احمدوند: برای بدترین شرایط برگزاری امتحانات در دانشگاه علامه طباطبایی آماده می شویم

به گزارش راه ساری، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان گفت: به هر حال ما باید خود را برای بدترین شرایط که برگزاری امتحانات به صورت مجازی است، آماده کنیم.

احمدوند: برای بدترین شرایط برگزاری امتحانات در دانشگاه علامه طباطبایی آماده می شویم

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، شجاع احمدوند معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه باید خود را برای بدترین شرایط برگزاری امتحان مجازی آماده کنیم؛ گفت: با توجه به شرایط کنونی بعید به نظر می رسد امتحانات به صورت حضوری برگزار شود.

ضمن بیان این مطلب در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان شرح داد: تعداد استادانی که کلاس های خود را برگزار نکرده اند نسبت به کل استادان دانشگاه زیاد نیست. دانشگاه علامه طباطبائی 1200 استاد هیئت علمی و مدعو دارد که از این تعداد، تنها 80 استاد تا الان کلاس های خود را برگزار نکرده اند. برای پیگیری این قضیه، نامه هایی به روسای دانشکده ها ارسال شده تا این استادان در همین هفته مشخص تکلیف شوند. استادان مورد نظر یا کلاس های خود را به صورت آنلاین برگزار می کنند که در این صورت کلاس های جبرانی هم در نظر گرفته می شود تا به سقف تعداد جلسات مشخص شده برسند و یا برای این درس ها استاد جایگزین در نظر گرفته می شود.

وی ادامه داد: بیشتر این استادان فوق جزو استادان مدعو هستند که به دلیل عدم آشنایی با کلاس های مجازی یا کهولت سن، هنوز نتوانسته اند با فضای کلاس های آنلاین ارتباط برقرار کنند و کلاس های خود را برگزار کنند.

برگزاری بیش از 95 درصد کلاس های نظری

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 95 درصد کلاس های دروس تئوری دانشکده های مختلف برگزار شده است، گفت: به تفکیک، دانشکده علوم ورزشی و تربیت بدنی 100 درصد، دانشکده علوم ارتباطات، 100 درصد، دانشکده حقوق و علوم سیاسی 95 درصد، دانشکده آمار و علوم ریاضی 95 درصد، دانشکده الهیات 100 درصد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی 98 درصد، دانشکده مدیریت و حسابداری 85 درصد، دانشکده اقتصاد 90 درصد، دانشکده ادبیات و زبان های خارجه 85 درصد، موسسه آموزش عالی بیمه اکو 99 درصد و دانشکده علوم اجتماعی 87 درصد درس های تئوری خود را به صورت آنلاین برگزار کرده اند.

شرایط حذف اضطراری

وی در خصوص حذف تک درس دانشجویان نیز اظهار کرد: حذف اضطراری یا تک درس شیوه متعارف خود را دارد که دانشجو ابتدا باید به استاد مراجعه کند. اگر دانشجو بیش از سه جلسه غیبت نداشته باشد می تواند با موافقت استاد و تایید مدیر گروه و اداره آموزش هم بعد از تایید درس برای دانشجو حذف می شود. ولی در شرایط کنونی با مدیر اداره خدمات آموزشی صحبت شد که در صورت امکان شرط امضای استاد و مدیر گروه برداشته شود تا اگر دانشجویی متوجه شد که واقعاً نمی تواند درسی را ادامه دهد تنها از طریق مراجعه به اداره آموزش بتواند به سهولت درس خود را حذف کند.

وی در خصوص زمان بارگذاری جلسه های برگزار شده کلاس های آنلاین چه زمانی روی سایت دانشگاه نیز تاکید کرد: با توجه به اینکه سیستم آموزش مجازی با سرعت بالا راه اندازی شد خیلی از امکانات سیستم آنلاین در ابتدا برای ما آماده نبود و ما محدودیت سرور داشتیم که این سرور ها خریداری شده و در حال نصب هستند. کلاس های آنلاین همه ضبط شده اند، ولی چون فایل صوتی در یک سرور ضبط می شود، فایل تصویری در سرور دیگر و همچنین پاورپوینت ها در یک سرور دیگر، نیاز به سرور هایی بود که این فایل ها را با هم تلفیق کند تا بتوان آن ها را در قالب یک فایل ارائه کرد.

شهریه دانشجویان شبانه

احمدوند به تصمیم گیری دانشگاه در خصوص شهریه دانشجویان شبانه اشاره کرد و افزود: بخشی از این شهریه به عنوان شهریه آموزش مجازی محاسبه می شود، ولی تخفیف خوبی را هم در نظر گرفته ایم و آن را به هیئت امنای دانشگاه پیشنهاد داده ایم. چرا که هرگونه تصمیم مالی در اختیار هیئت امنای دانشگاه است و همچنین تشکیل جلسه این هیئت هم در اختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

وی تاکید کرد: پیشنهاد به این صورت است که تخفیفی برای دانشجویان در نظر گرفته شود، ولی این تخفیف به دانشجو برگردانده نمی شود بلکه در حساب دانشجو برای ترم آینده ذخیره می شود و دانشجویانی هم که ترم آخر خود را می گذرانند این تخفیف در هنگام تسویه حساب با دانشگاه به حسابشان برگشت داده می شود.

امتحانات خاتمه ترم

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: برگزاری امتحانات در سیستم مجازی برای همه دانشگاه ها در دنیا یک دغدغه است. امتحان اگر به صورت حضوری برگزار شود ما با مسائل کمتری روبرو هستیم، ولی با توجه به شرایط کنونی بعید به نظر می رسد و به هر حال ما باید خود را برای بدترین شرایط که برگزاری امتحانات به صورت مجازی است، آماده کنیم.

وی ادامه داد: با مدیران حوزه های مختلف، جلسات مختلفی برگزار شده و می شود و در حال بررسی راه های مختلف برای برگزاری امتحانات هستیم. مثلاً برای دانشجویان دکتری، امتحان می تواند به صورت اُپن بوک باشد و ایرادی هم ندارد و یا نمره خاتمهی تقسیم بندی شود به این صورت که مثلا 60 درصد نمره به صورت فعالیت کلاسی باشد و 40 درصد دیگر آزمون خاتمهی است. این 40 درصد می تواند آزمون چهار گزینه ای و یا تشریحی باشد و برای 60 درصد هم استاد می تواند تکلیف هایی مثل تهیه مقاله یا سوالات تشریحی مطرح کند که جواب ها مبتنی بر مراجعه مستقیم به متن کتاب نباشد.

احمدوند گفت: در کل در حال بررسی نهایی هستیم و امیدواریم بتوانیم در هفته آینده، اطلاعیه شماره هفت را که ناظر بر مشخص تکلیف آزمون های خاتمهی است صادر کنیم. با توجه به اینکه زمان امتحانات هم سه هفته به عقب کشیده شده است این زمان، فرصت مناسبی است تا دانشجویان بتوانند تکلیف های ارائه شده توسط استادان را انجام دهند.

نحوه دفاع دانشجویان تحصیلات تکمیلی

وی تاکید کرد: دفاع خاتمه نامه ها به شکل مجازی امکانپذیر است و ساز و کاری دارد که مشکل نیست. در شرایط کنونی چندین جلسه دفاع و سمینار برگزار شده است و 16 جلسه دفاع دیگر هم تعریف شده که به زودی برگزار می شوند.

بنابر اظهارات احمدوند؛ درباره استادانی که اجازه دفاع به صورت مجازی به دانشجویان را نمی دهند به ویژه در مقطع دکتری، دانشگاه شرایطی را مهیا می کند تا با رعایت پروتکل های بهداشتی جلسات دفاع، حضوری برگزار شود. فرایند بررسی خاتمه نامه ها نیز در حال انجام است؛ به طوری که از 51 گروه، 37 گروه بیش از دو جلسه از فرآیند بررسی خاتمه نامه ها را انجام داده اند.

وی شرح داد: ضمن اینکه هرگونه انتخاب موضوع برای خاتمه نامه، انتخاب استاد راهنما، تصویب نهایی پروپوزال، فرآیند پیش دفاع و برگزاری سمینار ها براساس مدیریت درخواست ها و از طریق اتوماسیون اداری قابل پیگیری است.

احمدوند ادامه داد: تمام دانشجویان در کلیه مقاطع می توانند درخواست های خود را از طریق فرم های طراحی شده که از صفحه اصلی سایت دانشگاه قابل دسترسی هستند، مطرح کنند و دانشجویان مطمئن باشند هیچ درخواستی بدون پاسخ نمی ماند. به عنوان مثال دانشجویان مقطع دکتری می توانند با پر کردن فرم شماره هشت و ارسال آن به معاون آموزشی دانشکده، درخواست خود را مطرح کنند و بقیه فرآیند که ارسال به گروه و استاد جهت تایید است، از طریق کارشناسان اداره آموزش پیگیری می شود. البته شرحات کامل در این خصوص طی بخشنامه ای به اطلاع دانشجویان می رسد.

برگزاری آنلاین 95 درصد کلاس ها

وی در ادامه شرح داد: شاید در بخش هایی ضعف هایی وجود داشته باشد، ولی با همین شرایط بالغ بر 95 درصد کلاس های ما به صورت آنلاین و با کمترین مشکل برگزار شده است. گاهی قطعی هایی انجام شده، ولی هیچ گاه اتفاق نیفتاده که یک کلاس ما به طور کامل قطع شود و ادامه پیدا نکند. حتی قسمت هایی که قطعی اینترنت وجود داشته، کلاس ها با تاخیر برگزار شده است.

احمدوند گفت: دانشجویان توجه کنند که برگزاری کلاس ها به صورت آنلاین یک انتخاب نبوده است که اگر بود ما ابتدا زیرساخت های لازم را فراهم می کردیم و بعد اقدام به برگزاری کلاس های آنلاین می کردیم. اتفاقی که افتاد یک ضرورت بود و من فکر می کنم کارنامه دانشگاه ها در این حوزه کارنامه کاملاً مثبتی است. چرا که در کمترین زمان ممکن بیش از 93 درصد کلاس ها را برگزار کردند.

احمدوند افزود: مسائل برگزاری کلاس های آنلاین فقط مختص به کشور ما نیست، بلکه در نقاط مختلف دنیا هم مسائل این چنینی وجود دارد. من مطمئنم با هوش و درایت استادان و دانشجویان و تقویت زیرساخت هایی که در حال انجام است، هرچه جلوتر برویم مسائل مطرح شده کمتر و کمتر می شوند. چه بسا امروز این سیستم را با پنج هفته پیش که شروع کار بود مقایسه کنیم می بینیم مسائل و مسائل بسیار کم شده اند و امیدواریم به زودی به نقطه ای برسیم که مسائل در حداقل باشند.

آزمون جامع دانشجویان دکتری

وی در خصوص نحوه برگزاری آزمون جامع دکتری نیز گفت: این آزمون طبق اطلاعیه مشترک شماره شش در شهریور برگزار می شود. در این فاصله دو آزمون زبان هم برگزار می شود تا دانشجویان بتوانند آمادگی لازم را برای شرکت در آزمون جامع پیدا کنند. ما در حال ایجاد شرایطی هستیم تا شرکت در آزمون جامع را برای دانشجویان اختیاری کنیم تا اگر دانشجویی به هر دلیل امکان حضور و شرکت در آزمون را ندارد، در آزمون شرکت نکند و حتی در صورت داشتن شرایط می تواند فرآیند اخذ مرخصی تحصیلی را طی کند.

تکلیف شهریه پرداختی خوابگاه ها

وی اظهار کرد: تصمیم گیری درباره شهریه خوابگاه ها بیشتر در حوزه کاری معاونت دانشجویی دانشگاه است، ولی برای اطلاع عرض می کنم که هزینه پرداخت شده دانشجو برای ترم های آینده ذخیره می شود.

نحوه دریافت مرخصی تحصیلی

احمدوند گفت: دانشجویان طبق روال گذشته می توانند اقدام به دریافت مرخصی کنند. هر دانشجویی شرایط متفاوتی دارد که پس از درخواست دانشجو برای مرخصی شرایط بررسی می شود و تصمیم نهایی به دانشجو اعلام می شود. این قضیه به طور کامل در اطلاعیه های قبلی بیان شده است.

مخالفت دانشجویان با حذف ترم

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی گفت:بسیاری از دانشجویان با بازخورد هایی که به ما می دهند مخالفت خود را با حذف ترم اعلام کرده اند، آمار دقیقی از این تعداد نیست، ولی واقعیت این است که ما نمی دانیم داستان بیماری شایع شده چه زمانی تمام می شود. اگر مشخص بود می توانستیم با اضافه کردن دو یا سه هفته به خاتمه کلاس ها شرایط را مطابق قبل پیش ببریم، ولی با گذشت زمان و تمدید شدن شرایط بحرانی، ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه برگزاری کلاس ها را نداد و ما ناگزیر شدیم خود را برای بدترین شرایط آماده کنیم. احتمال دارد تا خاتمه ترم، همین شرایط را داشته باشیم، ولی اگر شرایط بهتر شد خیلی زود تغییر شرایط می دهیم تا ادامه کلاس ها را به صورت عادی برگزار کنیم.

وی ادامه داد:حذف کامل ترم، امکان پذیر نیست، چرا که تعداد زیادی از دانشجویان قصد دارند فارغ التحصیل شوند، تعدادی قصد رفتن به سربازی را دارند و تعدادی هم به دلیل مسائل شغلی تمایلی برای حذف ترم ندارند. من از همین فرصت استفاده می کنم و یک نکته خیلی ساده را عرض می کنم و آن هم ظرفیت خوابگاه های دانشگاه است. ظرفیت کل خوابگاه های ما 3800 نفر است و در این ترم حدود 3 هزار نفر از دانشجویان ما فارغ التحصیل می شوند. در صورت تعطیلی ترم این 3 هزار نفر به ظرفیت قبلی ما اضافه می شوند و ما با 6800 متقاضی خوابگاه روبرو می شویم که امکان پاسخگویی به این حجم از دانشجو را نداریم.

نحوه دسترسی دانشجویان به کتابخانه دیجیتال

وی با بیان اینکه مدیران کتابخانه مرکزی دانشگاه، در این مدت تلاش های زیادی کردند؛ اظهارکرد: و اسامی کتاب هایی که استادان معرفی کرده اند را گرفته اند و با انتشاراتی ها وارد گفتگو شده اند تا بتوانند این منابع به ویژه منابع داخلی را تهیه کنند و در اختیار دانشجویان قرار دهند. دانشجویان می توانند با مراجعه به سامانه کتابخانه دانشگاه به این منابع دسترسی پیدا کنند. در حال حاضر کتابخانه دانشگاه ظرفیت بسیاری دارد.

شرایط حذف ترم

احمدوند ادامه داد: برای حذف ترم شرایطی در نظر گرفته شده است. شرایطی مثل اینکه دانشجو یا یکی از اعضای درجه یک آن ها به کرونا مبتلا شده باشند، درس ماهیت عملی داشته باشد و استاد برگزاری آن را به صورت تئوری مجاز نداند و یا افرادی که در مناطق با زیرساخت ضعیف اینترنتی سکونت دارند. در صورت احراز این شرایط دانشجو می تواند ترم خود را حذف کند و در غیر این صورت امکان حذف ترم وجود ندارد، چرا که این همه هزینه و سرمایه گذاری زیرساختی برای دانشجو انجام شده بدون دانشجو دچار مشکل می شود.

وی گفت: اگر مطمئن باشیم که تا تابستان مسئله حل می شود و مسئله ای وجود ندارد می توانیم این قضیه را مطرح کنیم. ولی چون مشخص نیست چه زمانی این مسئله تمام می شود و چشم انداز دقیقی برای خاتمه بحران نداریم نمی توان در این مورد تصمیم گیری کرد و به همین خاطر نمی توانیم برنامه ریزی یکدستی انجام دهیم. ما ناظر به اطلاعاتی هستیم که از طریق ستاد ملی مبارزه با کرونا صادر می شود. در ضمنً تا الان 9 جلسه از ترم را پشت سر گذاشته ایم و عملاً امکان برگزاری ترم در تابستان وجود ندارد. امیدواریم هرچه زودتر شرایط عادی شود.

کارورزی دانشجویان

احمدوند ادامه داد: کارورزی دانشجویان از سیستم مجازی جداست. اگر شرایط عادی شد دانشجویان می توانند کارشان را در ادامه ترم پیش ببرند و حتی می توانند به ترم بعد منتقل کنند، ولی نمره کارورزی در کارنامه همین ترم ثبت می شود تا برای تعداد واحدی که دانشجویان در ترم های آینده می گیرند دچار مشکل نشوند.

زمان دفاع خاتمه نامه

وی افزود: دفاع این ترم تا خاتمه شهریور مجاز است. اگر شرایط حادی هم برای دانشجو وجود داشت با انجام مکاتباتی می تواند زمان دفاع را افزایش دهد. دانشجویانی هم که تا اسفند ماه فرصت دفاع داشتند تا اردیبهشت امسال اجازه دارند دفاع کنند.

سنوات مجاز دانشجویان ارشد

وی تاکید کرد: سیاست ما در این شرایط مبتنی بر تسهیل همه مناسبت های اجرایی و آموزشی برای دانشجویان است، همچنان که اطلاعیه های ما هم روز به روز این را نشان می دهد و برای دانشجویان ترم شش ارشد هم شرایط را تسهیل می کنیم.

زرین گراف: زرین گراف: عصر طلایی گرافیک

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8766

به "احمدوند: برای بدترین شرایط برگزاری امتحانات در دانشگاه علامه طباطبایی آماده می شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احمدوند: برای بدترین شرایط برگزاری امتحانات در دانشگاه علامه طباطبایی آماده می شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید