شیوع اختلالات باروری در زنان چاق

به گزارش راه ساری، رییس مرکز چاقی پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تاثیر چاقی و اضافه وزن در باروری زنان، اظهار کرد: چاقی منجر به کاهش و اختلالات باروری، جلو افتادن سن بلوغ، ایجاد اختلالات قاعدگی و عوارض بارداری در زنان می گردد.

شیوع اختلالات باروری در زنان چاق

دکتر مجید ولی زاده در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به شرایط چاقی و اضافه وزن جامعه ایرانی، اظهار کرد: در حال حاضر 30 درصد زنان در کشور دچار چاقی و اضافه وزن هستند که این آمار 2 برابر مردان است.

وی با اشاره به آمار چاقی و اضافه وزن در جامعه ایرانی گفت: این فرایند در زنان، مردان و بچه ها رو به رشد و در حال افزایش است.

وی اصلاح سبک زندگی را بهترین راه حل جهت کنترل اضافه وزن در سطح جامعه دانست و اضافه نمود: اساس اصلاح سبک زندگی جدا از دانش فردی، وجود یک محیط سالم است که متاسفانه اغلب شهرهای بزرگ ما فاقد شاخص های شهر سالم هستند.

ولی نژاد ادامه داد: کمبود فضاهای مناسب پیاده روی، نبود پارک و فضای سبز به میزان کافی، ضعف سیستم حمل ونقل عمومی، نبود امکانات ورزشی مناسب در سطح شهر و هوای آلوده و نامناسب برای انجام فعالیت بدنی بعضی از موانع سبک زندگی سالم در جوامع به شمار می رود که به صورت کلان بر سلامت تاثیرگذار بوده و افراد را به سمت چاقی و اضافه وزن سوق می دهد.

وی با انتقاد از تبلیغات مواد غذایی ناسالم در رسانه های عمومی و بیلبوردهای شهری بدون توجه به اصول سلامتی افراد جامعه، اظهار کرد: متاسفانه درآمد حاصل از این تبلیغات مانع توجه به اصول سلامتی و تغذیه سالم شده و ناخودآگاه افراد را به سمت تغذیه ناسالم و انواع بیماری ها سوق می دهد، لذا وجود یک سیستم نظارتی قوی جهت آنالیز تبلیغات و برخورد با اینگونه تبلیغات ناسالم ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

ولی زاده با انتقاد از ترویج سبک زندگی کم تحرک در جامعه، مطرح کرد: علاوه بر تحرک پایین افراد و عدم اختصاص جایگاهی مطلوب به ورزش در سطح جامعه، تفریحات و نوع رفتار افراد نیز تغییر نموده؛ به گونه ای که تفریحات از نوع ورزش های گروهی مانند فوتبال و والیبال به کافه نشینی و تماشای ساعت ها تلویزیون و صرف فست فودها و نوشیدنی های ناسالم و غیراستاندارد به عنوان عوامل اصلی و خطرساز چاقی و اضافه وزن تغییر پیدا نموده است.

وی مهار و کنترل چاقی را یک موضوع چند جانبه دانست و گفت: وزارتخانه ها و سازمان های مرتبط، شهرداری، رسانه ها و صنایع ذیربط همگی در اصلاح سبک زندگی و ارتقای سطح سلامت در جامعه دخیل هستند. به عنوان نمونه صنایع غذایی باید در فراوری مواد غذایی اصول سلامتی را رعایت نموده و رسانه ها نیز از تبلیغ مواد غذایی ناسالم پیشگیری نموده و نسبت به ترویج فرهنگ زندگی سالم اقدام نمایند.

ولی زاده در انتها ارتقای سطح سلامت جامعه و ترویج فرهنگ زندگی سالم را محدود به وزارت بهداشت ندانست و گفت: تنها با تدوین یک استراتژی بین بخشی می توان نسبت به مهار اضافه وزن و کنترل چاقی در سطح جامعه اقدام کرد. به عنوان نمونه وزارت ورزش نیز باید در ترویج فرهنگ ورزش همگانی و سبک زندگی فعال و با تحرک بالا در سطح جامعه اقدام کند.

kalarena.com: مقایسه و نقد کالاهای دیجیتالی

namasho.com: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 7672

به "شیوع اختلالات باروری در زنان چاق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوع اختلالات باروری در زنان چاق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید