احتمال درگیری مستقیم میان ترکیه و روسیه وجود دارد؟ ، خودزنی اردوغان در سوریه

به گزارش راه ساری، پس از تشدید تنش ها میان نیروهای سوری تحت حمایت روسیه و نظامیان ترکیه به همراه متحدان سنی شورشی آنها حداقل 33 سرباز ترک تنها در پنجشنبه هفته گذشته در استان ادلب سوریه کشته شدند. این رکورد بیشترین تعداد تلفات ترکیه در یک روز از زمان شروع درگیری های داخلی سوریه است. ممکن است این حمله باعث درگیری مستقیم میان ترکیه و روسیه گردد.

احتمال درگیری مستقیم میان ترکیه و روسیه وجود دارد؟ ، خودزنی اردوغان در سوریه

به گزارش المانیتور فرماندار استان مرزی ختای که این آمار و ارقام را فاش نموده، یک حمله هوایی از سوی نیروهای سوری را عامل این اتفاق دانسته است اما در هفته های اخیر بیشتر حملات هوایی منطقه را هواپیماهای روسی انجام داده اند. فخرالدین التون، مدیر ارتباطات ریاست جمهوری در سخنرانی خود پس از جلسه اضطراری امنیت ملی که از سوی رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه تشکیل شد، وعده داد که انتقام سربازان ترک را بگیرد. او گفت:عملیات ما در تئاتر سوریه تا زمانی ادامه خواهد یافت که دست های آغشته به خونی که پرچم ما را هدف گرفته اند، شکسته شوند. ما تصمیم گرفته ایم با قدرتی به مراتب بیشتر از رژیم نامشروع [سوریه] که سلاح هایش را به سمت سربازان ما گرفته است، انتقام بگیریم.

این حمله می تواند راستا جنگ سوریه را تغییر داده و نگرانی ها را درباره درگیری مستقیم میان روسیه و ترکیه افزایش دهد. رحمی دوغان، استاندار ختای در جنوب ترکیه گفت علاوه بر تعداد نسبتا زیاد کشته شدگان بیش از 30 تن نیز مجروح شده اند. بعضی از معترضین استانبول صبح آدینه در مقابل کنسولگری روسیه تجمع نموده و شعار روسیه قاتل! و پوتین قاتل! سر دادند. مقامات ترکیه به امید جلوگیری از رویارویی مستقیم با ارتش بسیار قدرتمندتر روسیه همچنین حفظ راهی برای گفت وگو با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور این کشور از مقصر نامیدن دولت روسیه برای حمله به نیروهای خود در سوریه خودداری کردند. یک مقام ترکیه ای که مایل نبود نامش فاش گردد به رویترز گفت، ترکیه تصمیم گرفته بود دیگر از ورود پناهندگان سوری که قصد داشتند از راه های زمینی یا دریایی وارد اروپا شوند، جلوگیری نکند. این اقدام عملا تلاشی برای وادار کردن غربی ها به مداخله در درگیری تلقی می گردد. به همین دلیل ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه به صورت تلفنی با رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی امریکا صحبت کرد و مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز تماس جداگانه ای با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو داشت. جزییات محل دقیق این حمله هوایی تعیین نیست اما گزارش های اولیه حاکی از آن بود که حمله در دهکده کوچکی در حوالی منطقه مسکونی سراقب(در استان ادلب) صورت پذیرفته است. گفته می گردد در این حمله هوایی یک کاروان حامل تجهیزات ترکی نیز مورد اصابت قرار گرفته است. گفته می گردد، مجروحان به بیمارستانی در شهر ریحانلی استان ختای منتقل شده اند و جمعیت زیادی از مردم در اطراف آن تجمع کردند. پیش از این رسانه های روسی ادعا نموده بودند که عاملان نظامی ترکیه هواپیماهای نیروی هوایی روسیه و سوریه را با موشک هایی به نام منپدز که نوعی سیستم دفاع موشکی قابل حمل است، هدف قرار داده اند.

  • شرایط سخت اردوغان

آرون اشتین، مدیر برنامه خاورمیانه در انستیتوی تحقیقات سیاست خارجی فیلادلفیا گفت:آنکارا در شرایط دشواری قرار گرفته است. آنها باید کاری انجام دهند اما انجام هر کاری به معنای درگیری با دشمنی قدرتمندتر یعنی روسیه است. آنها باید به پاسخ سنجیده ای فکر نمایند که موجب دخالت روسیه نگردد. آنها همچنین باید به این فکر نمایند که ممکن است، انجام چنین کاری امکان پذیر نباشد بنابراین ما به یاری متحدین خود احتیاج داریم. اگرچه نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد به نظر متحدان امریکا و حتی دیگر متحدان عضو ناتو ترکیه، آنها در منازعه ای مداخله خواهند کرد که عمدتا از سوی آنکارا به وجود آمده است.

به گزارش خبرنگاران به نقل از اعتماد، بر اساس گزارش نیویورک تایمز، ترکیه مدت هاست که در جنگ داخلی 9 ساله سوریه علیه دولت بشار اسد، رییس جمهور این کشور از نیروهای مخالف حمایت می نماید. اسد که مورد حمایت روسیه و ایران است این شورش را تا حد زیادی از بین برده اما متاسفانه هزینه آن مرگ صدها هزار انسان و آوارگی میلیون ها پناهنده بوده است. دولت او با حمایت هواپیماهای جنگی روسیه دارد در ادلب می جنگد تا آخرین استان تحت کنترل شورشیان را بازپس گیرد. تشدید جنگ در این استان تنها در 3 ماه گذشته نزدیک به یک میلیون نفر را آواره نموده و باعث ایجاد یک بحران بشردوستانه در مرز ترکیه شده است.

اشتین اضافه کرد:روسیه به روش های مختلفی می تواند تشدید تنش ها را بیشتر کند. این کشور توان این را دارد که سربازان ترک حاضر در سوریه را به خاک سیاه بنشاند، حال چه با بمباران خطوط تامین تجهیزات باشد یا با گسترش جنگ به مناطقی که آنکارا آنها را اشغال نموده است. اردوغان در سخنرانی پنجشنبه هفته گذشته خود هیچ نشانه ای از تمایل به عقب نشینی در جنگ با نیروهای سوری تحت حمایت روسیه از خود نشان نداد و مدعی شد که اوضاع در استان ادلب به نفع ما شده است. او پیش از این حمله شبانه خطاب به اعضای حزب عدالت و توسعه خود گفته بود:ما 3 شهید داده ایم، خداوند رحمتشان کند اما تعداد تلفات نیروهای سوری بسیار بیشتر است.

اردوغان از دولت سوریه و نیروهای روسیه خواسته تا حملات خود در ادلب را متوقف نموده و از مواضع ترکیه که مورد محاصره اسد است عقب نشینی نمایند. او همچنین خواستار ایجاد یک منطقه امن تحت کنترل ترکیه برای غیرنظامیان آواره در منطقه شده است. این اظهارات اردوغان به دنبال خبرهایی مبنی بر این بود که متحدان شورشی ترکیه در سوریه کنترل شهر استراتژیک سراقب را دوباره به دست گرفته و دسترسی نیروهای سوری به بزرگراه ام 5 که دمشق را به حلب متصل می نماید از بین برده اند. اما یک مقام روس که نمی خواست نامش فاش گردد به نقل از مطبوعات روسی، سقوط سراقب را تکذیب کرد و گفت نیروهای دولتی این حمله را خنثی کردند. یک مقام ناشناس ترک نیز با رد ادعای اردوغان مبنی بر سقوط این شهر به رویترز گفت، نیروهای دولت سوریه با حمایت نیروی هوایی روسیه یک ضد حمله را شروع کردند. تلفات روز پنجشنبه تعداد نظامیان ترک کشته شده در استان ادلب را از زمان شروع درگیری ها در ماه فوریه به 52 دو تن رساند. بنا بر گزارش ها، بسیاری از این سربازان در حملات هوایی روسیه کشته شدند اما ترکیه از اقرار به آن بیزار است. تا زمانی که آنکارا و مسکو نتوانند با یکدیگر به توافق برسند احتمالا شمار این تلفات روز به روز بیشتر خواهد شد. روسیه کنترل مرزهای هوایی استان ادلب را در دست دارد و همین موضوع امتیاز استراتژیک بزرگی برای ارتش این کشور در مقابل نیروی هوایی ترکیه محسوب می گردد. ترکیه هزاران سرباز را در استان ادلب مستقر نموده تا از پیشرفت دولت سوریه جلوگیری کند اما به دلیل عدم داشتن پشتیبانی هوایی به شدت از این کار منع شده است. در عملیات های هوایی شدید 3 ماه گذشته روسیه در سراسر استان، بیمارستان ها، مدارس و ساختمان های مسکونی بمباران شده، دست کم 300 نفر را به کشتن داده است. اردوغان از امریکا خواسته است تا موشک های پاتریوت خود را برای یاری به دفاع از نیروهای ترک ارسال کند. او همچنین از ناتو خواسته تا یک منطقه پرواز ممنوع برای حفاظت از 3 میلیون غیرنظامی استان ادلب ایجاد کند. اما به گفته مقامات غربی، واشنگتن و اعضای ناتو تا به امروز به دلیل عدم تمایل به رویارویی با روسیه از درگیری نظامی در شمال غربی سوریه خودداری نموده اند. تا زمانی که ترکیه موافقت نکند که سیستم دفاع موشکی اس -400 که از روسیه خریداری نموده است را تحویل دهد، امریکا به آنها موشک پاتریوت نخواهد داد. امریکا حدود 5 هزار نیرو در شمال شرقی و جنوب سوریه دارد که هدف اصلی شان جلوگیری از بازگشت تروریست های داعشی به این منطقه همچنین حفاظت از منابع نفتی سوریه است.

  • درگیری عمدی با پوتین

وب سایت بلومبرگ ضمن تحلیل این اتفاقات نوشت: به هر حال رییس جمهور ترکیه عمدا وارد درگیری با پوتین شده و این کار نتیجه ای جز انزوای ترکیه در بر ندارد. قبلا این پاکستان بود که در محافل سیاسی با خودزنی مذاکره می کرد. اکنون ترکیه به رهبری اردوغان تکنیک چانه زنی خود را به روز نموده و تفنگ خود را به سمت غرب گرفته و برایش مهم نیست اگر این کار باعث گردد که تفنگی هم شقیقه خودش را هدف بگیرد.

در طول دو سال گذشته، اردوغان با نزدیک شدن به روسیه که دشمن شرکای خود در سازمان پیمان آتلانتیک شاقتصادی محسوب می گردد عملا آنها را تحریک نموده است. نتیجه چنین تصمیمی کاملا قابل پیش بینی بود: انزوای ترکیه در سوریه و لیبی، جایی که منافع آنکارا در تضاد مستقیم با مسکو است. اکنون که درگیری این دو کشور در حال تشدید است و سربازان ترک احتمالا از طریق بمب های روسیه کشته می شوند، اردوغان از غرب انتقاد نموده و آنها را به بد قولی متهم می نماید و تهدید می نماید که مرزهایش را باز نموده و میلیون ها پناهنده را وارد اروپا خواهد نمود. او با این تهدید، خواستار ارایه یاری اقتصادی از سوی اروپا برای اسکان پناهندگان در ترکیه و احتمالا یاری ناتو برای تحقق اهداف نظامی اش در سوریه است.

اردوغان از تکنیک معمول خود در مذاکره با پوتین استفاده نموده و هشدار داده است که روابط میان آنکارا و مسکو بر سر ادلب دچار مشکل خواهد شد اگرچه این جدایی، اقتصاد ترکیه را به شدت منزوی خواهد نمود.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی، تفریحی و گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8457

به "احتمال درگیری مستقیم میان ترکیه و روسیه وجود دارد؟ ، خودزنی اردوغان در سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال درگیری مستقیم میان ترکیه و روسیه وجود دارد؟ ، خودزنی اردوغان در سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید