ارتباط میان کیفیت خواب و دمای محیط

به گزارش راه ساری، پژوهشگران موسسه ملی علوم و فناوری اولسان (UNIST) کره جنوبی در مطالعه اخیرشان ارتباط میان دمای محیط و کیفیت خواب را مورد آنالیز قرار دادند.

ارتباط میان کیفیت خواب و دمای محیط

به گزارش گروه سلامت خبرنگاران از ایسنا، به گفته محققان کره ای دمای محیطی که افراد در آن قرار دارند تاثیر قابل توجهی بر کیفیت و زمان خواب آنها دارد.

طی این مطالعه، محققان مگس های سرگه (Drosophila) را مورد آنالیز قرار دادند تا بتوانند توسط آنها چگونگی تاثیر ژن ها، انتقال دهنده های عصبی و فعالیت های عصبی بر تنظیم الگوهای خواب را درک نمایند.

مگس های سرکه یا مگس میوه در طول روز در محیط های گرم کمتر فعال هستند و شب ها نیز به خوبی نمی خوابند.

دانشمندان برای یافتن اصل این مکانیسم، مگس های میوه مهندسی شده را در محیطی با دمای شبیه به روزهای گرم تابستان قرار داده و الگوهای خواب آنها را مورد آنالیز قرار دادند.

دانشمندان حین آزمایش بر روی مگس های میوه متوجه جهش در ژنی به نام شیکر (Shaker gene) در آنها شدند.

پروتئین فراوری شده توسط این ژن مسیری را ایجاد می نماید که طی آن یون های پتاسیم(K⁺) در مغز عبور می نمایند.

در صورت کمبود این پروتئین، سلول های عصبی در مغز فعال می شوند که فرایند خوابیدن را سرکوب می نمایند. علاوه بر این دانشمندان دریافتند مگس های میوه جهش یافته کمتر از سایر مگس ها میوه می خوابیدند.

اگرچه دقیقا همان نوع از مگس سرکه در محیط های گرم قرار داده شد، عملیات سرکوب خواب در آنها رخ نداد. پژوهشگران این مطالعه اظهار داشتند که این پدیده به دلیل ناپدید شدن پیوند بین dFSB و انتقال دهنده عصبی مهاری گابا (GABA) است.

شیکر (Sh) که نورون های گابا یا گاما آمینو بوتیریک اسید را تحریک می نماید، بر روی پیوند(dFSB) که رفتارهای سازگار با دما در مگس سرکه را تنظیم می نماید، یافت می گردد.

عملکرد ناقص ژن شیکر فرایند خوابیدن در دمای پایین را سرکوب می نماید، در حالی که نور و درجه حرارت بالا اثرات ژن شیکر بر روی خواب را کنترل می نمایند.

کاهش ژن شیکر در سلول های عصبی گابا یا گاما آمینو بوتیریک اسید تا حدودی جهش های ژن شیکر را فنوکپی (Phenocopy) نموده است.

دانشمندان دریافتند که اتصال عصبی(سیناپس ها) بین نورون های تنظیم نماینده خواب که سیگنال هایی را با استفاده از گابا یا گاما آمینو بوتیریک اسید(اصلی ترین انتقال دهنده عصبی مهاری در مغز) ارسال می نمایند، با افزایش دما از بین می رود و در نتیجه الگوی خواب را تغییر می دهد.

پروفسور چانگ هون لیم (Chunghun Lim) از موسسه ملی علوم و فناوری اولسان گفت: دانستن تغییرات در الگوهای خواب، ناشی از بی حالی و بهاری و گرمازدگی، به ما یاری می نماید تا بهتر این موضوع را درک کنیم و بتوانیم راهکار های مناسب برای اختلالات خواب پیدا کنیم.

بنیاد Suh Kyungbae، بنیاد ملی تحقیقات (NRF) و پروژه یاری هزینه تحصیلی دکتری جهانی

(The Global Ph.D. Fellowship project) از این مطالعه حمایت اقتصادی نموده اند.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

زرین گراف: زرین گراف: عصر طلایی گرافیک

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 9147

به "ارتباط میان کیفیت خواب و دمای محیط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط میان کیفیت خواب و دمای محیط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید