ازسرگیری رایزنی ها برای بازگشایی آزمایشگاه دوپینگ، دعوت از دبیرکل وادا

به گزارش راه ساری، به گزارش خبرنگاران، پاییز سال 1386 و همزمان با پیوستن ایران به کنوانسیون مشترک یونسکو - وادا، تاسیس و راه اندازی آزمایشگاه کنترل دوپینگ ایران به عنوان آزمایشگاه غرب آسیا در کنترل و مبارزه با دوپینگ به تصویب رسید. به همین دلیل با پیگیری های انجام شده از سوی رئیس وقت فدراسیون پزشکی ورزشی و تایید اعضای آسیایی و جهانی این فدراسیون، آذرماه سال 1389 طی نشستی که در گوانجو برگزار گردید، مجوز فعال شدن این آزمایشگاه مرکزی صادر شد.

ازسرگیری رایزنی ها برای بازگشایی آزمایشگاه دوپینگ، دعوت از دبیرکل وادا

البته مجهز نبودن آزمایشگاه کنترل دوپینگ ایران به دستگاه پیشرفته و مورداحتیاج برای آنالیز نمونه گیری ها و نداشتن مجوز لازم از طرف وادا باعث شده تاکنون آزمایشی برای آنالیز و آنالیز نمونه گیری های به عمل آمده از ورزشکاران در این آزمایشگاه انجام نگردد اگرچه طی سال های گذشته اقداماتی از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی و ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران در این زمینه و برای مجهز کردن آزمایشگاه مورد نظر و دریافت تاییدیه فعالیت آن از وادا اجرا شده اما تاکنون نتیجه ای در بر نداشته است.

در واقع جهت کسب مجوز از طرف آژانس دنیای مبارزه با دوپینگ (وادا) برای آزمایشگاه های کنترل دوپینگ در کشورهای عضو و آکردیته شدن آنها بسیار سخت و طولانی است. کشورها با صرف هزینه های بسیار زیاد به این مهم دست پیدا می نمایند و به همین دلیل در کل وادا 34 آزمایشگاه مورد تایید در دنیا دارد که به آنالیز نمونه گیری های دوپینگ ورزشکاران می پردازد مانند آزمایشگاه کلن آلمان که ایران با آن قرارداد همکاری دارد.

با همه اینها وزارت ورزش و جوانان روی بازگشایی کامل آزمایشگاه دوپینگ ایران که در صورت مجهز شدن و به نوعی افتتاح فاز دوم امکان پذیر است، تاکید زیاد دارد. به همین دلیل طی نشستی که میان محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان و نصرالله سجادی، معاون وی با لطفعلی پورکاظمی، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی و دبیر کل نادو برگزار گردید، بر این موضوع و البته گسترش فرهنگ مبارزه با دوپینگ در ایران تاکید شد.

لطفعلی پورکاظمی در تبادل نظر با خبرنگاران در این زمینه شرح داد و اظهارداشت: فاز اول آزمایشگاه دوپینگ چندین سال پیش افتتاح شد اما افتتاح فاز دوم که انجام آن لازمه استفاده کامل از این آزمایشگاه است، به دلیل یکسری مسائل بلاتکلیف مانده است گرچه طی سه چهار سال گذشته رایزنی هایی در این زمینه اجرا شده اما نتیجه ای برای مان نداشته است.

وی توضیح داد: نظر وادا برای افتتاح فاز دوم آزمایشگاه دوپینگ ایران مثبت است اما به شرطی که به یکسری امکانات و وسایل تخصصی مورد احتیاج تجهیز گردد. این وسایل باید از خارج کشور وارد گردد اما به دلیل مسائل سیاسی تا حالا برای خریدای آنها مشکل داشته ایم.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ادامه داد: در صورت ورود تجهیزات تخصصی به آزمایشگاه دوپینگ ایران، وادا هم تاییدیه فنی خود را برای بهره برداری از این آزمایشگاه صادر می نماید. در واقع ما برای افتتاح کامل آزمایشگاه دوپینگ به تاییدیه وادا احتیاج داریم که آنهم در صورت خریداری و وارد کردن امکانات و وسایل تخصصی مورد احتیاج شدنی است.

دبیر کل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) با بیان اینکه یکی از مهمترین محورهای مورد بحث در نشست با وزیر و معاون وزارت ورزش و جوانان از سرگیری دوباره رایزنی ها برای خریداری وسایل مورد احتیاج بود، یادآور شد: با توجه به شرایط دیپلماسی جدید این امکان مهیاتر شده و با در نظر دریافت همین مسئله آقای گودرزی و سجادی روی این موضوع تاکید زیادی داشتند. به همین دلیل قرار شد اقدامات دوباره ای در این زمینه انجام گردد. امیدوارم با توجه به مسائل امنیتی بتوانیم اول مجوز خریدای و ورود دستگاه های مورد احتیاج را بگیریم و در ادامه هم تاییدیه وادا را کسب کنیم.

پورکاظمی با یادآوری اینکه دیوید هامن، دبیر کل وادا مسئولیت آزمایشگاه کنترل دوپینگ در دنیا را بر عهده دارد، گفت: پیش از این وی را از شرایط آزمایشگاه ایران و اینکه این آزمایشگاه به چه دستگاه هایی مجهز است و چه دستگاه هایی را برای کامل شدن احتیاج دارد، مطلع نموده ایم. در کل وی دید مثبتی نسبت به این موضوع دارد اما باید از او دعوت کنیم تا به ایران بیاید و از نزدیک شرایط را آنالیز و نظر بدهد. این کار را دنبال خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران همراه با ژاپن، چین و کره جنوبی یکی از چهار کشور برتر آسیا در حوزه مبارزه با دوپینگ و فعالیت مثبت نادو است، اظهارداشت: در صورت افتتاح فاز دوم آزمایشگاه و بازگشایی کامل، تمام نمونه گیری ها در همین آزمایشگاه آنالیز می گردد.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی همچنین به دیگر محور مورد بحث در نشست با وزیر ورزش و جوانان و معاون وی اشاره نمود و یادآور شد: یکی دیگر از تاکیدات در این نشست گسترش فرهنگ مبارزه با دوپینگ بود. به همین دلیل از این موضوع صحبت شد که فرهنگ مبارزه با دوپینگ را در سطح مدارس و کتاب های درسی بیاوریم. خوب است افراد جامعه و علاقمندان به ورزش از همان دوران مدرسه بدانند که دوپینگ چیست و چه آسیب هایی دارد. ضمن اینکه خیلی از افرادی که به باشگاه های ورزشی می روند بین 15 تا 20 سال هستند و باید با فرهنگ دوپینگ آشنا شوند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 5081

به "ازسرگیری رایزنی ها برای بازگشایی آزمایشگاه دوپینگ، دعوت از دبیرکل وادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ازسرگیری رایزنی ها برای بازگشایی آزمایشگاه دوپینگ، دعوت از دبیرکل وادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید