کالیفرنیا، دیویس ایالات متحده در بیانیه ای گفت: در افراد دیابتی، بالا و پایین بودن سطح قند خون شرایط اضطراری محسوب می گردد و می توان از هر دو حالت افراطی تا حد زیادی جلوگیری کرد. بااین حال، هنگامی که این موارد رخ می دهد منجر به کما، افزایش بستری شدن در بیمارستان و حتی مرگ خواهد شد.

با کاهش جریان خون در مغز، دیابت، به عنوان یک عامل خطر برای زوال عقل در نظر گرفته می گردد. کارشناسان تخمین می زنند که با تغییر سبک زندگی می توان از یک سوم موارد جلوگیری کرد.

ویتمر ادامه داد: در حال حاضر، افراد مبتلا به دیابت نوع یک، طول عمری بیشتری نسبت به گذشته دارند و ممکن است در معرض خطر بیماری هایی مانند زوال عقل قرار گیرند و اگر ما به طور بالقوه بتوانیم خطر زوال عقل آنان را با کنترل سطح قند خون کاهش دهیم، این مورد می تواند اثرات مفیدی برای آنان و سلامت عمومی داشته باشد.

دیابت نوع یک، بیماری مزمنی است که در آن پانکراس نمی تواند به اندازه کافی هورمون کنترل کننده گلوکز، انسولین فراوری کند و معمولا این بیماری از کودکی شروع می گردد.

این مطالعه به ترتیب دوره هایی از قند خون بالا یا پایین یعنی موارد اضطراری در بیمارستان، افزایش قند خون و کاهش قند خون را تجزیه وتحلیل کرد. مورد دوم می تواند منجر به بیهوشی گردد و مورد اول با بیماری قلبی عروقی و نابینایی همراه است.

شرکت کنندگان بستری شده برای هر دو عارضه تا 6 برابر بیشتر احتمال داشت که سال ها بعد به زوال عقل مبتلا شوند و افرادی که فقط یکی از این موارد را تجربه کردند، مستعدتر بودند.

محققان 2821 شرکت کننده با میانگین سنی 56 سال را به مدت هفت سال ردیابی کردند. از این تعداد، به ترتیب 335 (12 درصد) و 398 (14 درصد) نفر به ترتیب قند خون بالا و یا پایین و 87 نفر (سه درصد) از هر دو مورد رنج می بردند. طی این مطالعه، 153 مورد، حدود پنج درصد از جمعیت با زوال عقل تشخیص داده شدند.

این خطر در بین افراد با قند خون بالا یا پایین بیش از دو برابر (و با افزایش 75 درصد) بود و بعد از محاسبه سن، جنس و قومیت ابتلا به آلزایمر در افرادی که هر دو مورد را تجربه کردند بیش از 6 برابر افزایش یافت در مقایسه با همسالانی که به هیچ یک از این بیماری ها مبتلا نبودند.

ویتمر اضافه نمود: یافته های ما نشان می دهد، قرار دریافت در معرض موارد شدید گلیسمیک ممکن است عواقب طولانی مدتی بر سلامت مغز داشته باشد و باید محرک دیگری برای افراد دیابتی در نظر گرفته گردد تا از وقوع گلیسمیک شدید در طول زندگی جلوگیری گردد.

وی اعلام نمود: شرکت کنندگان فقط در صورت ابتلا به زوال عقل شمارش می شدند و بسیاری از موارد تشخیص داده نمی شد و این مورد بیان می نماید که ممکن است خطرات حتی بیشتر از این میزان باشد.

وقایع شدید قند خون می تواند گاهی اوقات به شکل متداول دیابت نوع دو رخ دهد که ناشی از رژیم های ناسالم و عدم ورزش است.

منبع: ایسنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14193

به "احتمال ابتلا به آلزایمر در بیماران دیابتی بیش از 6 برابر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال ابتلا به آلزایمر در بیماران دیابتی بیش از 6 برابر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید