استفاده از ژل قندی برای حمل واکسن ها به جای یخچال

به گزارش راه ساری، محققان یک روش جدید برای حمل و نقل و جابجایی واکسن ها توسعه داده اند که ژل های قندی آنها را در برابر دمای تا 40 درجه سانتیگراد از گرما حفظ و حمل و نقل را آسان تر و ارزان تر می نمایند.

استفاده از ژل قندی برای حمل واکسن ها به جای یخچال

به گزارش خبرنگاران و به نقل از گیزمگ، گروهی از دانشمندان دانشگاه مک مستر (McMaster) در کوشش برای ایجاد دسترسی بیشتر واکسن ها در مناطق دور افتاده و صعب العبور، یک ژل قندی ارزان قیمت فراوری نموده اند که می تواند واکسن های ضد ویروسی حساس به گرما را تا هشت هفته در گرمای 40 درجه سانتیگراد از گرم شدن حفظ کند.

امید این است که این ژل نه تنها ایمنی در برابر ویروس را برای افراد بیشتری فراهم می نماید، بلکه به مبارزه با گسترش بیماری های خطرناک مانند ابولا نیز یاری می نماید.

واکسن ها بیش از 200 سال است که جان صدها میلیون نفر را نجات داده اند. آنها بسیاری از بیماری های فراگیر را در بسیاری از نقاط دنیا ریشه کن نموده اند و آبله را تنها به گونه های در معرض خطر محدود نموده اند.

امروزه واکسن ها اولین خط دفاعی ما در برابر شیوع آنفلوانزا و سرخک هستند. متأسفانه توانایی واکسن های ضد ویروسی مدرن برای جلوگیری از شیوع بیماری های همه گیر به دلیل مشکل در توزیع که زنجیره سرد نامیده می گردد، محدود می گردد.

بسیاری از واکسن ها بسیار حساس به دما هستند و باید در دمای بین 2 تا 8 درجه سانتیگراد نگه داری شوند که این امر باعث می گردد حمل و نقل آنها بسیار سخت گردد.

طبق گفته تیم تحقیقاتی، انتقال واکسن ها به بعضی از مناطق آفریقا با وسایل سرمایشی مانند کولرهای خورشیدی که روی شترها سوار می نمایند، 80 درصد هزینه ها را کاهش می دهد. اما بدون این کولرها، واکسن ها ظرف یک ساعت فاسد می شوند.

این تکنیک جدید احتیاج به خنک کردن واکسن های استاندارد را با مخلوط کردن آنها با قندهای پالولان و ترهالوز قندها در فرآیندی که تیم می گوید ساده تر از ریختن خامه و شکر به قهوه است، کاهش می دهد.

این تکنولوژی که توسط مهندسان شیمی در دانشگاه مک مستر توسعه یافته از یک پوشش خوراکی برای نگه داری طولانی مدت میوه ها و سبزیجات استفاده شده است.

این ژل-واکسنِ قندی در قطعه هایی با دوز تعیین ذخیره می شوند. جایی که ژل خشک می گردد و بعدها در هنگام استفاده، پزشکان ژل را با آب مخلوط می نمایند تا واکسن بازیابی گردد و آن را استفاده نمایند.

تاکنون واکسن های آنفلوانزا و ویروس تبخال با استفاده از این روش ساخته و با موفقیت بر روی موش های آزمایشگاهی آزمایش شده است. با توجه به این که این ژل در حال حاضر توسط اداره غذا و داروی آمریکا تأیید شده است، ممکن است ورود این تکنولوژی به بازار طولی نکشد و تیم سازنده با همکاری یک شریک تجاری آماده انجام این کار است.

کارلوس فیلپیو رئیس بخش مهندسی شیمی دانشگاه مک مستر می گوید: ساختن این ژل در واقع نسبت به تکنولوژی مورد احتیاج برای ساخت خود واکسن بسیار ساده است.

این تحقیق در Scientific Reports منتشر شده است.

tafatton.ir: مجله مطالب خواندنی سفر و گردشگری

aradbld.ir: گفتگوی آزاد و اخبار روز

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 3007

به "استفاده از ژل قندی برای حمل واکسن ها به جای یخچال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از ژل قندی برای حمل واکسن ها به جای یخچال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید